InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Lightning-connector: Werking en mogelijkheden

Lightning-connector: Werking en mogelijkheden

Lightning-connector: Werking en mogelijkheden De zogeheten Lightning-aansluiting werd op 12 september 2012 door Apple aangekondigd als poort voor diverse Apple-apparaten zoals de iPhone en iPad. Voorheen werd er altijd een bredere, 30-pins aansluiting gebruikt voor bijvoorbeeld het opladen van mobiele apparaten, maar de smallere 8-pins Lightning-poort heeft deze in 2012 dus vervangen. Hoe werkt deze Lightning-aansluiting precies? En wat zijn de mogelijkheden van deze connector naast het opladen van het mobiele apparaat?

Achtergrond 30-pins connector

De 30-pins connector is aanwezig op diverse oudere apparaten van Apple zoals de iPhone 4 en de eerste drie generaties iPads. Deze brede connector wordt met name gebruikt om de apparaten op te laden, maar kan door middel van diverse docking-stations bijvoorbeeld ook gebruikt worden om muziek af te spelen. De connector is asymmetrisch en moet daardoor met de juiste zijde naar boven worden aangesloten. Rond 2012 stopte de productie van apparaten met deze 30-pins connector. Toch zijn er diverse verlengstukken verkrijgbaar van 30-pins connector naar de Lightning-connector en andersom om zodoende toch gebruik van deze apparaten te kunnen blijven maken.

Achtergrond Lightning-connector

De Lightning-connector was voor het eerst zichtbaar in de iPhone 5 en wordt sindsdien in een groot aanbod aan iPhones, iPads en iPods gebruikt. Ook de iPad Pro bevat een Lightning-connector. De Lightning-connector wordt ook wel beschreven als een 8-pins aansluiting en is hierdoor een stuk smaller dan de voorgaande 30-pins connector. Bovendien is deze connector ‘reversible’, wat inhoudt dat de aansluiting aan de voor- en achterzijde hetzelfde is. Zodoende kunnen kabels met Lightning-uitgang op twee manieren in het apparaat worden gestoken. De aansluiting heeft afmetingen van 6,7 millimeter breed en 1,5 millimeter dik.

Mogelijkheden van de Lightning-connector

De Lightning-connector op Apple-apparaten heeft diverse mogelijkheden, zoals het opladen van het apparaat en het beluisteren van muziek via speakers of hoofdtelefoons.

Opladen van apparaten en bestandsoverdracht

Het hoofddoel van de Lightning-connector is om de iPhone en andere apparaten met een kabel aan te kunnen sluiten op het stroomnet. Bovendien is het met een USB-kabel mogelijk om zodoende bestanden over te dragen op een laptop of computer. Tegelijkertijd is het zodoende ook mogelijk om het apparaat via de computer op te laden.

Hoofdtelefoons met Lightning-connector

Toen in 2016 de iPhone 7 en iPhone 7 Plus werden aangekondigd, was een belangrijke aanpassing het verdwijnen van de koptelefoonaansluiting. Het is uiteraard mogelijk om met draadloze hoofdtelefoons naar muziek te luisteren, maar toch zijn er een aantal andere mogelijkheden door de Lightning-connector. Allereerst is het mogelijk om een speciale koptelefoon te kopen of gebruiken die een Lightning-connector heeft. Zo verkoopt Apple de karakteristieke witte hoofdtelefoons met een ingebouwde Lightning-connector.

Het is echter ook nog mogelijk om koptelefoons met een originele 3,5 mm uitgang aan te sluiten op de iPhone en andere apparaten met alleen een Lightning-aansluiting. Er zijn namelijk verlengstukjes verkrijgbaar waarmee de 3,5 mm hoofdtelefoonaansluiting wordt omgezet in de 8-pins Lightning-connector om zodoende toch naar muziek te kunnen luisteren.

Overige mogelijkheden

Bovendien zijn er nog een aantal overige mogelijkheden voor de Lightning-aansluiting. Wel is hiervoor vaak nog een verlengstukje nodig. Er kan bijvoorbeeld een VGA-verlengstukje worden gekocht om een Apple-apparaat op de televisie aan te sluiten. Door dit verlengstukje aan te sluiten op de Lightning-connector, kan je zodoende een VGA-kabel met je mobiele apparaat verbinden. Een soortgelijke verbinding is mogelijk om je camera aan te sluiten op bijvoorbeeld een iPad en zodoende de foto’s binnen te halen.
© 2016 - 2017 Toms, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pexels / Pixabay
  • http://www.apple.com/iphone-7/
  • http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2409737,00.asp

Reageer op het artikel "Lightning-connector: Werking en mogelijkheden"

Infoteur: Toms
Gepubliceerd: 19-10-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!