InfoNu.nl > Electronica > Diversen > E-Books voor de e-Reader kopen. Wie, wat, waar?

E-Books voor de e-Reader kopen. Wie, wat, waar?

E-Books voor de e-Reader kopen. Wie, wat, waar? Digitale boeken of e-books zijn enorm populair. De e-Reader is daarom niet meer weg te denken uit de Nederlandse boekenwereld. Er komen steeds meer e-Books beschikbaar en op den duur zal in principe vrijwel elk boek ook digitaal als e-book verkrijgbaar zijn. De meest verkochte e-Reader in Nederland is waarschijnlijk de Sony e-Reader. Waar kun u de e-Reader kopen en waar kunt u boeken voor e-Readers downloaden?

Waar kunt u een e-Reader kopen?

U kunt een Engelstalige of een Nederlandstalige, bijvoorbeeld Sony e-Reader, kopen voor het lezen van e-books. De meeste mensen in Nederland kiezen voor een Nederlandse e-Reader. Om e-books te kunnen lezen heeft u een e-Reader nodig. Op een e-Reader draagt u de inhoud van een hele boekenkast bij u. Denkt u zich eens in hoeveel informatie u tot uw beschikking heeft. De e-Reader weegt een paar honderd gram, een boekenkast misschien wel 1000 kilo of meer. Dat is alvast een groot voordeel van een e-Reader. Maar er zijn nog meer voordelen te bedenken. U kunt ook kranten en e-zines lezen op de e-Reader. Naast de Sony e-Reader kent u misschien ook de Kindle, Bebook en Cyboo.

Een e-Reader, wat is dat?

Een e-Reader is een apparaat dat exclusief ontworpen is om digitale boeken mee te lezen. Het is geen laptop, geen computer en ook geen digitale agenda. Het beeldscherm van een e-Book Reader is gefabriceerd door zogenaamde e-inkt, ook wel elektronische inkt genoemd. Dit wil zeggen dat het beeldscherm geen licht reflecteert. Zelf in fel zonlicht kunt u gewoon op het scherm lezen. Met de moderne e-Readers, zoals met de Kindle2 en de Sony e-Reader, kunt u ook boeken beluisteren. Het boek wordt dan aan u voorgelezen. Dit is ideaal voor mensen die slecht kunnen zien of zomaar, omdat u het prettig vindt om voorgelezen te worden. U kunt bijvoorbeeld autorijden terwijl u een boek wordt voorgelezen. Om een boek te kunnen lezen op een e-Reader heeft u een digitaal boek nodig. Deze zijn te downloaden vanaf het internet. Een ruim aanbod van digitale boeken vindt u bij De Sony e-Reader en de Kindle van Amazon. e-Readers zijn revolutionair en hebben een grote toekomst. De Kindle is wereldwijd te gebruiken maar Amazon levert op dit moment uitsluitend Engelstalige boeken, wel een zeer groot aanbod en vele bestsellers.

Toekomst van de e-Reader

Dagelijks fietsen kinderen met vele kilo’s boeken in een rugtas van en naar scholen. In de toekomst zal dat niet meer nodig zijn. Er komt namelijk vast en zeker een dag dat ook scholen massaal zullen overstappen op het gebruik van e-Readers. Het fysieke boek zal waarschijnlijk niet zo snel helemaal verdwijnen, maar het zal op den duur vermoedelijk toch wel een zelfde soort rol krijgen als het hedendaagse theater in tegenstelling tot de huidige positie van de speelfilm. Het theater, wat vroeger de belangrijkste vorm van volksvermaak was, is ook niet helemaal verdwenen met de komst van de film. Theater heeft zijn eigen sfeer, zijn eigen aantrekkingskracht, maar films zijn wel steeds belangrijker geworden en niet meer weg te denken uit onze maatschappij. Boeken en e-Readers zijn daarom ook niet hetzelfde en de e-Reader kan het boek niet op alle punten verslaan, maar e-Readers hebben wel een zeer grote toekomst. Er zitten gewoon te veel voordelen aan digitaal lezen om het te negeren. Je kunt overigens ook aantekeningen maken op de e-Reader, en ook teksten in boeken omcirkelen of aanstrepen. Je kunt de notities later eenvoudig weer terugvinden. Zeer handig voor bij de studie. Kortom: e-Reading is te leuk, te handig, te geweldig. U kunt op vakantie honderden boeken meenemen, terwijl ze niet meer wegen dan het gewicht van de handzame e-Reader. Een van de meeste geliefde cadeaus van 2010 is daarom niet voor niets de Sony e-Reader. Deze e-Reader is ook geschikt voor de boektitels van de digitale boeken die Bol.com te koop heeft. De boeken zijn al te koop vanaf enkele euro’s tot bedragen boven de tien euro. e-books zijn meestal goedkoper dan papieren boeken, maar niet altijd. Steeds meer mensen lezen e-books. Het succes is nog veel groter dan voorspeld.

Digitale boeken formaten en e-Readers

De toekomst van de e-Reader is voorlopig grenzeloos. Het is een trend en een sublieme uitvinding waar het laatste woord voorlopig nog niet over gezegd is. U kunt (onder andere bij Bol) e-Books krijgen in de volgende formaten (pdf- en epub-formaat) en onderstaande categorieën:
  • Roman en overige literatuur
  • Thrillers
  • Fantasy
  • Non-fictie
  • Wetenschap
  • Overige

Uitgevers wereldwijd proberen zoveel mogelijk titels digitaal uit te brengen. Het digitale boekenbestand voor de e-Readers zal dus alleen maar blijven groeien. Uiteraard zulle steeds meer boeken beschikbaar komen, de e-Reader is namelijk het lezen van de toekomst. Boeken komen zelfs vaak eerder in digitale vorm uit dan op papier.

E-reader, de bekendste

Bekend en goed zijn bijvoorbeeld Sony en de Kindle. De Kindle2 heeft als nadeel dat u er alleen boeken van Amazon op lezen kunt, geen Nederlandstalige boeken dus. De Sony e-Reader heeft verschillende versies, bijvoorbeeld de Pocket Edition en de Touch Edition.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is Amazon Kindle?Wat is Amazon Kindle?In 2007 werd de eerste Amazon Kindle gelanceerd. Het is een apparaat dat digitale boeken of e-boeken kan weergeven. Een…
E-reader / Ereader: het digitale boekWordt de E-reader dankzij de Apple iPad de hype van 2010? Gaat de Ereader, het digitale boek, een geduchte concurrent wo…
Nadelen van E-booksNadelen van E-booksE-books worden steeds populairder. Met een speciale E-book reader kun je de elektronische boeken lezen. Papieren en gedr…
E-reader kopen: dit moet u weten voor aanschafDe e-reader is in opkomst. Boekenwinkels hebben het lastig en dat is mede te danken aan de steeds aan populariteit winne…

Reageer op het artikel "E-Books voor de e-Reader kopen. Wie, wat, waar?"

Reactie

Willem Jan, 17-12-2009 09:55 #1
Ik heb zelf een BeBook en mijn vrouw een BeBook mini. Een e-reader is in veel situaties een uitkomst. Wij nemen onze erader mee tijdens bijvoorbeeld reizen en vakantie. Een BeBook scheelt enorm veel ruimte, batterij gaat erg lang mee en geeft dus veel gemak en plezier met als toevoeging dat een e-ink scherm net zoveel rust geeft als een papieren bladzijde. Wel ben ik van mening dat een papieren boek altijd zal blijven bestaan maar dan naast een BeBook. Samen bedienen zij de consument beter en sneller (bijvoorbeeld je krantje downloaden en lezen). Een goede ontwikkeling dus, die nog wel een beetje in de kinderschoenen staat maar perfect werkt (eigen ervaring). Boeken kun je vrijwel overal downloaden (betaald of onbetaald) en het milieu wordt zo ontzien. Of het met ebooks hetzelfde gaat als met muziek vraag ik mij af en zal de toekomst uitwijzen, downloaden van boeken gaat in ieder geval wel steeds makkelijker.
Ik snap alle commotie wel maar dit is ongegrond en hoort bij de startfase van de e-reader. Neem wel een ereader die het in Europa doet en die je vrijheid geeft (geen Kindle of Alex)
Mijn vrouw en ik genieten in ieder geval vaak van onze BeBook en kunnen dat iedereen aanraden!

Infoteur: Kisses
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!