InfoNu.nl > Electronica > Diversen > Elektrische apparaten en label, EnergieWeter en meter

Elektrische apparaten en label, EnergieWeter en meter

Elektrische apparaten en label, EnergieWeter en meter Een gemiddeld huishouden gebruikt per jaar ongeveer 3.500 kWh elektriciteit. Daar valt vaak op te bezuinigen. Dat begint al met de aanschaf van een apparaat waarbij opgelet kan worden welk energielabel er aan hangt. Maar er zijn meer mogelijkheden. Ook een informatiesysteem als EnergieWeter bijvoorbeeld kan helpen bij de aanschaf. En eenmaal gekocht kan het apparaat opgemeten worden met een energiemeter om bewust met energie om te gaan.

Verschil in energieverbruik

Hoeveel stroom een apparaat gebruikt hangt voor een groot deel af van het vermogen van het apparaat maar vooral van het gebruik. Draait de wasmachine twee of zeven keer per week? De stroomkosten zijn eveneens afhankelijk van het energiebedrijf omdat de prijs per bedrijf verschillend kan zijn. Tevens maakt het verschil of er een meter met enkel tarief of dubbel tarief is geïnstalleerd. Bij een dubbeltariefmeter zijn de stroomkosten voor het tweede tarief bij gebruik in de nacht lager.

Energielabel van A tot G voor elektrische apparaten

Leveranciers zijn tegenwoordig verplicht om een groot aantal apparaten van een energielabel te voorzien. Op een label is te zien of het apparaat al dan niet zuinig is. De labelaanduiding in letters loopt van A tot en met G waarbij A het zuinigst is en per letter het energieverbruik toeneemt. Apparaten met een zuinig label zijn vaak duurder dan apparaten met het label G maar dat verschil in aanschafwaarde wordt terugverdiend door minder energieverbruik en dus minder kosten. Tevens is minder energieverbruik ook goed voor het milieu.

EnergieWeter als extra informatie

Naast dit label bestaat er nog een manier om te helpen bij het kiezen van een apparaat met gunstig energieverbruik met het systeem van de zogenaamde EnergieWeter. Dit systeem werkt als volgt. Leveranciers melden bij een database de gegevens van het energieverbruik van hun apparaten. Die gegevens worden op jaarbasis omgerekend naar het gemiddeld verbruik. Dat omrekenen gebeurt niet op basis van energieverbruik maar op basis van de kosten van dat verbruik. Daardoor kan door de klant nog beter een keuze worden gemaakt voor een bepaald apparaat waarbij de aanschafprijs meespeelt maar vooral ook het terugverdienen van een eventuele hogere aanschafprijs van het apparaat door energie te besparen bij het gebruik. De gegevens van de EnergieWeter worden door de leveranciers op de prijskaartjes vermeld.

Het systeem van de EnergieWeter wordt toegepast op apparaten met een stroomverbruik van 100 kWh zoals:
  • Computers.
  • Desktops.
  • Koelkasten.
  • Laptops.
  • Monitors.
  • Televisies.
  • Vaatwassers.
  • Vrieskisten.
  • Wasdrogers.
  • Wasmachines.

Het vermelden van de verbruikskosten op labels via het systeem van EnergieWeter is overigens niet verplicht.

Energiemeter voor eigen meting

Een derde manier om informatie over het energieverbruik te verkrijgen is met een speciale meter. Eenmaal in huis kan de energie precies worden opgemeten met een zogenaamde energiemeter. Een energiemeter is een eenvoudig apparaatje tussen de stekker van het apparaat en het stopcontact. Nadat een apparaat een tijd is ingeschakeld kunnen op de energiemeter de volgende gegevens worden afgelezen:
  • Netspanning en frequentie.
  • Stroomsterkte en vermogenfactor.
  • Vermogen van het toestel.
  • Maximum gemeten vermogen van het toestel.
  • Energieverbruik van het toestel.
  • Tijdsduur van de meting en energiekost.

Het belangrijkste gegeven is uiteraard hoeveel kWh het toestel heeft verbruikt. Ter vergelijking een aantal richtgetallen van energiezuinige apparaten:
  • Grote koel-vriescombinatie - 0,55 kWh per dag en 200 kWh per jaar.
  • Tafelmodel koelkast zonder vriesvak - 0,23 kWh per dag en 84 kWh per jaar.
  • Diepvrieskist van 200 liter - 0,41 kWh per dag en 150 kWh per jaar.
  • Vaatwasser - 1,05 kWh per beurt en 231 kWh per jaar.
  • Wasmachine (5 kg wasgoed op 40°C) - 0,50 kWh per beurt en 110 kWh per jaar.
  • Condensdroger voor 5 kg - 3,65 kWh per beurt en 767 kWh per jaar.
  • Computer met scherm - 0,20 kWh per uur en 60 kWh per jaar.
  • LCD-televisie 37 - 0,19 kWh per uur en 133 kWh per jaar.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Energieweter.nl
  • Nibud.nl
  • Consumentenbond.nl
  • Eandis.be

Reageer op het artikel "Elektrische apparaten en label, EnergieWeter en meter"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 25-03-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Diversen
Special: Keuken
Schrijf mee!