InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Financiele Apps: wat kun je ermee?

Financiele Apps: wat kun je ermee?

Financiele Apps: wat kun je ermee? Apps. Ze zijn overal. En nu zijn er ook steeds meer Apps voor je geldzaken. Niet alleen voor je iPhone, ook voor Blackberry en Android. Niet alleen van banken, maar ook van PayPal. Niet alleen voor je fysieke geldzaken, maar ook voor alles wat geld waard is, zoals Airmiles. Een kort overzicht van enkele verschillende financiele Apps werpt licht op de mogelijkheden. Voegt het iets toe? Niet altijd. Maar soms zijn de mogelijkheden wel degelijk uniek ten opzichte van andere mobiele toepassingen.

PayPal: saldo check, mobiel financieel beheer en rekening delen

Het is logisch dat je via een PayPal App kunt doen waar PayPal voor gemaakt is: geld overmaken en rekeningen betalen, of je saldo checken in verband met je financiele transacties. Maar er zijn ook opties waarmee je je geldzaken op een unieke manier ter plekke kunt beheren. Deze opties voegen wel degelijk iets toe aan mobiele transacties. Een van die opties is het delen van de rekening als je ergens bijvoorbeeld iets drinkt met vrienden. Als een van de vrienden iets voorschiet, kunnen de anderen ter plekke het verschuldigde terugbetalen. De App rekent zelfs het bedrag dat verdeeld moet worden uit, inclusief eventuele fooi.

Airmiles: direct weten wat er van de rekening af kan

Via Airmiles kun je vaak bij aangesloten ondernemingen 'betalen' met Airmiles saldo. Denk aan V&D acties, of aan (deels) gratis tanken bij het tankstation. Maar: wat was je saldo nu precies, vraag je je af in de rij bij de kassa. De Airmiles App weet het antwoord. Dat gedoe van bonnetjes uitprinten voor acties, en vervolgens terugzoeken in je portemonnee of achterzak, is ook voorbij. Je kunt via de App gewoon de lopende acties bekijken als je toch in de buurt van een aangesloten winkel bent en denkt: valt er deze maand iets extra's te halen? Weet je even niet meer of een winkel of aanbieder aangesloten is bij Airmiles? Het kan voorkomen, want het aanbod in aangesloten winkels en aanbieders wisselt. Gelukkig weet je App precies wie er actueel is aangesloten. Leuk is ook dat je via de App de dichtstbijzijnde aanbieder kunt vinden via de functie 'Lokatie'.

Android, iPhone, Blackberry?

Bank en Finance Apps: struikelblokken en mogelijkheden

Als het gaat om Apps voor banken en verzekeringen, zijn er zowel struikelblokken als leuke mogelijkheden. Om met dat laatste te beginnen: bij ING-gebruikers is de TAN-code een bekende kwestie. Die code heb je nodig om transacties te verifieren, en die code komt van een lijstje dat je ofwel op een papiertje thuis probeert te bewaken tegen onverlaten, ofwel elektronisch ontvangt in je sms-box (overigens met heel eigen beveiligingsrisico's, maar dat terzijde). Dan is er de Easy TAN App. Deze vervangt het systeem waarbij je de TAN via de sms-box ontvangt. De App toont de TAN code rechtstreeks via de App en geeft op verzoek een geluidje bij binnenkomst. Dan het punt 'struikelblokken'. Banken bieden momenteel vaak elk voor zich een 'Saldo Check' App aan. Echter, een veelbelovende samenwerking tussen banken is op dit punt nog weleens spaak gelopen in het verleden, bij het aanbieden van een diverse banken overlappende saldocheck-App. De vanzelfsprekende overlap die je bij geldautomaten wel vindt, is hier dus nog niet echt overtuigend ingezet. Ook zet men nog weleens vraagtekens bij de veiligheidsaspecten; maar zoals eerder aangegeven is dat deels een vaste bijkomstigheid aan financiele zaken, of je ze nu online doet of op de ouderwetse en bijna uitgestorven 'manier van het papier'.

Wat kan er via een 'bank-App'?

Een van de bekendste functies van een 'bank-App' werd hierboven aangekaart: je saldo checken. Ook het checken van actuele informatie over bij- en afschrijvingen hoort er doorgaans bij. Een App zoals van de bekende ING-bank biedt de kans om geldautomaten óf bankfilialen te vinden via Google Maps. Er is ook een aantal nuttige telefoonnummers op te vinden.

Stufi-App

De toekomst van de App: gratis of..?

We zeggen het niet graag. Het is immers zo prettig dat Apps vaak gratis zijn. Ook financiele Apps zoals van banken, betalingsfacilitatoren zoals PayPal en aanbieders van spaarprogramma's rondom punten die geld waard zijn, zoals Airmiles. Maar zal het in de toekomst zo blijven? Dat is een grote vraag. De ervaring leert dat populaire toepassingen vaak gratis of goedkoop aangeboden worden tot de wens in de markt groot genoeg is, en de gewoonte geconsolideerd. Met andere woorden: wen gerust aan het doen van je geldzaken via de App. Maar wen niet te gemakkelijk aan het concept 'gratis'. De financiele toekomst is niet per se gratis... ook niet als het om financiele Apps gaat.
© 2011 - 2017 Mariawrites, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • PayPal
  • ABN Amro
  • Airmiles
  • ING Bank

Reageer op het artikel "Financiele Apps: wat kun je ermee?"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 13-09-2011
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!