InfoNu.nl > Electronica > Geschiedenis > De geschiedenis van Seeburg

De geschiedenis van Seeburg

De geschiedenis van Seeburg Hoewel Wurlitzer het bekendste jukeboxmerk is, is Seeburg eerder begonnen met het produceren van jukeboxen en waren ze in de jaren vijftig marktleider. Het merk werd vooral bekend vanwege de goede kwaliteit, maar ook op technisch gebied waren ze de andere merken vaak een stap voor. Zo was de eerste 45 toeren machine van Seeburg, de eerste machine met 100 selecties en de eerste jukebox met 200 selecties.

Geschiedenis

In 1871 werd Justus P. Sjöberg geboren te Gothenburg in Zweden. Op 16-jarige leeftijd echter verhuisde hij naar de USA, waar hij zijn naam veranderde in Justus P. Seeburg. Het was ook onder deze naam dat hij in 1907 zijn bedrijf, de J.P. Seeburg Piano Co. oprichtte. Hoewel het bedrijf in het begin voornamelijk orchestrions en grammofoonspelers op muntinworp maakte, bracht het al in 1928 een jukebox op de markt, de zogenaamde “Audiophone”, met acht selecties. Deze eerste Seeburg jukebox werd goed onthaald op de markt, waar zijn opvolger, de “Selectophone”, van dusdanig slechte kwaliteit was dat deze bijna het einde van het bedrijf betekende. Het was ook na de productie van de “Selectophone” dat Justus P. Seeburg zijn bedrijf overdroeg aan zijn zoon Noel. Deze zet bleek de redding van het bedrijf te zijn, door het zakentalent van Noel werd het bedrijf gereorganiseerd en kon het de concurrentie met het inmiddels groot geworden Wurlitzer weer beter aan.

Bloeiperiode

In de jaren veertig begon Seeburg langzaam naam begon te maken met de typische “trashcan” jukeboxen, die indertijd behoorlijk populair waren. Het was echter het einde van de jaren veertig, in 1949, dat het bedrijf met een machine kwam om de marktleidende positie over te nemen en te consolideren. Deze Seeburg M100A was niet alleen de eerste jukebox met 100 selecties, maar bleek ook nog eens een zeer betrouwbare jukebox te zijn. Het was zelfs zo’n succes dat deze jukebox, met zijn opvolgers, de andere bedrijven bijna tot aan de afgrond bracht. Een jaar later, in 1950, kwam Seeburg ook nog eens met de eerste 45toeren jukebox op de markt, waarvan het mechanisme en uiterlijk in principe bijna hetzelfde was als bij de M100A. Enkele jaren later, in 1955, zag de Seeburg V200 het licht. Dit was de eerste jukebox met 200 selecties, en is tegenwoordig nog steeds een veelgezocht model. De jaren na de V200 werden gekenmerkt door een vierkanter design, zoals bij de KD200 en bijvoorbeeld de Seeburg 222. Uiteindelijk mondde dit via de DS160 en de AY160 uit in de vierkante dichte jukeboxen van de jaren zestig en zeventig.

Ondergang

Hoewel het bedrijf in de jaren zestig nog gezond genoeg was om een hoop andere bedrijven op te kopen (inclusief een van de grootste flipperkastfabrikanten: Williams), kwam er in 1979 een einde aan de Seeburg jukeboxen. In dit jaar werd het bedrijf in twee gedeeltes gesplitst, waarbij het jukeboxgedeelte in september 1979 gesloten werd. Hierna heeft “Stern” het bedrijf gekocht en geprobeerd om met Stern/Seeburg jukeboxen het weer rendabel te maken. Dit bleek echter slechts een illusie en was dan ook maar een kort leven beschoren. Een andere poging het bedrijf weer op te richten werd ondernomen door enkele werknemers van het oude Seeburg. Met de “Seeburg Phonograph Company” probeerden ze door te breken met nieuwe soorten jukeboxen, zoals de eerste CD-jukebox. Ook dit werd echter geen groot succes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De geschiedenis van Seeburg"

Infoteur: Polkozic
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Geschiedenis
Special: Geschiedenis Jukebox
Schrijf mee!