InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?

Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?

Digitale camera’s worden verkocht met: ‘Meer functies, meer megapixels’. Echter, ze hebben vaak minder kwaliteit. Vaak wordt het aantal pixels verhoogd, maar wordt er gespaard op de elektronische onderdelen, zoals de chips en beeldsensoren. Het gevolg hiervan is dat het beeld lelijk wordt. Waar moet u opletten als u een digitale camera aanschaft?

Checklist aanschaffen digitale camera

Breedbeeld opnames zijn in. Let op: veel camera’s snijden eenvoudig aan de boven- en onderkant een streep van de foto weg. Daardoor gaat een deel van uw foto verloren.

Gebruik
Een camera moet in de hand liggen, anders is het fotograferen niet leuk. Daarom geldt: neem voordat u een digitale camera koopt, diverse modellen in de hand. Gebruik de zoomfunctie, het menu enzovoort.

Megapixel
Hoeveel megapixel moet het echt hebben? Als vuistregel geldt: voor afdrukken in postkaartformaat (10x15cm), is 4 Megapixel genoeg. Wilt u uw foto’s ook op A4 formaat afdrukken, zal de digitale camera minimaal 5 Megapixel bevatten.

Serie
Wilt u iets opnemen wat zich snel beweegt, kunt u een serie beelden achter elkaar opnemen. Deze functie is niet op alle digitale camera’s aanwezig. U drukt op de knop en de camera fotografeert meerdere beelden achter elkaar. Sommige camera’s met deze functie ‘schieten’ 3 foto’s per seconde.

Sluiter
Ook bij dure camera’s komt het nog steeds voor dat het bij druk op de sluiter nog meer als een seconde duurt, voordat het beeld scherp ingesteld is en opgenomen wordt. Goede camera’s doen het tegenwoordig in 0,2 seconden.

Macro objectief
Wie planten fotografeert of een foto op bijvoorbeeld E Bay wilt zetten, heeft een Makro objectief nodig. Kies een model dat ook een opnamebereik van 1,5x1,1 centimeter mogelijk maakt.

Waar moet ik bij de videofunctie opletten?
Een digicam moet video’s met 640x480 beeldpunten en 30 foto’s per seconde kunnen opnemen. Alleen zo krijgt u heldere video’s en zien er uit als op tv.

Succes met de aanschaf van uw digitale camera
Gerelateerde artikelen
Recensie digitale camera: Casio Exilim EX-Z80Recensie digitale camera: Casio Exilim EX-Z80Tegenwoordig is de keuze in digitale camera's enorm dat je niet meer weet welk je moet nemen. Hierbij moet je bij jezelf…
De Camera-Telefoon rage - De 5 megapixel rageDe ene reclame na de andere: een nieuwe mobiele telefoon met een vijf (!) megapixel camera. Hier zitten natuurlijk voord…
De Nokia N8 smartphoneDe Nokia N8 smartphoneDe Nokia N8 is het in 2010 gelanceerde topmodel van de Finse telefoongigant. Met een supersnel besturingssysteem Symbian…
Timelapse videoTimelapse videoEen timelapse video is een specifiek soort video met een special effect. Een eenvoudige film wordt daardoor bijzonder. I…
De Samsung Galaxy S3De Samsung Galaxy is al aardig bekend op de markt. Het begon allemaal met het eerste toestel 'De Samsung Galaxy'. Daarna…

Reageer op het artikel "Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?"

Reactie

Amateurtje, 15-01-2016 21:12 #1
Is een Nikon D3200 een goede Camera voor een beginner die meer wil dan alleen maar vakantie kiekjes maken? Ik heb onlangs een fotocursus gevolgd en ik wil heel graag "goede" foto's maken. Bij het afdrukken merkte ik dat de foto's niet haarscherp en de k leuren niet optimaal waren toen ze vergroot werden omdat ik geen goede camera heb. Ik zoek een camera met verwisselbare lens. Hoe belangrijk is een Body?

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 29-08-2007
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!