InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Welke digitale camera kopen?

Welke digitale camera kopen?

Welke digitale camera kopen? Altijd al ee digitale camera willen kopen, maar u heeft geen flauw benul welke? Neem dan gerust een kijkje in dit artikel en ik vertel je op welke zaken je moet letten bij de aanschaf van een digitale camera, zodat u bij uw volgende aankoop geen kat in een zak koopt.

Een digitale camera kopen

Was u van plan een digitale camera te kopen? Dan is dat uiteraard niet de bedoeling om een kat in een zak te kopen! Maar hoe weet je welke camera je moet kopen? Wel, er zijn natuurlijk zoals bij alles verschillende factoren die dat bepalen. Deze factoren ga ik hier proberen opsommen.

Waar moet ik op letten bij het aankopen van een digitale camera?

Het merk
Het merk kan cursiaal zijn bij de aankoop van uw droomcamera! Zo verschijnen op ebay veel camera's die belachelijk goedkoop zijn en daarvoor veel beloofde kwaliteit bieden. Maar dat is niet zo! Die camera heeft vaak geen merk en is à la minute kapot.
Betrouwbare merken zijn: agfa, Aiptek, Benq, Canon, Casio, Fujifilm, HP, Jenoptik, Kodak, Leica, Medion, Nikon, Odys, Olympus, Oregon Scientific, Panasonic, Pentax, Polaroid, Ricoh, Rollei, Samsung, Sealife, Sigma en sony.

prijs
De prijs van een digitale camera varieert van €50 tot €10.000. De kwaliteit van een camera stijgt samen met de prijs. Niet altijd! Maar vaak, en dat is bij de meeste dingen zo. Zo zijn de hele dure camera's van €10.000 professioneel voor het maken van de beste foto's onder de slechtste omstandigheden! Maar evengoed kan een camera van rond de €150 even goed of zelfs beter zijn dan camera's van €300. Daarom mag u niet alleen op basis van de prijs je selectie maken!

Megapixels
Pixels zijn heel kleine stipjes waaruit een digitaal beeld is opgebouwd. Hoe meer er van die stipjes op een foto staan, hoe beter. Megapixels worden uitgedrukt in miljoenen. 5 megapixels zijn dus eigenlijk 5 miljoen pixels. Hou er rekening mee dat je camera minstens 5 megapixels moet hebben! Als je er meer hebt, zal je het verschil met de 5 megapixels minder snel merken dan als je er evenveel minder hebt. Maar toch zeg ik principieel, hoe meer megapixels, hoe beter. Al mag je je hier niet blind op staren! Veel mensen kijken enkel naar de megapixels tijdens een aankoop. Het zegt iets, maar niet alles. Laat je aankoop dus zeker niet enkel afhangen van die megapixels! Een digitale camera heeft zo'n 3 tot 12 megapixels.

Optische zoom
De optische zoom is een getal dat uitdrukt hoeveel x je kan zoomen, zonder de kwaliteit te verkleinen! Verklein je wel de kwaliteit tijdens het zoomen, dan heet dat digitale zoom. Hoe meer x optische zoom je camera aankan, hoe beter. Een camera kan tussen de 1 en de 20 maal optisch zoomen. Als je veel foto's wilt trekken vanaf verre afstanden, dan heb je best een camera met een hoge (5+) optische zoom.

Geheugen
Het interne geheugen van een camera gaat van zo'n 6 megabyte tot en met maximum 2 gb! Dit is dus bij elke camera bijna NIETS als je weet dat je bij een camera met een intern geheugen van 32 mb en 10 megapixels maar 9 foto's kan trekken. Daarom bevatten alle camera's een uitbreidingsslot waarin je een sd-kaart kan schuiven. Sd kaarten voor je camera koop je eenvoudig in elk grootwarenhuis. De sd-kaarten hebben een geheugen van 500 mb tot 16 Gb en zijn relatief goedkoop!
Aangezien het interne geheugen van bijna geen enkele camera fameus is, hoef je hier dus ook niet al te veel aandacht aan te spenderen.

Extra
Er zijn ook een heleboel extra dingen waaraan je aandacht kan besteden zoals bijvoorbeeld het gewicht van de camera, of een gemakkelijke verbinding met de computer, of misschien een groot scherm? Deze dingen hangen af van je persoonelijke smaak, dus dat laat ik geheel aan jou over.

Uiterlijk
Staar je hier niet te blind op want niet alle mooie camera's zijn goed! Maar toch is het uiterlijk van je camera niet onbelangerijk aangezien je met je nieuwe 'juweeltje' wilt pronken. Iedereen heeft een aparte smaak, dus laat ik ook dit geheel aan jou over.
© 2008 - 2017 Nielsvermeiren, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?Digitale camera’s worden verkocht met: ‘Meer functies, meer megapixels’. Echter, ze hebben vaak minder kwaliteit. Vaak w…
Handige tips bij het kopen van een digitale fotocameraTegenwoordig gebruiken veel mensen een digitale fotocamera om foto's te maken. Er zijn veel verschillende digitale fotoc…
Hoe de beste digitale camera uit te zoekenHoe de beste digitale camera uit te zoekenHet lijkt er op dat er elke maand, zo niet elke week, fabrikanten met nieuwe digitale camera’s uitkomen om potentiële ni…
De accu van een digitale fotocameraDe accu van een digitale fotocameraHet grootste gedeelte van de digitale fotocamera’s is voorzien van een oplaadbare accu en slechts enkele, veelal goedkop…
Een digitale camera kiezen en kopenEen digitale camera kiezen en kopenWanneer je een digitale camera wilt kopen, dan kun je hier handige informatie vinden over een aantal belangrijke aspecte…

Reageer op het artikel "Welke digitale camera kopen?"

Reacties

Bjorn, 13-02-2013 16:34 #2
Beste, ik maak foto''s van rally, nu is dit meestal flink op snelheid en toch ook wel op afstand, welke camera kan ik nu het beste kopen? is een superzoom genoeg of toch een spiegelreflex?

Ivar, 29-08-2008 22:26 #1
Erg handige tips. Ik heb een fotocamera gezien van olympus. De camera werkt op 2aa batterijen. Ik ga de camera met name voor vakantie gebruiken. Is dat dan voldoende of is het toch beter een camera met een accu te kopen? iK heb gene idee hoeveel foto's je met 1 set batterijen kunt maken namelijk.

Infoteur: Nielsvermeiren
Laatste update: 04-08-2008
Gepubliceerd: 20-04-2008
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!