InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Vuile stroom en vuile stroom in huis

Vuile stroom en vuile stroom in huis

Vuile stroom en vuile stroom in huis Stroom wordt gemaakt in een elektriciteitscentrale. Hoofdzakelijk door het verbranden van kolen en gas. Door het verbranden hiervan komt kooldioxine (CO2) vrij, wat de lucht vervuilt. De stroom opgewekt in deze centrales wordt vuile stroom genoemd. De Europese Commissie werkt zelfs aan een voorstel om op energie uit gas en kolencentrales, belasting te heffen. Energie uit zonnepanelen, windturbines en kerncentrales zullen dan belastingtechnisch gezien goedkoper zijn, omdat deze geen CO2 uitstoten. Er is echter nóg een vorm van vuile stroom.

Lichtnet, elektriciteitsnet of laagspanningsnet

Van energiecentrale naar eindgebruiker is een stelsel van leidingen aangelegd om de energie (stroom) te transporteren. Het elektriciteitsnet. Meestal komt het bij woningen en bedrijven binnen in de meterkast. Vanaf de meterkast lopen de leidingen (het lichtnet) door muren, kruipruimtes, vliering en tussen plafonds naar kamers en plekken waar een stopcontact zit. Daar waar we stroom nodig hebben voor verlichting en huishoudelijke apparaten. Op ons lichtnet staat 230 volt en in heel Europa is gekozen voor wisselstroom (AC). Bij wisselstroom veranderen de elektronen razendsnel van richting en geven zo een spanning, die ook steeds van richting verandert. Deze wisselspanning van het lichtnet, heeft een frequentie van 50 hertz. 1Hz komt overeen met 1 seconde. De meeste apparaten in huis werken op gelijkstroom. Bij gelijkstroom (DC) stromen de elektronen één richting op. Gelijkstroom is echter moeilijk te transporteren van elektriciteitscentrale naar gebruiker, vandaar de keus voor wisselstroom. Huishoudelijke en elektronische apparaten worden hiervoor aangepast. In elk apparaat wordt een AC/DC inverter ingebouwd. Een elektronische schakeling die wisselstroom omzet in gelijkstroom.

Elektrisch wisselveld

We spreken van een elektrisch wisselveld (of laagfrequente straling), wanneer er wisselspanningen ontstaan in de elektriciteitsleidingen en in de snoeren van apparaten. Leidingen welke netjes weggewerkt zijn in muren en plafonds. De wisselspanning in de elektriciteitsleiding blijft alleen niet in de leiding, maar gaat dwars door de muur de woonkamer, slaapkamer en alle ruimten van de woning in. De mens dicht bij de muur pakt deze spanning op en dit veld, deze spanning, veroorzaken inwendig kunstmatige stromingen. De atomen in je lichaam, die normaal rechtsom draaien, gaan linksom draaien (elektronen spininversie). Niets werkt meer in je lijf zoals het moet werken. De elektrische veldsterkte wordt gemeten in Volt per meter (V/m). Dit elektrisch veld ontstaat bij alle snoeren, kabels en leidingen, wanneer deze op het lichtnet aangesloten zijn, ook wanneer er geen stroom gebruikt wordt. Ook kunnen wanden en plafonds waarin leidingen lopen (denk aan halogeen lampen in het plafond) over het hele oppervlak een elektrisch veld uitstralen.

Magnetisch veld

Naast het laagfrequent elektrisch wisselveld, heeft stroom een magnetisch veld. Uitgedrukt in NanoTesla. Apparaten die werken op stroom (bijvoorbeeld tv, laptop, wasmachine en koffiezetapparaat) stopcontacten en alle elektrische leidingen hebben een magnetisch veld. En net als de elektrische wisselvelden gaan ook magnetische velden dwars door muren heen.

Energiezuinige apparaten en vuile stroom

Om nu zo min mogelijk stroom te vragen zijn er energiezuinige apparaten op de markt gekomen. Deze energiezuinige apparaten hebben niet het hele stroomaanbod in de leiding nodig. Neen, ze plukken hapjes stroom van het lichtnet. Het mooie patroon van de 50 Hertz (de rode golflijn; de zuivere sinus) in gelijkmatige ronde boogjes, wordt veranderd in een blokpatroon. Geen ronde vormen meer maar strakke rechte lijnen, als blokken (de zwarte gemodificeerde sinus).

Dit blokjespatroon heeft eveneens invloed op een organisme, op een mens. En ook dit noemen we ook vuile stroom! Naast het feit wat de wisselstroom al die jaren heeft gedaan met een organisme is het sinds de energiezuinige apparatuur een stuk onaangenamer geworden in je eigen woning. Van ons licht wordt door wetenschappers gezegd dat het een oorzaak kan zijn van welvaartsziekten. Een onderzoek van Milham (hoofdepidemioloog in de Verenigde Staten) uit 2009, toont aan dat elektriciteit de oorzaak is van een aantal welvaartsziekten, zoals hart- en vaatziekten, adhd, reuma, kanker, astma, diabetes, chronische vermoeidheidssyndroom en depressies die tot zelfmoord leiden. Milham wijst er in 1997 al op dat werknemers die met elektriciteit werken een hoger sterftecijfer hebben dan mensen met sommige soorten kanker. Hij legt het verband tussen de toename van deze ziekten en het invoeren van het elektriciteitsnet. In 1940 waren er twee grote bevolkingsgroepen: de stedelijke met elektriciteit en de landelijke, waar elektriciteit nog geleidelijk zou worden ingevoerd. Door de twee groepen met elkaar te vergelijken heeft Milham aangetoond dat bovengenoemde ziektes veroorzaakt werden door elektrificatie en niet door de levensstijl. Als conclusie is Milham overtuigd dat een groot deel van de welvaartsziekten nu te voorkomen waren geweest! Ons lichtnet is dus óf niet veilig genoeg óf we weten te weinig hoe dit inwerkt op een organisme.

Grote instellingen zoals ziekenhuizen hebben de verplichting om deze vuile stroom schoon terug te leveren aan het energiebedrijf. Bij particulieren bestaat deze verplichting niet. Woon je dus in een flatgebouw, dan is de kans erg groot dat je de vuile stoom binnen krijgt van een ander! Je zult maar gevoelig zijn voor dat veranderende blokjes-patroon!

Wat kun je zelf doen?

Er zijn plekjes in je woning die niet lekker voelen, maar je weet niet waarom. Het plekje waar je altijd zit te lezen omdat de leeslamp daar staat bijvoorbeeld. Het enige plekje waar het stopcontact nog vrij is voor de leeslamp. Maar het voelt niet lekker. Een onrustig gevoel geeft het wanneer je daar zit. Ook het bed staat niet echt prettig. Je valt moeilijk in slaap en wordt 's nachts vaak wakker met kramp. Misschien staat het bed tegen een muur waar elektriciteitsleidingen doorheen lopen? Je lichaam wordt op die manier gemakkelijk met tientallen volt per meter opgeladen. Zou dát de oorzaak zijn? Dit is gemakkelijk om uit te zoeken.

  • Zet je bed het liefst weg van muren met leidingen. Weet dat de spanning, de straling van de elektriciteitsleidingen door een ijzeren bed geleid wordt en zo het hele bed een hoge belasting geeft. Een bed waar je meestal acht uur in ligt!
  • Ook kan de stroom er s nachts af. Zet de schakelaar in de meterkast, waar je slaapkamer de stroom van krijgt, naar beneden. Uit! Een zaklamp is handig voor nachtelijk toiletbezoek en een wekker op batterijen om op tijd wakker te worden.
  • Stekkers uit stopcontacten halen bij geen gebruik van apparatuur
  • Er zijn ook schakelaars te koop (netvrijschakelaars voor in de meterkast) die bij geen stroomvraag automatisch een groep uitschakelen.
  • Verder zijn er filters te koop voor in het stopcontact. Filters die de laagfrequente straling uit de leidingen van het lichtnet verminderen tot verwijderen.
  • Heel rigoureus is het om je lichtnet te vervangen met de afgeschermde isolatiekabel.

Afgeschermde isolatiekabel

De stroomvoerende aders in een afschermde isolatiekabel (ook nog steeds bio- kabel genoemd) zijn omgeven door een geleidende mantel die met de aarde is verbonden. Door deze geleidende mantel kunnen er geen elektrische velden aan deze kabel ontsnappen. De afgeschermde isolatiekabel reduceert 99,9% van de elektro magnetische velden! Ook zit er een extra draad door heen getrokken. De aardedraad die de reststroom afvoert naar de aardpen. De aardpen welke wenselijk 5 Ohm moet meten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Klussen: elektronica gelijkspanning en wisselspanningBij elektronica gaat het erom om de elektronen stroom goed onder controle te hebben. Pas dan kan je er allerlei dingen m…
Gelijkrichter (diodes)Gelijkrichter (diodes)Vermogenselektronica wordt vaak gebruikt om wisselspanning van het spanningsnet (AC) om te zetten naar een bepaalde gewe…
Elektrische schok en statische electriciteitElektrische schok en statische electriciteitEen elektrische schok is een zenuwprikkeling die wordt ervaren wanneer elektrische spanning via het lichaam wordt ontlad…
Stroom; wat is het en hoe wordt het opgewekt?Stroom; wat is het en hoe wordt het opgewekt?Prik een apparaat in de muur en 'het doet het'. Of het nu om een televisie gaat, een spelcomputer of een koelkast; zonde…
Elektromotoren (gelijkstroom-, synchroon- & universeelmotor)Elektromotoren (gelijkstroom-, synchroon- & universeelmotor)Elektromotoren zijn motoren die elektrische energie omzet in mechanische energie, hoe dit precies werkt zal in dit artik…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vuile stroom en vuile stroom in huis"

Reacties

Vandewalle Kim, 13-06-2016 18:25 #2
Beste,

Ik heb eigenlijk een vraagje waar ik nergens mee terecht kan. Gisteren heb ik een stroomstoot gekregen aan de televisie. Natuurllijk zijn er tegenwoordig aan een televisie vele andere appparten gebonden. Wii(gameconsole), dvd speler, modem. Dus zijn er veel stopcontacten aanwezig. Natuurlijk zitten allemaal verbonden in zo'n stekkerdozen met drie of vier aansluitingen in. Gisteren trok ik mijn lader van de pc uit één van die bakje, in de linkerhand het witte bakje met de stekkers in en de andere mijn stopcontant van mij pc. Waardoor er een "onzichtbare" electriciteitgolf (denk ik) uit één van die bakje mijn hand vastgreep en het voelde bijna dodlijk aan. Ik weet niet of ik overdrijf of niet maar ik heb al ettelijke kleine stroomstootjes gehad van de electrische draden bij mijn paarden maar dit voelde zo griezelig aan! Ik heb er nu nog last van. Kan dit? Gisteren leek heel mijn arm verbrand van binnenuit (er kwamen allemaal rode plekken op mijn linkerarm) waarna ik pijn kreeg aan mijn nek, hart en mijn hoofd. Nu nog voel ik soms die knijping aan mijn hart en mijn lihkerhand-arm voelt nogal verdoofd aan. Kan iemand mij daar een antwoord op geven zodat ik wat geruster ben? Dank u wel KIM Reactie infoteur, 14-06-2016
Hallo Kim,
Wat er allemaal gebeuren kan na een stroomstoot heb ik opgezocht. Het is best heftig en ik stuur je dat om zelf te beslissen of je een arts nodig hebt. Laat ook de elektrische bedrading nakijken want zoveel stekkerdozen kan nooit goed zijn.

De route die de stroom door het lichaam aflegt, bepaalt welk weefsel wordt beschadigd. De meest voorkomende plaats van binnenkomst van de elektriciteit is de hand en de meest voorkomende uittredeplaats is de voet. Stroom kan door het hart gaan en stroom die door het hoofd gaat, kan de hersenen beschadigen. Een stroom die door een been of arm gaat, kan inwendige schade geven. Een lichte schok veroorzaakt soms spierpijn en een zware schok kan heftige spiersamentrekkingen veroorzaken en bovendien hartritmestoornissen. Ook kan de pompfunctie van het hart verstoord raken. De zenuwen en hersenen kunnen epileptische aanvallen, hersenbloedingen, verminderd korte, persoonsveranderingen, korte termijngeheugen, gedragsveranderingen of slaapproblemen. Beschadiging van de zenuwen in het lichaam of het ruggenmerg kan leiden tot krachtsverlies (parese), verlamming (paralyse), gevoelloosheid, tintelingen, controleverlies over urine (incontinentie) en chronische pijn.

Kim, vertrouw je het niet ga naar je huisarts.
Succes, Ria

Jan, 28-10-2014 22:55 #1
In de tekst zit een klein foutje. Huishoudelijke en elektronische apparaten worden hiervoor aangepast. In elk apparaat wordt een AC/DC inverter ingebouwd. Een elektronische schakeling die gelijkstroom omzet in wisselstroom. Dit laatste moet net andersom zijn gezien de uitleg. DUS: "die wisselstroom omzet in gelijkstroom". Reactie infoteur, 29-10-2014
Hallo Jan,

Je hebt helemaal gelijk. Ik ga het aanpassen. Dank je,
groet, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 28-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Straling
Reacties: 2
Schrijf mee!