InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Voorkom waterlekkage met de Osmo-Guard Afsluiter!

Voorkom waterlekkage met de Osmo-Guard Afsluiter!

Voorkom waterlekkage met de Osmo-Guard Afsluiter! Voorkom wateroverlast. Wist u dat er bij een waterlekkage tot wel tweehonderd liter per uur kan weglekken? Bescherm uw bezit met een waterslot. Overigens is deze voorziening ook voor andere huishoudelijke apparaten te gebruiken. Denkt u bijvoorbeeld aan een boiler, vaatwasser, koffiemachine of waterfilter.
Opmerking: zoals bij alle apparatuur dient u goed de gebruiks- en montage-aanwijzingen te volgen.

Wat kan er gebeuren?

Indien u een wasmachine bezit zonder aquastop kunt u wel eens voor een onaangename verassing komen te staan. Dan kan het zijn dat uw wasmachine niet is beveiligd tegen lekkage. U kunt dus gigantische wateroverlast krijgen. Watersloten zijn tegenwoordig los te verkrijgen en te monteren. Het apparaat om wateroverlast te voorkomen heet ook wel een wasmachine-afsluiter, waterslot of aquastop. Let op: bij modernere apparaten zit deze beveiliging soms al standaard in het apparaat ingebouwd. Controleert u even de gebruiksaanwijzing. De Osmo-Guard Afsluiter kost ongeveer zestig euro zonder BTW.

Wat moet u doen?

U verbindt de wasmachineslang met de kraanafsluiter. In de afsluiter zit een metalen kogelkraan die aangestuurd wordt door een motor. Het apparaat dat de lekkage detecteert legt u op het laagste punt. Dit zal over het algemeen de vloer zijn. Zodra de detector een ongewone hoeveelheid vocht waarneemt zal de waterkraan afgesloten worden. De afsluiter is aangesloten aan de detectorunit met een buigzaam aansluitsnoer. Indien er dus een ongewone hoeveelheid water op de plek van de detector aanwezig is zal er naast het afsluiten van de watertoevoer ook nog een doordringende pieptoon te horen zijn.

Veiligheid en betrouwbaarheid

Het systeem maakt gebruik van een standaard batterij van 9 Volt. Door het lage voltage van de detector is deze veilig in gebruik, ook indien de detector met water in aanraking komt. Doordat de detector met batterij niet afhankelijk is van het lichtnet bent u ook bij stroomstoringen gegarandeerd van een bescherming tegen waterlekkages.

Andere apparatuur die beveiligd kunnen worden

De waterstop kan niet alleen gebruikt worden voor de wasmachine. Hij is ook geschikt voor haast alle apparaten die u in het huishouden gebruikt die water gebruiken. Denkt u aan een boiler, vaatwasser, koffiemachine, waterfilter enzovoorts.

Montagevoorschriften

U verbindt de watertoevoer van de wasmachine met de waterstop. De waterstop bevindt zich dus tussen de waterkraan en de wasmachine. U plaatst de lekkagemelder op het laagste punt. Normalerwijze zal dit de vloer zijn. U moet de aansluitsnoer van de afsluiter verbinden. De afsluiter is met een buigzame verbinding in contact met de detectorunit. Nadat er een alarm is geweest, kunt u de detector weer in de beginstand zetten door het "reset"-knopje in te drukken. U kunt dan het terugdraaien van de afsluitklep in de geopende stand horen. Controleert u ook even het LEDje of de batterij nog voldoende vol is.

Aanvullende (technische) informatie

De afsluiter werkt met een zogenaamde draaibare kogel-afsluiter. De afsluitklep is motorgestuurd. De aansluitset voor de kraan heeft de volgende maat: 1/2" (half-duims=DN15) en is gemaakt van messing (1/2"). De lekdetector zelf geeft een geluidssignaal af. Dit geluid heeft een sterkte van 92 dB. De lampjes op de detector hebben de volgende betekenis:
  • LED geel: batterij is zwak
  • LED rood: waterlekkage
De detector dient liggend of staand op de vloer geplaatst te worden. Het geheel heeft een CE-keurmerk. De afmetingen van de detector zijn: 9 centimeter bij 6, 5 centimeter bij 2,5 centimeter. De benodigde 9 Volts batterij wordt bijgeleverd.
© 2012 - 2017 Liseverhulst, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Keuzetips bij aankoop vaatwasser of afwasautomaatKeuzetips bij aankoop vaatwasser of afwasautomaatOf je het nu een vaatwasser, een afwasautomaat of een afwasmachine noemt, het is een voor velen onmisbaar keukenapparaat…
Hoe een wasmachine te kopenEen wasmachine of wasautomaat is een huishoudelijk apparaat welke vandaag de dag in bijna elke woning aanwezig is. Maar…
Vaatwasser kopen: alle belangrijke eigenschappen op een rijEen vaatwasser is de afgelopen jaren steeds vaker in de keuken te vinden. Voor sommige is het nog steeds een luxe, maar…
Waar moet u op letten bij het kopen van een wasmachine?Waar moet u op letten bij het kopen van een wasmachine?Heeft de oude het begeven, wilt u gewoon een nieuwe machine in plaats van een tweedehandse of koopt u voor het eerst een…
Vaatwasser kopen, waar moet u op letten?Vaatwasser kopen, waar moet u op letten?Afwassen met een afwasmachine is een luxe. Een afwasmachine of vaatwasser kopen zorgt dat u meer tijd overhoudt en dat u…
Bronnen en referenties
  • http://dev.expressvalveservices.com/sites/default/files/EVS_Leak_Alarms_Overview_2010_1.pdf
  • http://www.fegon-waterbehandeling.nl/product/details/6-osmo-guard
  • http://www.dugoshop.nl/Osmo-GuardAfsluiter_detail.htm

Reageer op het artikel "Voorkom waterlekkage met de Osmo-Guard Afsluiter!"

Infoteur: Liseverhulst
Laatste update: 31-10-2014
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!