InfoNu.nl > Electronica > Diversen > High Definition TV, het nieuwe tv-signaal

High Definition TV, het nieuwe tv-signaal

HDTV is enorm in opkomst. Vermoedelijk zal HDTV nog dit jaar (2008) definitief doorbreken in Nederland. Via de satelliet Astra 3A 23.5º kan er HDTV ontvangen worden via een abonnement. De publieke omroep zal begin 2009 starten met de tv zenders NED 1, 2 en 3 in HD kwaliteit. Gratis te ontvangen HD zenders zijn oa: de Astra HD Demo Channel, Anixe HD (19.2), BBC HD (28.2) en de Arte HD op de 19.2 Astra satelliet.

Wat is HD (High Definition) tv?

De kwaliteit van HDTV is zoveel beter dan de bestaande Standard Definition (SD). Het normale signaal (PAL voor in Nederland, de analoge en digitale kleurenstandaard) gebruikt een resolutie van 720 x 576 pixels (beeldpunten). Hoe meer pixels hoe scherper het beeld. HDTV levert standaard 2 x zoveel pixels. HDTV geeft een zeer scherp beeld.

HDTV heeft twee verschillende resoluties

Het HD signaal kent twee resoluties. Beide zijn respectievelijk 2 en 5 x hoger dan het oude PAL signaal:
  • 1280 x 720 pixels
  • 1920 x 1080 pixels

Grote voordeel HDTV

Door de komst van de steeds groter wordende televisies, groeit de behoefte van de consument aan een betere beeldkwaliteit. HDTV voldoet aan alle eisen. Door het grotere aantal pixels van HDTV, dat het beeld aanmerkelijk scherper maakt, is het tv kijken op de steeds groter wordende tv schermen een waar genot.

HD-signaal, het nieuwe tv-signaal

Officieel heet het nieuwe tv-signaal: HDTV.

Films in HD kwaliteit op DVD, Blu-ray

Films met HD kwaliteit op DVD staat op het punt van doorbreken. Blu-ray is definitief standaard voor HDTV. Het aanbod van Blu-ray films is op het moment nog mager. Grote filmmaatschappijen hebben hun belofte gedaan door komend jaar tientallen speelfilms op Blu-ray kwaliteit uit te brengen.

HDTV FTA (gratis) zenders via de satelliet

Via de ASTRA satelliet zijn er inmiddels (zomer 2008) 40 HDTV kanalen en zenders te verkrijgen, zoals bv BBC HD (via de ASTRA 28.2º Oost) , ARTE HD (via de ASTRA 19.2º Oost) en de ASTRA HD Demo Channel. Let op, dat zijn de FTA Free-To-Air zenders, zenders die gratis te ontvangen zijn via de satelliet zonder een abonnement!

HDTV via de ASTRA 3A 23.5º satelliet

HDTV via de satelliet ASTRA 3A 23.5º via Canal Digitaal of via TV Vlaanderen. Via een abonnement, waar je maandelijks voor moet betalen, zijn er tegenwoordig HD pakketten te verkrijgen via Canal Digitaal (Nederland) en via TV Vlaanderen (België). HD betaal zenders zijn oa National Geografic HD,DISCOVERY HD en BRAVA HDTV. Deze laatste is de eerste cultuurzender die HD uitzend in Europa en is reclamevrij. Deze HD zenders via Canal Digitaal en TV Vlaanderen zijn alleen op de ASTRA 23.5º Oost satelliet te verkrijgen!
Update: Sinds kort is er een nieuwe entertainmentzender in HD kwaliteit bijgekomen: de VOOM HD.
Update: Nederlandse publieke en commerciele zenders zijn vrijwel allemaal tegenwoordig in HDTV kwaliteit te ontvangen via de 23.5 Astra satelliet. Volg de link voor meer informatie.

Sportevenementen in HDTV

Tijdens grote sport evenementen zoals de EK voetbal, Tour de France en de Olympische Spelen 2008, is Nederland 1 HD te verkrijgen via de ASTRA 3A 23.5º Oost satelliet. Met een SECA smartcard van Canal Digitaal en een HDTV ontvanger, via de ASTRA 3A satelliet 23.5º Oost is Nederland 1 HD te ontvangen tot eind Augustus 2008. Dit geldt ook voor TV Vlaanderen.

HD-ready TV

De TV thuis moet geschikt zijn voor het ontvangen van HDTV, te herkennen via het HD-ready of het FULL HD logo op de TV.
Kijk je via de satelliet HD heb je een HDTV satellietontvanger nodig. Met een “gewone” satelliet ontvanger kan er geen HD signalen opgevangen, gelezen en doorgegeven worden.

HDTV PVR Personal Video Recorder met harde schijf

Voor het ultieme genot om behalve HD kijken ook HDTV te kunnen opnemen: HDTV PVR met harde schijf! Geweldig leuk!

HDTV PVR met "timeshift" functie

Wat is er nu leuker om live-tv even te kunnen pauzeren, vooruitspoelen of juist even terugspoelen? Super geinig! Kijk tijdens de aanschaf van een HDTV PVR met harde schijf of de tv deze geweldig leuke "timeshift" functie bezit! Aanrader!

Full HD-tv

Televisies die ook het hoogste aantal resoluties van het HD-signaal (1920 x 1080 pixels) doorgeven, zijn de Full HD-tv´s.

Toekomst van de HDTV

In Japan is men inmiddels bezig met de opvolger van HDTV te ontwikkelen, namelijk UHDTV. Ultra High Definition Television, met een resolutie van 7680 x 4320. Het zal echter nog jaren gaan duren voordat dit signaal op de wereldmarkt terechtkomt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
High definitionHigh definitionIn dit artikel leg ik uit wat High Definition juist is en wat je juist nodig hebt om het in huis te halen.
Astra satellietenAstra satellietenEigenaar van de Astra satellieten is SES ASTRA in Luxemburg van de SES groep. De SES groep is het grootste, beursgenotee…
Britse BBC FTA tv via de Astra satellietBehalve de BBC tv zenders is sinds kort de commerciële Channel4 FTA (ongecodeerd, lees: gratis) te ontvangen op de Engel…
Digitale HDTV zenders via de satellietDigitale HDTV zenders via de satellietHDTV is een grote hit in Amerika en hier in Europa begint het in een stroomversnelling te komen. Steeds meer HD diensten…
Digitaal satelliet tv: de LNBDe LNB is een noodzakelijk onderdeel van satelliet televisie. Kan je digitale satelliet tv ontvangen zonder LNB? Wat is…
Bronnen en referenties
  • Hdtvnieuws.nl
  • Ses-astra.com
  • Canaldigitaal.nl

Reageer op het artikel "High Definition TV, het nieuwe tv-signaal"

Reactie

Maxime, 21-04-2015 12:06 #1
Als ik geen Astra satelliet kan ontvangen welke satelliet kan ik dan gebruiken om Nederlandse zenders in het buitenland te ontvangen?

Infoteur: Roberta
Laatste update: 14-09-2010
Gepubliceerd: 28-08-2008
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!