InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Elektriciteit en Energie (stroom)

Elektriciteit en Energie (stroom)

Elektriciteit en Energie (stroom) Elektriciteit Energie Stroom. Wat is elektriciteit precies? Wat is volt, ampère, ohm of watt ? Wie vond de batterij nu eigenlijk uit? Hoeveel soorten elektriciteit bestaan er, wat is statische en dynamische elektriciteit? Wat levert elektri-sche energie oftewel hoe wordt elektriciteit opgewekt? Diverse weetjes c.q. wetenschappelijke wetenswaardigheden over elektrische energie en stroom in de vorm van interessante vragen en boeiende antwoorden, duidelijk en in heldere taal op een rijtje gezet.

Elektriciteit - Energie Weetjes

Wat is Elektriciteit precies?

Elektriciteit Stroom Elektronen. Elektriciteit is een vorm van energie. Het wordt geproduceerd door beweging of stroming van elektronen. Elektronen zijn nietige, minuscule deeltjes in atomen. De beweging van de elektronen veroorzaakt een elektrische lading c.q. spanning die energie afgeeft. De energieopbrengst kan enorm zijn, vergelijkbaar met een bliksemflits. Maar ook kan deze heel klein zijn, zoals in een gloeilampje van een zaklantaarn het geval is.

Hoeveel soorten Energie bestaan er?

Statische - Dynamische Elektriciteit. Er zijn in principe twee soorten energie, te weten statische en dynamische elektriciteit. (Voor kernenergie, zie Atomen en Energie). Statische elektriciteit is een elektriciteitssoort die zich niet verplaatst. Bijvoorbeeld in onweerswolken groeit statische elektriciteit aan en de daarna volgende bliksemoverslag is de ontlading. Het langs elkaar wrijven van bepaalde dingen kan statische elektriciteit opwekken, soms sterk genoeg om vonkjes te laten overspringen. Denk bijvoorbeeld maar aan een trui die je over je hoofd uittrekt en die knispert c.q. knettert, hetgeen statische elektriciteit is in zwakke vorm. Dynamische elektriciteit is een stroming van elektriciteit door een metaaldraad.

Wie vond de Batterij uit?

Batterij Volta. De Italiaanse geleerde Alessandro Volta vond in 1800 de batterij uit. Hij wist als eerste een elektrische stroom op te wekken. De naam van Volta is dan ook de basis voor de term Volt(age) (zie hieronder).

Wat levert Elektriciteit?

Stroom. Elektriciteit wordt opgewekt door batterijen en door stroomgeneratoren (ook wel stroomopwekkers) genoemd.
Batterij. In een batterij bevinden zich bepaalde chemicaliën, die overgaan in andere chemicaliën en hierdoor een elektrische stroom voortbrengen. De batterij werkt net zolang tot alle oorspronkelijke chemicaliën in de andere zijn omgezet; daarna is de batterij leeg c.q. uitgeput.
Stroomgenerator. Een elektrogenerator moet aangedreven worden om elektriciteit te kunnen opwekken. Een generator bevat permanente magneten en metaaldraadwikkelingen (spoelen), die elektriciteit leveren als ze aan het draaien worden gebracht.

Wat houdt Volt Ampère Ohm Watt in?

Eenheden Stroom. Dit zijn allemaal eenheden die behoren tot het gebied van de elektriciteit.
  • Volt of Voltage. Het aantal Volts (V) is een maat voor de grootte van de elektrische spanning. Op batterijen en accu's staat altijd het voltage aangegeven dat ze produceren
  • Ampère. Het aantal ampères (A) geeft de sterkte van de stroom aan die door een metaaldraad stroomt. Hoeveel stroom door een metaaldraad kan stromen, hangt af van de weerstand van die draad (Ohms)
  • Ohms. De weerstand van de metaaldraad, zoals hierboven aangegeven, wordt gemeten in Ohms. Een kleine weerstand, zoals b.v. zilverdraad, maakt het mogelijk om bij eenzelfde doorsnede van de draad er meer stroom (A) door te laten vloeien
  • Watt. Het aantal watts (W) geeft aan hoeveel energie wordt opgewekt of verbruikt als elektrische stroom wordt ingeschakeld. Op gloeilampen b.v. staat aangegeven hoeveel Watt ze zijn.

Nadere informatie omtrent elektrische stroom is te vinden in Stroomschok en Elektrische Stroom & Aarding (Veiligheid).

Elektriciteit Energie Wetenschap

Gerelateerde artikelen
Klussen: elektronica hoe en watIn onze maatschappij heb je heel veel met elektronica te maken: computers, televisies, digitale camera's, mp3-spelers, e…
Klussen: elektronica gelijkspanning en wisselspanningBij elektronica gaat het erom om de elektronen stroom goed onder controle te hebben. Pas dan kan je er allerlei dingen m…
Wat is een stroomkring en hoe werkt dat?Je weet dat veel apparaten op elektriciteit werken. Elektriciteit uit een stopcontact of uit een batterij. Maar hoe werk…
Klussen: elektronica circuit en regelen elektrische stroomStroom bestaat uit beweging van negatief geladen deeltjes (elektronen) van een negatieve naar een positieve pool. De con…
Het meten van energieHet meten van energieEr bestaan vele verschillende vormen van energie. Denk aan mechanische, chemische en warmte-energie. Energie wordt opges…
Bronnen en referenties
  • Blooming, W.A. Science and scientific facts. London: Kingfisher Books Limited.

Reageer op het artikel "Elektriciteit en Energie (stroom)"

Reacties

Jordy, 16-05-2009 18:49 #3
Misschien leuk om bij 'Wat levert Elektriciteit?' te vermelden dat je met een simpel motortje ook stroom kunt opwekken. Alle elektromotoren kunnen dit. (Al hoewel het dan wel een beetje hetzelfde is als een generator).Of dat als je 2 pinnen in een aardappel (of andere vrucht) steekt hier ook een stroompje wordt opgewerkt. Als je een klein lampje op deze 2 pinnen aansluit zal deze zelfs branden, er wordt bij een normale aardappel (zo'n 7cm doorsnee) +/- 0,3V aan stroom opgewekt!

J, Reactie infoteur, 21-05-2009
Dank voor de bijdrage Jordy; bij dezen staan je aanvullingen bij het artikel.

Mvg - p.o. Sila

Denise, 28-03-2008 08:33 #2
Welke opleiding moet je volgen voor wlectricien? Reactie infoteur, 28-03-2008
@ Denise, je kunt het beste naar de site www.roc.nl gaan. Daar vind je een overzicht van opleidingen in Nederland.
Groetjes van Sila

Infocentrum (infoteur), 12-10-2007 18:45 #1
Wat nog meer stroom opleverd is bio en wind ernergie. Tegenwoordig leveren somige nieuwe auto's door te rijden ook energie op om daarvan gebruikt te maken.
Laten we ook de nieuwste ontwikkelingen niet vergeten. Reactie infoteur, 12-10-2007
@Infocentrum, bedankt voor je aanvulling!

Infoteur: Sila
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!