InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Digitaal satelliet tv: de LNB

Digitaal satelliet tv: de LNB

De LNB is een noodzakelijk onderdeel van satelliet televisie. Kan je digitale satelliet tv ontvangen zonder LNB? Wat is een LNB? Wat is het verschil tussen een single LNB, universele LNB, DUO LNB en een Quad LNB? De LNB zet de ontvangen satelliet signalen om in een lagere frequentie, haalt de ruis er uit en versterkt het signaal, die door coax kabel naar de satelliet ontvanger gaat. Doordat de LNB de signalen omzet, kunnen wij digitale satelliet tv kijken.

Satelliet tv benodigdheden

Om satelliet tv te kijken is een LNB noodzakelijk. Een LNB is onderdeel van de satelliet tv benodigdheden.

Afkorting

  • Waar staat de afkorting LNB voor? LNB staat voor: Low Noise Block down convertor,
  • Waar staat de afkorting LNC voor? LNC staat voor: Low Noise Converter.

Wat?

Wat doet een LNB? Hoe werkt een LNB? De LNB converteert het ontvangen signalen van een satelliet naar een lagere frequentie. De geconverteerde signalen kunnen nu getransporteerd worden via de coax kabel richting de satelliet ontvanger. De letter B van LNB staat voor block. Dat betekent dat de LNB het ontvangen signaal blockgewijs converteert. Er wordt een lagere frequentie gekozen, zodat het ontvangen signaal door de coax kabel getransporteerd kan worden. Zonder een LNB kan de satelliet ontvanger niets met de ontvangen satelliet signaal. Van groot belang is dat de coax kabel van goede kwaliteit is.

Satelliet ontvanger

De satelliet schotelantenne staat gericht op een bepaalde satelliet. De schotelantenne reflecteert het ontvangen satelliet signaal en stuurt dit signaal naar de LNB. De LNB filtert de ruis en versterkt het signaal. De LNB zet het ontvangen signaal van de satelliet om in een signaal dat de satelliet ontvanger kan lezen.

Satelliet signalen

De satelliet signalen zijn de RF-signalen. De LNB pikt deze RF-signalen op en zet ze om in lagere frequentiesignalen in een lagere frequentieband.

Waar?

Waar zit de LNB? De LNB is gemonteerd in het brandpunt van de schotelantenne. De LNB is het plastic apparaatje voor de schotelantenne.

Universeel

Wat is een universele LNB? Wanneer is een universele LNB noodzakelijk? Voor de ontvangst van de Astra satelliet 1A tot en met Astra satelliet 1G is een universele LNB noodzakelijk. (Dat zijn de satellieten op 19.2 graden Oost.)

Schakelmogelijkheden

Voor een universele LNB zijn bij satelliet ontvangst 4 schakelmogelijkheden:
  • Lage band,
  • Hoge band (schakel 0 22KHz),
  • Verticale polarisatie en
  • Horizontale polarisatie (schakel 13v 18v).

Universele single LNB

Wat is een universele single LNB? Een single LNB is een LNB met een uitgang: een uitgang voor een satelliet ontvanger. Een single LNB kan slechts 1 satelliet ontvanger voorzien van signaal.

DUO LNB

Wat is een DUO LNB? Wanneer gebruik je een DUO LNB? Een DUO LNB wil zeggen dat er twee (of meer) aansluitingen zijn. Er kunnen dus meerdere satelliet ontvangers op deze DUO LNB worden aangesloten, bijvoorbeeld:
  • Satelliet tv in de woonkamer en
  • Satelliet tv in de slaapkamer, maar ook:
  • Satelliet tv ontvangen via satelliet Astra 1 (19.2 graden oost) en
  • Satelliet tv ontvangen via Astra 3 (23.5 graden oost)met dezelfde schotelantenne.
Een DUO LNB is ideaal om zowel de digitale satelliet tv van Canal Digitaal te ontvangen op de Astra 1 (19.2) satelliet en de digitale satelliet tv met de regionale tv zenders op de Astra 3 (23.5).

Quad LNB

Wat is een Quad LNB? Hoe gebruik je een Quad LNB? Een Quad LNB is een LNB met 4 uitgangen: deze LNB is geschikt voor 4 verschillende satelliet ontvangers. Wat is het grote voordeel van deze Quad LNB? Al deze 4 verschillende satelliet ontvangers kunnen onafhankelijk van elkaar naar verschillende digitale satelliet tv programma´s kijken op verschillende zenders. Coax kabels van de LNB naar de ontvangers moeten van goede kwaliteit zijn!
Gerelateerde artikelen
In België TV kijken met satellietDigitaal televisie kijken met Belgacom en Telenet is erg duur. Bovendien zijn er niet erg veel alternatieven voorhanden.…
Professionele satelliet installatie: Astra service dealerProfessionele satelliet installatie: Astra service dealerOp zoek naar een professionele satelliet installatie specialist die alles weet over digitale tv en radio via de satellie…
Nederlandse tv ontvangen via de Astra satellietenAanbod van de Nederlandse tv via de ASTRA satellieten 19.2º en de 23.5º Oost is enorm. Keuze tussen free to air, gratis,…
Digitale HDTV zenders via de satellietDigitale HDTV zenders via de satellietHDTV is een grote hit in Amerika en hier in Europa begint het in een stroomversnelling te komen. Steeds meer HD diensten…
Britse BBC FTA tv via de Astra satellietBehalve de BBC tv zenders is sinds kort de commerciële Channel4 FTA (ongecodeerd, lees: gratis) te ontvangen op de Engel…

Reageer op het artikel "Digitaal satelliet tv: de LNB"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 14-02-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!