InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Is een e-reader echt leuk en handig?

Is een e-reader echt leuk en handig?

Er worden steeds meer e-readers verkocht en ontwikkeld. In plaats van één boek, kun je nu een hele voorraad boeken in digitale vorm in je tas meenemen. Is een e-reader handig en is het wel wat voor jou?

Wat is een e-reader?

Een e-reader is een klein plat apparaat, iets groter dan je hand, waar digitale boeken (e-books) op kunnen worden opgeslagen. Er komen steeds meer merken e-readers op de markt met verschillende mogelijkheden en functies. Een e-book leest hetzelfde als een gewoon boek, maar je slaat de pagina om met behulp van een druk op een knop of een tikje op een touch-screen.

E-books op je e-reader

Op een e-reader passen een heleboel downloads. dus wel honderden boeken. Deze downloads zijn verkrijgbaar via online boekwinkels of via marktplaats ("zgn. tweedehands", maar pas op met de aanschaf hiervan. De boeken vallen meestal gewoon onder het auteursrecht en mogen niet vermenigvuldigd en verkocht worden. Er is dan sprake van illegale handel). Verder zijn boeken ouder dan 75 jaar gratis te downloaden (hier berust geen auteursrecht meer op, o.a. verkrijgbaar bij Project Gütenberg). Na het downloaden kun je de gedownloade digitale boeken via je computer op de e-reader zetten. Wanneer je de e-reader aanzet, kun je vervolgens kiezen welk boek je wilt lezen. Met één druk op de knop kom je op de eerste pagina van het boek dat je wilt lezen. Wanneer je stopt met lezen en de e-reader uitzet, onthoudt deze de pagina waar je bent gebleven, zodat je de volgende keer verder kan gaan waar je bent gebleven.

Soorten e-readers

Er zijn inmiddels diverse soorten, maten en divers geprijsde e-readers op de markt. De ene e-reader is gebruikersvriendelijker dan de andere. Wanneer je een e-reader wilt aanschaffen, dan moet je toch rekenen op een aardige uitgave, wil je een goede e-reader hebben. Ook is het goed om te letten op welke specificaties het apparaat heeft.
  • Wil je wel eens in het donker lezen, dan moet je erop letten dat de e-reader verlichting heeft.
  • Let ook op de levensduur van de accu. Hoe lang achter elkaar kun je lezen zonder dat de accu leeg raakt?
  • Kun je de e-reader meenemen op een lange vliegreis of kun je de [B]accu[/B] gemakkelijk opladen als je in het buitenland bent?
  • Is het apparaat wel bestand tegen hoge temperaturen, bijvoorbeeld wanneer je in een warm land bent en al liggend in de zon een boek wilt gaan lezen?
  • Is het beeld onder alle omstandigheden goed zichtbaar?
  • Wat is handiger voor jou, een e-reader met touchscreen of met knoppen.

Om te weten of een e-reader voor jouw wensen geschikt is, is het goed om diverse e-readers te bekijken alvorens je overgaat tot aankoop.

Voor wie is een e-reader handig?

Een e-reader is handig voor mensen die veel reizen. Bijvoorbeeld wanneer je veel met het openbaar vervoer moet reizen en onderweg iets te doen wilt hebben. Ook voor zakelijk gebruik is de e-reader handig. Er kunnen op de meeste e-readers namelijk ook documenten in PDF worden opgeslagen.
Voor thuisgebruik is een e-reader niet echt aan te raden. Een abonnement op de bibliotheek is veel goedkoper. Digitaal te downloaden boeken zijn weliswaar wat goedkoper dan papieren versies, maar de aanschafprijs van een e-reader ligt al gauw rond de 300,-- à 500,--. Bovendien vinden veel mensen een papieren boek toch prettiger lezen. Voor mensen die wat problemen hebben met zien kan een e-reader wel uitkomst bieden, wanneer je de tekst kunt vergroten tot gemakkelijker leesbare letters. Voor een lange vakantie kan een e-reader handig zijn, je hoeft geen koffer vol boeken mee te sjouwen. Maar de vraag is of de kosten voor de aanschaf van een e-reader opwegen tegen het gemak ervan.
De kans is groot, dat je e-reader na aanschaf en na de eerste periode van gebruik in de kast ligt en niet meer wordt opgepakt. Dat zou een beetje zonde van het geld zijn. Dus weeg goed de voors en tegens tegen elkaar af, en vergelijk de mogelijkheden van de diverse e-readers voordat je overgaat tot aankoop ervan.
Gerelateerde artikelen
E-Books voor de e-Reader kopen. Wie, wat, waar?E-Books voor de e-Reader kopen. Wie, wat, waar?Digitale boeken of e-books zijn enorm populair. De e-Reader is daarom niet meer weg te denken uit de Nederlandse boekenw…
Geld besparen met een E-reader?E-readers worden steeds populairder. Ze worden goedkoper en kunnen steeds meer aan. Toch kosten de meeste goede E-reader…
Jouw boek in de iBookstore?Jouw boek in de iBookstore?Je hebt een boek geschreven! Of een kort verhaal of een gedichtenbundel. Zelf lees je graag op je iPad. In de iBookstore…
Alles over de Sony Reader PRS-T1 Wi-FiAlles over de Sony Reader PRS-T1 Wi-FiHonderden boeken mee op vakantie die nog geen 200 gram wegen. Een utopie voor de reiziger die graag een boek bij de hand…

Reageer op het artikel "Is een e-reader echt leuk en handig?"

Reacties

B. M. van Aanholt, 02-10-2011 15:13 #2
Ik ben het volstrekt oneens met dit artikel. Ten eerste kost een goede E-Reader niet veel meer dan 150 euro i.p.v. 300 tot 500 euro maar ten tweede leest een E-reader veel prettiger en lichter als een boek. Je kunt eenvoudig aantekeningen maken in het boek, teksten groot of klein maken en het belangrijkste: je hebt geen regenwouden meer nodig voor al dat papier. Volgens mij heeft de schrijver van het artikel zelf nog nooit een E-reader gebruikt.

Mevrouw Bos, 28-08-2010 19:24 #1
Een ereader is voor thuisgebruik zeer aan te raden. Al uw boeken altijd bij de hand. Leest heerlijk. Geen zwaar boek meer dat u vast moet houden als u graag in bed leest. Geen dichtvallende bladzijdes. Ik heb hem nu een jaar en lees alleen nog maar digitaal. Het is dus erg kort door de bocht om te stellen dat een ereader niet handig is voor thuisgebruik. Kwestie van persoonlijke smaak.

Infoteur: Ceetee
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Schrijf mee!