InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Handige tips bij het kopen van een digitale fotocamera

Handige tips bij het kopen van een digitale fotocamera

Handige tips bij het kopen van een digitale fotocamera Tegenwoordig gebruiken veel mensen een digitale fotocamera om foto's te maken. Er zijn veel verschillende digitale fotocamera's verkrijgbaar; maar waar moet je op letten bij de aanschaf van een digitale fotocamera? En welke digitale fotocamera wordt door consumenten goed gewaardeerd? In dit artikel lees je alles over de digitale fotocamera en worden enkele tips gegeven bij de aanschaf ervan.

Soorten camera's

Digitale fotocamera's zijn er in veel verschillende soorten en maten met zeer uiteenlopende prijzen. In hoofdzaak zijn er drie verschillende soorten digitale fotocamera's te onderscheiden:
  • Compacte digitale fotocamera's
  • Bridge digitale fotocamera's
  • Reflex digitale fotocamera's

Compacte digitale fotocamera's

Compacte digitale fotocamera's zijn kleine(re) fotocamera's die geschikt zijn voor dagelijks gebruik. Compacte camera's zijn makkelijk mee te nemen (bijvoorbeeld op reis) en zijn vaak niet te zwaar. Naast de 'normale' compacte digitale fotocamera's zijn er ook een flink aantal ultracompacte digitale fotocamera's op de markt; deze camera's zijn nog lichter en kleiner dan compacte camera's. Een voorbeeld van een compacte digitale fotocamera is de Lumix DMC van Panasonic. Een voorbeeld van een ultracompacte digitale fotocamera is de Samsung ST550.

Bridge digitale fotocamera's

De naam van deze groep fotocamera's zegt het eigenlijk al; bridge digitale fotocamera's zijn fotocamera's die een brug vormen tussen huis-tuin-en-keuken camera's en zeer professionele camera's. Bridgecamera's kunnen veel verschillende functies hebben, maar de belangrijkste functie van een bridgecamera is de zoomoptie. Bridgecamera's kunnen vaak (zeer) ver inzoomen en daarbij nog altijd scherp beeld weergeven. Belangrijk bij de aankoop van een bridgecamera is om te letten op de term 'optische zoom' of 'digitale zoom'. Digitale zoom is eigenlijk geen echte zoom; de software op de camera doet de zoom als het ware na. Het is dus aan te raden om een bridgecamera met optische zoom te kopen; hiermee behaal je het beste resultaat. Voorbeeld van een bridge digitale fotocamera is de Finepix s1500 van Fuji.

Reflex digitale fotocamera's

Reflexcamera's zijn veelal geschikt voor professioneel gebruik; bijvoorbeeld door fotografen of mensen die van fotograferen hun hobby hebben gemaakt. De digitale reflexcamera is de 'opvolger' van de analoge reflexcamera en kan zeer mooie kwaliteitsfoto's opleveren. Hoewel een reflexcamera tegenwoordig prima door de gemiddelde consument gebruikt kan worden is het toch wel belangrijk om veel kennis van het fotograferen en het gebruik van een fotocamera te hebben. Reflexcamera's beschikken vaak over veel functies, waaronder optische zoom, groothoeklens en een groot geheugen. Voorbeeld van een digitale reflexcamera is de Nikon D5000.

Tips bij het kopen van een digitale fotocamera

Gebruik van de camera

Ga van tevoren na waarvoor en wanneer je de digitale fotocamera wilt gebruiken. Een compacte digitale fotocamera zal waarschijnlijk de beste keus zijn wanneer je de fotocamera veel en op verschillende locaties wilt gebruiken. Overigens zijn er ook een aantal lichtgewicht bridgecamera's op de markt te vinden. Mensen die dus graag een digitale fotocamera willen kopen met een goede zoom, kunnen overwegen een bridgecamera te kopen. Denk bij de aanschaf van een digitale fotocamera vooral praktisch na:
  • Wat mag de camera kosten?
  • Hoe compact moet de camera zijn?
  • Welke functies moet de camera hebben?
  • Van welke kwaliteit moeten de foto's zijn?
  • Hoeveel kennis heb ik van fotograferen?

Megapixels

Een term die je bij het kopen van een digitale fotocamera zeker tegen zult komen is 'megapixels'. Hoewel veel verkopers doen voorkomen dat het aantal megapixels gelijk staat aan de kwaliteit van de foto's, is dit niet helemaal waar. Met name de lens en de sensor van de fotocamera zorgen voor kwaliteit. Wel geven megapixels aan op welk formaat je foto's kunt printen. Een fotocamera met 3 of 4 megapixels is vaak al voldoende voor de gemiddelde gebruiker; met dit aantal megapixels kun je foto's op a4-formaat uitprinten.

De beste digitale fotocamera's

Twee merken die vaak goed uit de bus komen op het gebied van digitale fotocamera's voor de gemiddelde gebruiker zijn Canon en Panasonic. Beide merken zijn experts op het gebied van fotografie. Voor professionele gebruikers staan merken als Nikon, Canon en Leica hoog aangeschreven.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Handige tips bij het kopen van een digitale fotocamera"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 09-12-2009
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!