InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Klussen: elektronica – hoe en wat

Klussen: elektronica – hoe en wat

Klussen: elektronica – hoe en wat In onze maatschappij heb je heel veel met elektronica te maken: computers, televisies, digitale camera's, mp3-spelers, etc. Voor de meeste mensen is het bedienen van deze apparaten het belangrijkste. Maar hoe werkt nu alles precies? Wat wekt elektrische stroom op, hoe wordt elektrische stroom bestuurd, wat is elektrische stroom en hoe blijft het stromen? Kortom, wat kan je allemaal met elektronica doen?

Elektronica – wat is het?

Een elektrische schakeling is een circuit bestaande uit een bron, een schakelaar en een lamp. De schakelaar bepaalt of de elektrische energie wordt doorgelaten of tegengehouden. Een elektronische schakeling regelt de elektrische stroom, zoals bij een dimmer.

Definitie van elektriciteit

Er is geen eensluidende definitie van elektriciteit. Er zijn wel drie belangrijke begrippen:
  1. elektrische lading: er is positieve en negatieve lading. Deeltjes met dezelfde lading stoten elkaar af en met een tegengestelde lading trekken ze elkaar aan.
  2. elektrische energie: energie die voortvloeit uit het gedrag van elektrisch geladen deeltjes.
  3. elektrische stroom: de beweging van elektrisch geladen deeltjes.

Isolatoren en geleiders

In isolatoren kan geen stroom lopen; in geleiders juist wel. Doordat er een kracht wordt uitgeoefend op elektronen gaan deze bewegen.

Coulomb = 6,24 met 18 nullen. Bij 1 Coulomb per seconde heb je stroom van 1 ampère.

Spanning

Spanning is de kracht die elektronen in beweging zet. Het wordt uitgedrukt in volt. Meer spanning betekent meer arbeid. Een lamp geeft dan bijvoorbeeld meer licht.

Vermogen

Het vermogen is de hoeveelheid energie die per seconde in een apparaat wordt omgezet. Deze wordt uitgedrukt in watt. Het vermogen bereken je door stroom te vermenigvuldigen met spanning. Vermogen = spanning x stroom. Het maximale vermogen wordt op een apparaat aangegeven om duidelijk te maken dat deze daarbij niet stuk gaat.

Circuit

Een circuit is een gesloten pad dat gevormd wordt door de geleider en andere elektrische onderdelen. Dus bij een lamp loopt de ene geleider van de batterij naar één van de aansluitingen van de lamp en de andere geleider van de aansluiting naar de batterij.

gesloten circuit
Alleen bij een gesloten circuit stromen elektronen. Deze moet minstens 3 elementen bevatten:
  1. elektrische energiebron
  2. belasting (het apparaat dat energie gebruikt)
  3. een pad (wordt gevormd door de geleiders)

Waar kan elektronica voor gebruikt worden?

Elektronica bestuurt en regelt elektrische stroom d.m.v. componenten zodat een zekere functionaliteit wordt bereikt.

Wat zijn componenten? Weerstanden, condensatoren, spoelen en transistoren. Een moderne computer kan miljarden componenten bevatten.

Elektronica zet elektrische energie om in:
  • geluidsenergie
  • lichtenergie
  • sensoren besturen
  • motoren besturen
  • computers besturen
  • communicatie

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klussen: elektronica – gelijkspanning en wisselspanningBij elektronica gaat het erom om de elektronen stroom goed onder controle te hebben. Pas dan kan je er allerlei dingen m…
Dag zelf racen op circuit (Zandvoort of Assen)Dag zelf racen op circuit (Zandvoort of Assen)Daar rijd je dan in je auto die met gemak 200 of meer kilometer per uur kan rijden… Autorijden in het Nederlandse verkee…
Klussen: elektronica – berekeningen, codes, schema'sDe elektronica kent vele codes, schema's en berekeningen. In dit artikel aandacht voor berekeningen met de wet van Ohm,…
Motocross parcoursMotocross parcoursDe meest beoefende motorsport is motocross. Een sport met veel adrenaline door de vele jumps en de snelle bochten. Maar…
Weerstanden in serie en parallelWeerstanden in serie en parallelDe relatie tussen stroomsterkte en spanning in een geleider is vastgelegd in de wet van Ohm. Wanneer er meerdere weersta…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Klussen: elektronica – hoe en wat"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 23-06-2015
Gepubliceerd: 24-08-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Klussen
Schrijf mee!