InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Klussen: elektronica serie- en parallelschakelingen

Klussen: elektronica serie- en parallelschakelingen

Klussen: elektronica  serie- en parallelschakelingen Met elektronische componenten kan je allerlei circuits bouwen door deze op verschillende manieren met elkaar te verbinden. De manier van aansluiten van de componenten op elkaar bepaalt hoe de stroom loopt, waar een spanningsval optreedt, en of het circuit naar behoren werkt. Aandacht voor serieschakelingen en parallelschakelingen.

De serieschakeling

Bij een serieschakeling is alles achter elkaar geschakeld, bijvoorbeeld de stroom die loopt van de positieve pool, via de schakelaar, het gloeilampje weer terug naar de negatieve pool.

Twee eigenschappen van de serieschakeling:
  1. dezelfde stroom loopt door iedere component;
  2. spanning wordt verdeeld over de verschillende componenten de totale spanning is de optelsom van de spanningsval over de componenten.

Nadeel: wanneer één component stuk gaat stopt de stroom in het hele circuit denk aan de kerstverlichting van vroeger.

De parallelschakeling

Door elke component afzonderlijk aan te sluiten op de spanningsbron ontstaat een parallelschakeling. Als er dan één component stuk gaat blijft de stroom lopen in het circuit. De lampjes krijgen alle dezelfde spanning, maar ieder lampje trekt zijn eigen stroom. De totale stroom is de stroom van de afzonderlijke lampjes bij elkaar opgeteld.

Twee eigenschappen van de parallelschakeling:
  1. Over elke aftakking valt dezelfde spanning.
  2. De totale stroom wordt verdeeld over de verschillende aftakkingen.

Voor een parallelschakeling heb je meer stroom nodig dan voor een serieschakeling. Kies de juiste spanningsbron voor jouw circuit, afhankelijk van de stroom die getrokken wordt en hoe lang je het circuit wilt gebruiken.

Gecombineerde serie- en parallelschakelingen

De meeste circuits kennen een gecombineerde serie- en parallelschakeling. Door schakelaars te openen en te sluiten kan je de stroom via de verschillende paden laten lopen.

Ontleding van elektronische apparaten

De meeste elektronische apparaten gebruiken hele simpele componenten die op ingewikkelde manieren met elkaar verbonden zijn. Ze bestaan ook uit grotere structuren die bestaan uit veel verschillende componenten.

Hoe werkt een autoradio?

Elektronische componenten zorgen ervoor dat de luidsprekers een variërende stroom krijgen corresponderend met het geluid van de gekozen zender.

De autoradio bestaat uit verschillende blokken die het geluid voortbrengen:
  • Antenne: deze vangt radiogolven op en zet het om in een elektrisch signaal. Het geeft alles door wat te ontvangen is.
  • Tuner: deze selecteert één radiosignaal van de vele signalen die door de antenne worden opgevangen.
  • Detector: scheidt het audiosignaal van het radiosignaal.
  • Versterker: versterkt het zwakke audiosignaal om het door de luidsprekers weer te geven.
  • Luidsprekers: zet het versterkte audiosignaal om in hoorbare geluidstrillingen.

De blokken bevatten elk enkele elektronische componenten die zo met elkaar verbonden zijn dat er een bepaalde bewerking op het signaal wordt uitgevoerd.

Hoe werkt een televisie beeldscherm?

Er zijn twee soorten beeldschermen: beeldbuis en LCD-scherm. De elektronica regelt de lichtsterkte van de pixels (elk pixel bestaat uit rode subpixel, blauwe subpixel, groene subpixel). Door het variëren van verhouding en sterkte ontstaat elke mogelijke kleur en helderheid.

Bij de beeldbuis werkt men met het elektronen kanon dat elektronen afvuurt naar de voorkant van het scherm waar fosfor zit. Waar de elektronen het scherm raken wordt bepaald door magneetvelden. Zo wordt de hele oppervlakte van de beeldbuis bestreken. Door de elektronen kanonnen precies harder of zachter te zetten wordt kleur en helderheid bepaald.

Bij het LCD-scherm heeft elke pixel een klein versterkertje (transistor). Door spanning te variëren worden de talloze versterkertjes bestuurd op rijen en kolommen doorzichtige contacten die zijn aangesloten op speciale geïntegreerde schakelingen. De pixel kunnen gecontroleerd oplichten en doven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Serieschakeling of parallelschakeling?Misschien klinkt het u wel bekend in de oren: Het is Kerst, u zit gezellig met uw familie in de huiskamer naar de pracht…
Elektrische stroomElektrische stroomElektrische stroom is uit onze samenleving niet weg te denken. Het is daarom erg belangrijk dat we snappen hoe het werkt…
De spanningsdelerIn elektronica wordt er regelmatig gesproken over een spanningsdeler. Dit is een veel voorkomend onderdeel van elektroni…
Elektriciteit voor jong en oud: een serieschakelingElektriciteit voor jong en oud: een serieschakelingDoor te spelen met voor kinderen geschikte elektriciteitsspulletjes zoals een batterij, een lampje, wat draadjes en derg…
Panoramisch beeldscherm om te gamenPanoramisch beeldscherm om te gamenHet is een van de dromen van veel gamers, een scherm zo groot dat je deel lijkt te nemen aan de game. Het zogenaamde pan…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: elektronica serie- en parallelschakelingen"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 03-07-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Klussen
Schrijf mee!