InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Printen: kopen van een 3D-printer

Printen: kopen van een 3D-printer

Printen: kopen van een 3D-printer Er is een steeds grotere vraag naar de 3D-printer. Dit is een printer die objecten in drie dimensies kan printen. De technologie bevindt zich nog wel in een vroeg stadium. Het kost daarom nog veel tijd voor een object is uitgeprint. De kosten zijn ook nog hoog. U kunt de printer wel op steeds meer plaatsen kopen, zoals bij de Bijenkorf. Een printer zal minimaal vijfduizend euro kosten. Lees er alles over in dit artikel. Er is een toenemende vraag naar 3D-printers. Het verschil tussen 3D-printers en reguliere printers is dat 3D-printers producten driedimensionaal afdrukken, dus in de breedte, lengte en hoogte. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van de rapid prototype technology. Er wordt als het ware laag bij laag opgebouwd op basis van een 3D-model. Het gaat om een technologie die zich nog volop aan het ontwikkelen is. De 3D-printer kwam voort uit een aantal verschillende projecten van het MIT. Deze projecten vonden plaats rond het jaar 2000. Bij de eerste proeven werd metaal gebruikt als productiemateriaal. Later werden er modellen geproduceerd op basis van een andere stof, zoals bijvoorbeeld keramiek.

Hoe werkt de 3D-printer?

In veel technieken wordt er gebruik gemaakt van poeder. Dit poeder kan bestaan uit verschillende materialen, zoals bioplastic, polyester of epoxy. Bij het printen worden er steeds nieuwe lagen bevestigd. Deze worden aan verbonden en op die manier kan er diepte gecreëerd worden. De bindingen zelf worden gedefinieerd door een CAD-bestand. Op die manier kan het object ook in bepaalde kleuren worden uitgeprint. Bij een andere methode wordt er gebruikt gemaakt van Fused Deposition Modeling (FDM). Daarbij wordt gesmolten polymeren op een basislaag gespoten en daardoor wordt het model laag per laag opgebouwd.

Waar wordt de 3D-printer voor gebruikt?

De 3D-printers worden tot op heden gebruikt in verschillende sectoren. Het zijn vooral bedrijven die concepten nodig hebben. Op deze manier kunnen ze tijd besparen door modellen uit te printen. De 3D-printer wordt met name gebruikt in de architectuur, de medische wetenschap, de entertainmentindustrie, de gamesindustrie en de filmindustrie. Ook kunstenaars maken gebruik van de 3D-printer om op een snelle manier in korte tijd hun creaties vaste vorm te geven. Er worden verschillende 3D-printers op de markt gebracht die zich richten op de verschillende sectoren. Elke sector heeft namelijk zijn eigen behoefte. Zo moet een 3D-printer in de medische wetenschap steriele voorwerpen kunnen printen.

Kosten van de 3D-printer

Er zijn steeds meer mensen die zelf ook een 3D-printer willen kopen. Een probleem is dat zij op dit moment nog erg prijzig zijn. De meeste modellen kosten bijna meer dan vijfduizend euro. Een ander nadeel is dat op het moment nog veel tijd kost om een 3D-model te printen. Dit zal minstens een paar uur in beslag nemen, maar het kan ook meerdere dagen duren. Dit hangt af van de complexiteit van het model. Ook kost het meer tijd als het gaat om een hoge resolutie. Op dit moment is het dus nog voor veel mensen niet rendabel om een 3D-printer te kopen. Het wordt pas interessant als deze sneller print en als de printer goedkoper is. Dan zou het bijvoorbeeld een mogelijkheid kunnen worden om bepaalde producten zelf te produceren en deze te verkopen.

Kopen van een 3D-printer

Nederland maakte in februari 2011 kennis met de 3D-printer. Er werd toen een presentatie gegeven in het VARA-programma De Wereld Draait Door. De printer kreeg daardoor meer belangstelling en de vraag steeg ook. De 3D-printer is langzaam aan op steeds meer plaatsen te koop. Op het internet zijn er verschillende webshops en -winkels waar de printer wordt verkocht. Ook zijn er verschillende technologiewinkels die de printer verkopen. De printer is tegenwoordig ook bij de Bijenkorf te koop. Daarnaast zijn er verschillende plaatsen waar u een 3D-printer kunt huren of in opdracht bepaalde objecten kan laten drukken.
Gerelateerde artikelen
IPhone, direct emails en foto's printenIPhone, direct emails en foto's printenJe kunt vanaf je iPhone direct je emails en foto's printen, hieronder een uitleg hoe je dit kunt doen.
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Printen: kopen van een 3D-printer"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!