InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Hoeveel is een inch in centimeters?

Hoeveel is een inch in centimeters?

Hoeveel is een inch in centimeters? In Nederland worden afmetingen uitgedrukt in meters en centimeters. De omvang van bijvoorbeeld beeldapparatuur wordt omvang vaak uitgedrukt in inches. De omvang van laptops, televisies, telefoon en tablets wordt uitgedrukt in inches. Dit doen de fabrikanten om overal in de wereld dezelfde afmetingen te kunnen hanteren.

Het ontstaan van de inch

Volgens Wikipedia vindt de oorsprong van de inch zich in de Romeinse tijd met de Uncia (gelijk aan ongeveer 2,58 centimeter). De tegenwoordige inch is iets korter, namelijk 2,54 centimeter. Een foot is weer gelijk aan 12 inches. Deze lengtematen worden onder andere nog steeds gebruikt in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. In Nederland is ook een lengtemaat bekend die vergelijkbaar is met de inch, namelijk de duim. De lengte is ongeveer gelijk aan het bovenste kootje van de duim van een volwassen man.

Waar wordt de inch voor gebruikt?

Naast de eerder genoemde beeldschermen, wordt de inch ook nog gebruikt in de industrie en voor veel producten die wij dagelijks gebruiken. Bandenmaten worden bijvoorbeeld uitgedrukt in inch, maar ook de vroegere grammofoonplaten en de floppydisks. De meeste laptops hebben een beeldscherm tussen de 15,6 en 19 inch. De flatscreen televisies worden steeds groter. Een scherm van 40 inch was een aantal jaren geleden nog een zeer groot scherm, maar de huidige televisies krijgen een steeds groter scherm, zonder dat het ten koste gaat van de beeldkwaliteit.

Inch omrekenen naar centimeters

Het is relatief eenvoudig om inch om te rekenen naar centimeters. Eén inch is 2,54 centimeter. Een televisie van 40 inch heeft dus een schermomvang van 40 x 2,54 centimeter = 1 meter en 1,6 centimeters. In onderstaand overzicht treft u een aantal veel voorkomende maten in inches aan, omgerekend naar centimeters.
  • Hoeveel is 10 inch in centimeters?: 25,49 cm
© 2011 - 2014 Esmee, gepubliceerd in Diversen (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.nl

Reageer op het artikel "Hoeveel is een inch in centimeters?"

Reactie

Maureen, 13-01-2013 12:19 #1
Een televisie van 40 inch heeft dus een schermomvang van 40 x 2, 54 centimeter = 1 meter en 1, 6 centimeters. In onderstaand overzicht treft u een aantal veel

lijkt mij dat het diameter moet zij ipv schermomvang!

Infoteur: Esmee
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!