InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Wat is een geschikte videocamera?

Wat is een geschikte videocamera?

Wat is een geschikte videocamera? Een videocamera aanschaffen is een investering. Ze worden steeds goedkoper, maar voor een goede camera moet je een redelijk bedrag neertellen. Daarom is het belangrijk een weloverwogen keuze te maken. HD, full HD, 720P, harddisk, miniDV, allemaal termen die het er niet altijd gemakkelijker op maken om een goede keus te maken.

Doel?

Het is in de eerste plaats belangrijk om te bedenken waarvoor je de videocamera wilt gaan gebruiken. Het gebeurt vaak genoeg dat je een camera koopt in een opwelling en vervolgens de camera ongebruikt in de kast blijft staan. Dat is natuurlijk zonde. Ook is het belangrijk te bedenken welk budget je voor de aanschaf beschikbaar stelt. Het is niet alleen de prijs van de camera, maar ook eventuele accessoires waar je rekening moet houden.

CCD

Het hart van de camera is de CCD. Hierop valt het licht, dat binnenkomt via de lens. Op de CCD wordt het plaatje 'gemaakt'. Hoe groter de CCD, des te beter het plaatje. Het is te vergelijken met een fotonegatief. Hoe groter je negatief, des te scherper en beter de uiteindelijke foto. Ook het aantal pixels zijn van belang. Denk aan ASA of ISO bij fotografie. Hoe meer pixels des te kleiner de pixels (de korrel) zijn, en hoe scherper het plaatje is. Bij weinig pixels heb je minder ruis, omdat de pixels minder groot zijn. Maar meer pixels betekent tegelijkertijd dat de lichtgevoeligheid minder wordt. Het oppervlak van de pixels waar ligt op kan vallen is kleiner. Dus de hoeveelheid pixels en de grootte van de CCD moeten een goede verhouding hebben.

Formaat

Tegenwoordig is HD helemaal hip. Als je een goede investering wilt doen, doe je er daarom goed aan om een camera te kopen die opneemt in het HD formaat. Er zijn 2 verschillende HD formaten 720P en 1080P. Bij televisies wordt 720 'HD ready' en 1080 'full HD' genoemd en staat voor de resolutie: 720x1280 en 1080x1920. De hoogste resolutie betekend natuurlijk het scherpste beeld. Maar een hogere resolutie betekent extra pixels op de CCD, dus de pixels moeten extra klein zijn om allemaal op de CCD te passen en dit betekent minder lichtopbrengst.

Opslag

Tegenwoordig is het opnemen op een harde schijf en geheugenkaartjes erg populair. De voordelen hiervan zijn dat er op en harde schijf veel video opgeslagen kan worden. Ook hoef je geen tapes meer te kopen en zitten er in de camera (op de harde schijf) geen "draaiende onderdelen" meer. Deze kunnen slijten of stuk gaan en ook zijn er geen videokoppen die vies kunnen worden.

Accessoires

Neem ook de aanschaf van accessoires mee in het budget. De kosten van een extra accu, een cameratas, een UV-filter, statief of een externe microfoon kunnen hoog oplopen. Een UV-filter is handig, want deze houdt UV-licht tegen. Dit is niet te zien en kan alleen maar een negatieve invloed hebben op het plaatje. Bovendien is een UV-filter handig voor de bescherming tegen krassen.

Denk goed na

Koop dus niet te snel een camera, maar denk goed na over uw budget en waar u de camera voor wilt gebruiken. Dat kan bepalend zijn voor de opslag van de video en lichtgevoeligheid van de camera (opnames met weinig licht).
© 2009 - 2017 Pitnormaal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is een geschikte videocamera?"

Infoteur: Pitnormaal
Laatste update: 12-12-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!