InfoNu.nl > Electronica > Diversen > E-readers: Kindle

E-readers: Kindle

Mensen die graag en veel lezen zullen ongewtijfeld wel al de vraag gehad hebben of een E-reader niets voor hen is. Een E-reader bevat namelijk evenveel boeken als verschillende boekenkasten bij elkaar opgeteld, is klein, milieuvriendelijk en in verhouding niet al te duur. Maar het is natuurlijk geen "echt" boek! In dit artikel kan je alle voor-en nadelen op een rijtje vinden.

Welke E-reader?

Iedereen die een Fnac binnenstapt kan er niet meer naast. Tegenwoordig heb je toch al snel de keuze uit een zestal of meer E-readers. Elke E-reader heeft zijn voor- en nadelen maar ik kies er één uit om een algemene indruk van een E-reader te schetsten. De meest bekende E-reader is de Kindle van Amazon, die ondertussen ook al een aantal versies heeft doorlopen. De technische kant van de Kindle komt hieronder aan bod.

Amazon Kindle

Technische details
Laatste versie: Kindle 3G
  • Gewicht: 246 gram
  • Grootte: 15, 24 cm (leesoppervlak)
  • Batterij: 2 maand (als wifi afstaat)
  • Capaciteit: tot 3500 boeken
  • Scherm: geen beeldscherm maar inkt-papier kwaliteit. Je scherm geeft dus geen licht maar werkt met een techniek die lijkt op papier en inkt. Dit is beter voor de ogen en voor het leesgemak.
  • Prijs: 189 dollar

Voordelen

De meest directe voordelen zijn natuurlijk dat je op een toestel ter grootte van een kleine paperback meer dan 3000 boeken kwijtkan. Om overzicht te bewaren in de boeken op je Kindle kan je ze onderverdelen in groepen. Je kan ze ook verwijderen nadat je ze gelezen hebt en dan worden ze automatisch opgeslagen in een database van Amazon, dus je bent ze nooit kwijt. Op reis kan je dus op deze manier veel plaats besparen en ook voor pendelaars is dit een lichtgewicht oplossing.

Door het gebruik van WIFI kan je ook overal nieuwe boeken aanschaffen. De prijzen van boeken liggen meestal ook lager in de Kindle versie en op 60 seconden kan je een boek op Amazon kopen en beginnen lezen. Veel boeken waarvan de rechten verjaard zijn (denk aan alle klassiekers zoals Austen en Dickens) kan je trouwens gratis downloaden en lezen!

Je kan op je Kindle ook PDF documenten en kranten lezen. Het is dus een multifunctioneel toestel dat je ook kan gebruiken voor je werk of studies. Je kan notities toevoegen in je boeken indien je dat wenst.

Hoewel 189 dollar niet weinig is haal je het er snel uit. Je betaalt minder voor je boeken en soms zelfs niets. Je bespaart in ruimte en het is goed voor het milieu. Het is een kleine investering maar wel één met vrij direct resultaat.

Nadelen

Een eerste nadeel is natuurlijk dat je het gevoel van een boek vast te houden niet echt meer hebt. Toch ben je hier vrij snel aan gewend en, mede door het speciale inkt-papierscherm, valt dit goed mee. Jammer is wel dat je niet kan zien op welke pagina je zit. Kindle toont namelijk in procenten waar je zit in je boek. Dit maakt het moeilijk om voor papers of onder vrienden te verwijzen naar een pagina. Er wordt wel aan dit probleem gewerkt omdat dit een veelgehoorde vraag was.

Je Kindle wordt geleverd zonder hoes maar je hebt er wel eentje nodig. Uiteraard kan je overal hoesjes op de kopt tikken maar de officiële leren hoezen van Amazon bieden wel een meerwaarde. Zo kan je een hoes bestellen met een ingebouwd leeslichtje dat geen extra stroom nodig heeft. Dit lichtje kan je wel gebruiken in bed en op het vliegtuig. Natuurlijk zijn deze hoezen niet goedkoop, wat wel jammer is.

Hoewel je een aantal Nederlandstalige boeken kan lezen op Kindle blijft dit voorlopig toch beperkt. Amazon werkt met een eigen systeem waardoor een aantal E-boeken niet kunnen gelezen worden op Kindle. Dit is natuurlijk nefast voor mensen die liever Nederlandstalige boeken willen lezen. Voor liefhebbers van de Angelsaksiche literatuur speelt dit probleem natuurlijk minder.

Conclusie

Wie veel leest zal toch vroeg of laat moeten beginnen nadenken over een E-reader. Wie graag Engelse boeken leest is met een Kindle goed gesteld. Het toestel is snel geleverd en werkt zeer goed. Het is al aan de derde versie toe dus is ook al een tijdje op de markt. Wie liever Nederlandstalige boeken leest kan best even gaan grasduinen op het internet of elektronicawinkels. Jammer genoeg vallen er dan wel een aantal kwaliteiten weg die Kindle wel heeft. Toch blijven de voordelen van de capaciteit en het gewicht toch meespelen. Of papieren boeken echt zullen verdwijnen is te betwijfelen maar in de toekomst zullen we het elektronische broertje toch meer en meer zien opduiken.
© 2011 - 2014 Slls1984, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is Amazon Kindle?Wat is Amazon Kindle?In 2007 werd de eerste Amazon Kindle gelanceerd. Het is een apparaat dat digitale boeken of e-boeken kan weergeven. Een…
E-Books voor de e-Reader kopen. Wie, wat, waar?E-Books voor de e-Reader kopen. Wie, wat, waar?Digitale boeken of e-books zijn enorm populair. De e-Reader is daarom niet meer weg te denken uit de Nederlandse boekenw…
E-Reader, wat is het voor een boekenlezer?E-Reader, wat is het voor een boekenlezer?De e-reader is een elektronische boekenlezer (ook wel een e-book reader genoemd). Het is een complete rage in Amerika en…
De nieuwe Kindle familie: Kindle PaperwhiteDe nieuwe Kindle familie: Kindle PaperwhiteDe eerste Kindle e-reader is alweer enkele jaartjes oud zodat het in technologiejaren dus al tijd is om met pensioen te…
Bronnen en referenties
  • http://www.amazon.com/Kindle-Wireless-Reader-3G-Wifi-Graphite/dp/B002FQJT3Q

Reageer op het artikel "E-readers: Kindle"

Infoteur: Slls1984
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!