InfoNu.nl > Electronica > Geschiedenis > De geschiedenis van NSM

De geschiedenis van NSM

De geschiedenis van NSM Ondanks de bekendheid van de 4 grote Amerikaanse jukeboxmerken (Wurlitzer, AMI, Rock-Ola en Seeburg), zijn er nog talloze andere jukeboxmerken geweest, zoals in Amerika als daarbuiten. Hoewel veel van deze merken slechts klein bleven en een kort leven beschoren waren, is NSM daar een uitzondering op.

Het begin

De geschiedenis van NSM begint eigenlijk al daarvoor, met Löwen-automaten. Dit bedrijf, opgericht door Herbert Nack, Gerhard Schulze en Wilhelm Menke, hield zich bezig met muntinworpautomaten en de distributie van Seeburg jukeboxen in Duitsland. In 1952 begon het bedrijf met de productie van de eerste eigen automaten. Deze werden meteen een succes, met verkopen boven de 25.000. Hetzelfde jaar besloten de oprichters ook een zusteronderneming op te zetten die eigen jukeboxen zou produceren. De naam van dit bedrijf zou NSM worden, genoemd naar de achternamen van de oprichters. Hoewel het vanaf de oprichting van NSM nog enkele jaren duurde tot de eerste jukebox, de NSM Fanfare 60, de fabriek zou verlaten, werden deze modellen wel meteen een succes. De Fanfare serie werd aangevuld met de Fanfare 60A, de Fanfare 100 en de Fanfare Silber. Deze types zijn tegenwoordig nog steeds vrij gewild. De laatste jukebox uit de Silver Age van het merk zou de Serenade, van 1963 tot 1966, zijn.

Het bijzondere aan de eerste NSM fanfare jukeboxen is het selectiemechanisme, wat uniek genoemd mag worden in deze periode. Hoewel tegenwoordig dit selectiemechanisme wel meer problemen oplevert dan de stevigere systemen van bijvoorbeeld Wurlitzer,of de latere NSM systemen, blijft de unieke werking wel een lust voor het oog en de reden waarom deze machines nog steeds gewild zijn. De platen worden niet in een groot rek geplaatst, maar allemaal op elkaar gestapeld. Om de goede keuze te zoeken, laat de jukebox de overige platen als het ware omlaagvallen om de speelarm tussen de stapel te steken op de goede plaat. Alle andere platen draaien tijdens het spelen gewoon mee als complete stapel. Het jammere is dat juist deze mechanismes bij de meeste NSM fanfares kapot is en er in Nederland slechts weinig monteurs zijn die aan deze mechaniek willen beginnen.

Jaren zeventig en tachtig

Hoewel het merk veel later begon met het produceren van jukeboxen dan de meeste andere, bleek het wel veel beter om slecht verkopende jaren zeventig te overleven. In de daaropvolgende jaren tachtig bleek het merk zelfs marktleider te worden, en werd het ook qua design als koploper aangewezen. De goedlopende City serie is uit deze periode dan ook nog een graag gewild model, hoewel deze natuurlijk niet de prijzen opbrengen van de open jukeboxen uit vroegere tijden.

Jaren negentig tot nu

Het bedrijf wist in 1988 met een overgangsmodel succesvol de overstap te maken van de uit gebruik rakende singeltjes naar de nieuwe cds met de NSM City Compact Disc. Dit model kon 10 cds en 80 singeltjes tegelijk bevatten. Niet veel later werden er al talloze andere cd jukeboxen uitgebracht, inclusief een flink aantal kleine wandjukeboxen voor de vele klein behuisde cafeetjes.

NSM is echter niet stil blijven staan bij cds, zij hebben de overstap weten te maken naar verschillende soorten digitale jukeboxen. De laatste varianten hiervan zijn in staat vanaf afstand de nummers te downloaden op de kast, uit een enorm muziekbestand van meer dan 300.000 nummers. Deze mogelijkheid, die het aanbod aan muziek in de jukebox zeer up-to-date houd, bleek er tevens voor te zorgen dat de winstgevendheid van deze moderne jukeboxen verhoogd werd.

Het bedrijf is momenteel afgesplitst van Löwen en gaat verder onder de naam NSM Music. Ze hebben zowel in de VS als in Europa productiecapaciteit en komen nog steeds met nieuwe modellen en innovaties op de markt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geschiedenis van SeeburgDe geschiedenis van SeeburgHoewel Wurlitzer het bekendste jukeboxmerk is, is Seeburg eerder begonnen met het produceren van jukeboxen en waren ze i…
Het repareren of restaureren van een jukeboxHet repareren of restaureren van een jukeboxHoewel er van de meest bekende jukeboxmodellen altijd wel een goede restauratie beschikbaar is, zijn deze vaak toch aan…
De Mills Empress en Throne of Music jukeboxDe Mills Empress en Throne of Music jukeboxSinds de AMI Top Flight het gestroomlijnde en strakke ontwerp geïntroduceerd had binnen het jukeboxdesign, was er nog no…
Goedkope en betrouwbare open jukeboxenGoedkope en betrouwbare open jukeboxenHet zoeken naar een mooie jukebox is voor een leek niet moeilijk; het is namelijk een kwestie van smaak welke jukebox al…
Open jukeboxen: Opkomst, ondergang en werderopstandOpen jukeboxen: Opkomst, ondergang en werderopstandDe jukebox is onlosmakelijk verbonden met de jaren vijftig door films zoals Grease. Hoewel de populariteit van de jukebo…

Reageer op het artikel "De geschiedenis van NSM"

Reacties

Hans van Etten, 02-10-2016 11:44 #4
Wij hebben een nam serenade. Met het volgende probleem. Als ik een plaat kies, BV's e7, dan selecteerde hij nooit deze plaat. Meestal de zelfde elke keer als ik iets selecteer, dan gaat hij naar die zelfde plaat. Meestal E1. Waar kan dat aan liggen? Graag een reactie. Bij voorbaat dank. Hans.

Roy Kroesen, 18-07-2011 17:15 #3
Er is in nederland wel een club, dat is de jukeboxfanaat, hoewel hier meer over de amerikaanse jukeboxen word gepraat komt NSM ook geregeld aan bod. Onderdelen kan ik wel leveren maar waarom onderdelen uitwisselen? als de jukebox compleet is is repareren/reviseren vaak goedkoper want een oud onderdeel dat nog werkt kopen kan ook heel snel kapot gaan.

Polkozic (infoteur), 19-02-2011 18:23 #2
Er is helaas niet zoveel informatie te vinden op internet over specifieke types van NSM, tenminste niet in het Nederlands. Onderdelen zijn ook wat moeilijker te krijgen en een NSM club is er naar mijn weten niet. De beste mogelijkheid om onderdelen voor NSM te verkrijgen in Nederland is om de jukeboxbeurs in Rosmalen te bezoeken. Hier staan vele stands met onderdelen en staan een aantal restaurateurs en handelaren die wellicht nog ergens onderdelen hebben liggen of er aan kunnen komen.

Henk Strijbos, 16-02-2011 12:01 #1
Leuk artikel over de NSM jukebox. Is er nog meer info over de NSM jukebox b.v de concert 240 en waar er e.v.t nog onderdelen te krijgen zijn? Is er in nederland een club ofzo? Ik ben benieuwd of hier reacties op komen.

Infoteur: Polkozic
Laatste update: 03-09-2010
Gepubliceerd: 26-08-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Geschiedenis
Special: Geschiedenis Jukebox
Reacties: 4
Schrijf mee!