InfoNu.nl > Electronica > Diversen > De vliegtijd en oplaadtijd van drones en quadcopters

De vliegtijd en oplaadtijd van drones en quadcopters

Wie uren denkt te gaan vliegen met een nieuwe drone komt vaak bedrogen uit. De vliegtijd van dit speelgoed ligt anno 2014 maximaal rond de tien minuten als je er niet te gek mee doet. Daarna moet de drone weer een lange tijd worden opgeladen via het stopcontact of USB. Soms kun je bij de aanschaf van het luchtvoertuig goedkoop een reserveaccu bestellen of krijg je deze gratis bij het kopen van de drone. Hoe lang kun je met een drone vliegen? Hoe lang duurt het opladen gemiddeld? Met welke drones kun je het langste vliegen?

Drones

Drones zijn kleine voertuigen die bestuurt worden vanaf de grond. In het voertuig is dus geen piloot aanwezig. Deze voertuigen worden voor zakelijke markt gebruikt om bijvoorbeeld pakketten te bezorgen op moeilijk toegankelijke plekken en door oliebedrijven om te zoeken naar gebieden waar olie aanwezig kan zijn. Particulieren gebruiken deze voertuigen voornamelijk voor de lol, om ermee te stunten of om leuke foto’s en video’s vanuit de lucht te maken. Met sommige, duurdere, drones kun je langer dan een half uur vliegen. Helaas gaat de accu van een goedkope drone anno 2014 slechts maximaal tien minuten mee. Voordat je een drone gaat kopen is het slim om alle tips bij het kopen van drones goed door te nemen en je te verdiepen in deze voertuigen.

Vliegtijd

De vliegtijd van een drone wordt ook aangegeven als speeltijd (vaak bij goedkopere drones). Deze tijd geeft aan hoe lang je, tussen het opladen door, kunt vliegen of spelen met je drone. Bij de specificaties van verschillende drones wordt de maximale vliegtijd aangegeven. Deze tijd kun je echter alleen bereiken door zo min mogelijk met je voertuig te doen, je geen of weinig foto’s en films maakt en alleen binnen vliegt. Zodra je buiten honderden foto’s of een video wilt maken van een half uur zal de accu van de drone eerder leeg zijn dan dat je video klaar is. Veel kopers van onbemande voertuigen kiezen er dan ook voor om een extra accu aan te schaffen voor hun drone om de speelduur te verlengen.

Drones met een korte vliegtijd
Voorbeelden van een aantal drones, die het meest verkocht zijn zijn op bol.com en Conrad.nl gesorteerd op vliegtijd:

Met de DJI Vision Plus kun je 25 minuten vliegenMet de DJI Vision Plus kun je 25 minuten vliegen
Drones met lange vliegtijd
De volgende drones hebben als belangrijk kenmerk een lange vluchttijd op een enkele accu:

De vliegtijd langer maken, tips

Als je drone eenmaal in de lucht is wil je er natuurlijk zo lang mogelijk mee vliegen. Wat kun je zelf doen om de vliegtijd (flight time) te verlengen? Een vijftal tips en trucs op een rij:

  1. Vervang de propellers van je toestel. Start altijd met de grootte die de fabrikant meelevert en begin daarna met experimenteren. Je kunt een nieuw setje propellers online voor een leuke prijs kopen. Als je bijvoorbeeld geen camera op je drone gebruikt is een kleinere propeller geschikt om de batterijduur te verlengen.
  2. Vlieg buiten niet als het hard waait of regent. Je batterij gaat dan veel sneller leeg. Een zacht briesje is de meest ideale omstandigheid voor de accu.
  3. Start met het opladen van de batterij enkele uren voordat je gaat vliegen. Als je dit al een paar dagen van tevoren doet, gaat je batterij minder lang mee tijdens de vlucht.
  4. Verwijder alle onnodige stickers en onderdelen van je drone.
  5. Koop betere en krachtigere batterijen voor je drone. De meegeleverde batterijen zijn niet altijd de beste. Lees je, voordat je ze gaat kopen, wel goed in.
  6. Koop een reserveaccu en zorg dat deze volledig is opgeladen voor je vlucht. Zo verdubbel je de vliegtijd en het plezier.

Oplaadtijd

Veel mensen vergeten te kijken naar de oplaadtijd van de meegeleverde accu en kopen de drone enkel op basis van de prijs en vliegtijd. Sommige drones kunnen misschien wel een kwartier lang vliegen, foto’s maken en filmen, maar moeten daarna vijf uur lang in de oplader zitten. Het is in zulke gevallen raadzaam om een extra accu te kopen of, als je de drone nog niet hebt gekocht, een andere drone aan te schaffen. Gemiddeld moet een drone twee uur opladen voordat je er weer mee kunt vliegen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Parrot AR 2.0 Power Edition, een drone met lange vliegtijdParrot AR 2.0 Power Edition, een drone met lange vliegtijdDe drone van de bekende dronemaker Parrot genaamd Parrot AR.Drone 2.0 Power Edition blinkt uit in zijn vliegtijd. Je kun…
Imaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesImaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesDe drone van het merk Imaginarium is een goedkope (onder de honderd euro) drone waar een HD camera in verwerkt is. Met d…
UFO Skywalker drone, een zeer kindvriendelijke droneUFO Skywalker drone, een zeer kindvriendelijke droneDe Toyabi UFO Skywalker drone is anno 2015 een van de meest kindvriendelijke drones op de markt. De quadcopter is nameli…
Yellow-RC Quadcopter V2, een budget droneDe Yellow-RC-Quadcopter V2 is een zeer betaalbare drone en anno 2015 een van de bestverkochte drones in Nederland en Bel…
Bronnen en referenties
  • http://www.steadidrone.com/drones/steadidrone-x
  • Drones bij bol.com (december, 2014)
  • Drones bij Conrad.nl (december, 2014)
  • http://www.tomsguide.com/faq/id-2347209/tips-enhance-drone-flight-time.html
  • http://www.tomsguide.com/faq/id-2353709/tips-maximize-quadcopter-battery-life-flight-time.html
  • http://dronebly.com/6-tips-to-extend-battery-life-of-your-quadcopter

Reageer op het artikel "De vliegtijd en oplaadtijd van drones en quadcopters"

Reacties

Artur, 08-10-2016 11:33 #2
Hallo ik heb een vraag, waar kan ik een accu en oplader kopen? Ik hoor het graag.

Marvin, 25-05-2015 10:36 #1
Een quatro lader erbij + 5 accus = continu doorvliegen en enkel stoppen om de accu te wisselen.

Infoteur: Eddwin
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Drone
Reacties: 2
Schrijf mee!