InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?

Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?

Google Play Store werkt niet meer, wat te doen? Google Play, voorheen de Android Market, is de tegenhanger van de App Store. Het gebeurt helaas met enige regelmaat dat apps vastlopen of niet meer werken. Dan verwijder je ze en installeer je ze opnieuw. Bij de Google Play Store werkt dat echter niet zo.
De Google Play Store is een applicatie en website waarmee je apps kunt downloaden voor je Android systeem. Je kunt er zowel gratis al betaalde apps downloaden. Betaalde downloads moeten betaald worden met een Google Wallet account of via je mobiele telefoonrekening. Het aanbod van apps is enorm en elke dag komen er tientallen bij.

Net anders

Net als andere apps kan het ook gebeuren dat de Google Play Store vastloopt, niet meer werkt of dat je de melding krijgt 'geforceerd sluiten'. In tegenstelling tot andere apps kun je de Google Play Store niet verwijderen en opnieuw downloaden. Het kan wel, maar dit gaat met een grote en lastige omweg. De apps voor je Android systeem download je namelijk altijd in de Google Play Store en als die niet meer werkt, dan moet je het op een andere manier proberen. Hieronder volgen een paar opties om je Google Play Store weer in werking te krijgen.

Telefoon opnieuw opstarten

Het eerst wat je kunt proberen is om je telefoon opnieuw op te starten. In een enkel geval wil de Google Play Store dan wel weer werken.

Nieuwe updates verwijderen

Het tweede wat je kunt doen is de nieuwste updates verwijderen van de Google Play Store. Apps krijgen regelmatig een update en het kan gebeuren dat er dan een foutje in terecht komt waardoor de app niet meer naar behoren werkt. Je kunt de updates dan het beste verwijderen. Dit doe je door naar je instellingen te gaan, dan naar applicaties, dan zie je een lijst met alle apps die je hebt geïnstalleerd op je telefoon of tablet. Je selecteert dan de Google Play Store en dan zie je een 'knopje' met de tekst updates verwijderen. Dit voer je uit. Daarna start je je telefoon opnieuw op en dan moet je Google Play Store weer werken, het kan ook zo zijn dat de app dan weer gewoon Market heet, zoals dat vroeger voor de updates het geval was. Als je wilt kun je weer proberen om nieuwe updates te downloaden.

Aan je computer koppelen

Je kunt ook je toestel aan je computer koppelen en kijken of er nieuwe updates beschikbaar zijn. Je kunt ook via je computer in de Google Play Store terecht. Eventueel kun je daar ook nieuwe updates uitvoeren of updates verwijderen. Ook kun je makkelijk nieuwe apps downloaden, als is het natuurlijk wel fijn als je telefoon of tablet naar behoren werkt.

Fabrieksreset

Als al het bovenstaande niet werkt, dan kun je nog proberen om een fabrieksreset uit te voeren. Dit kun je gemakkelijk en snel doen via het menu instellingen. Je moet er wel rekening mee houden dat je dan alles kwijt bent en je telefoon helemaal leeg wordt. Dus eigenlijk wordt hij weer zoals je hem koopt. Je moet dus alles weer opnieuw toevoegen en installeren. In de meeste gevallen werkt dit wel. Je kan van tevoren ook een back-up maken van je systeem, zodat je snel alles weer kunt installeren. Een back-up kun je snel en makkelijk maken via een SD kaart, maar je kunt ook je telefoon of tablet aansluiten op je PC voor een back-up.
© 2013 - 2017 Linda1986, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Play Store, de App-store voor AndroidPlay Store is de naam van de applicatiewinkel voor Android-toestellen. Via de Play Store kan men verschillende applicati…
Applicaties buiten de Play Store om installerenNaast het downloaden van applicaties uit de Play Store kunnen Android-gebruikers ook buiten de Play Store om app´s insta…
Gratis beste Android Apps van 2012 - Gratis downloadenHier kun je de beste Adroid apps van 2012 vinden. Zowel gratis Android apps als betaalde apps voor de tablet en de smart…
Android 4.0, of Android Ice Cream SandwichGoogle introduceerde op 19 oktober 2011 een nieuwe versie van het mobiele besturingssysteem Android. Versie 4.0, ook wel…
Apps kopen zonder creditcardJe wilt een bepaalde app kopen in de Google Play store op je Android telefoon. Maar helaas heb je niet de beschikking ov…
Bronnen en referenties
  • www.androidworld.nl

Reageer op het artikel "Google Play Store werkt niet meer, wat te doen?"

Reacties

F. Sessink, 25-05-2016 11:38 #10
Google Play services aanzetten hielp bij mij…

Lisanne, 13-11-2015 23:06 #9
Hallo, ik wil iets instaleren in de play store maar dan staat er inloggen op google account. Dan doe ik dat en dan staat er dat ik te jong ben voor eem Google Account. Wat moet ik nu doen?

Awijdieks, 13-10-2015 07:56 #8
Ik wil met dumpster gewiste videobestanden terugzetten, maar geen App meer installeren.
Wat moet ik nu doen?

Jan-Hein Schik, 25-05-2015 12:58 #7
Mijn play store werkt niet meer op mijn telefoon. Wat moet ik nu doen? Groetjes Jan-Hein

Saskia, 27-02-2015 10:24 #6
Mijn playstore reageert na resetten nog steeds niet. Kan ik hier nog iets anders aan doen?

Ano, 03-12-2014 14:43 #5
Beste,

Ik heb een Acer Liquid Z5,, en mijn play store doet het niet meer, ik heb al deze stappen geprobeerd zonder resultaat, wat nu?

Groetjes

Sara van den Broek, 28-09-2014 18:29 #4
Als ik op play store klik dan komt er zwart beeld en dan een flits en dan zwart beeld en dan sluit die en zie je google play store is gesloten en dan moet je op ok kliken?

Saskia, 04-06-2014 14:41 #3
Ik had voorheen altijd google play store, via mijn provider kreeg ik ipv het 3G teken het E teken, inmiddels heb ik het 3G teken weer maar het rare is dat ik geen google play store teken heb en deze ook niet zichtbaar is, nu kreeg ik ineens weer het market teken maar als ik die aanklik krijg ik steeds de melding er is een fout opgetreden probeer het later opnieuw oftewel het werkt niet. Ik heb nu geen enkele mogelijkheid om apps te downloaden wie kan mij helpen?
telefoon al diverse malen opnieuw opgestart zelfs google account opnieuw aangemaakt enz niets helpt.

Serhan, 28-04-2014 20:56 #2
Hallo

Ik heb op mijn HTC one geheugen vrijgemaakt maar nou heb ik perongeluk iets verwijdert waardoor play store niet meer werkt.
Ik heb van alles al geprobeert zoals de telefoon resetten en nieuwe updates verwijderen cache verwijdert maar echt niks heeft geholpen.
Ik kan wel op de site inloggen op playstore maar niet op mijn telefoon dus het ligt zeker weten aan me telefoon.

Kan iemand me aub helpen

Christoffel, 27-07-2013 23:57 #1
Tijdens het downloaden of bijwerken van app's is er iets mis gegaan met de verbinding waardoor het vast is gelopen… het kan zijn dat ik ergens opgedrukt heb waar ik NIET op moest drukken, nou heb ik een probleem met play store én met alle app's.O.A: Facebook en You tube. Kan dit worden opgelost?

Infoteur: Linda1986
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 10
Schrijf mee!