InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Slimme supermarktverlichting en slim boodschappen

Slimme supermarktverlichting en slim boodschappen

Slimme supermarktverlichting en slim boodschappen Met speciale lichtarmaturen in de supermarkt en een app voor smartphone of tablet, de boodschappen doen. Het boodschappenlijstje intoetsen en via de bijbehorende app en een fijnmazig netwerk van ledlampen aan het winkelplafond, naar de plek verwezen worden, waar het pakje boter of spaghetti ligt. En passant geeft de speciale app ook nog even aan, wat er in aanbieding is en past bij het boodschappenlijstje.

Hoe werkt het?

Het systeem voor de slimme supermarkt verlichting werkt via visual light communication (VLC) of ook genoemd: communicatie via zichtbaar licht. Visible light communication is een vorm van data-uitwisseling tussen zender en ontvanger. De zender in het geval van de slimme supermarkt verlichting, zijn de ledlampen. Ledlampen met licht emitterende diodes en waar techneuten van verwachten dat dit (Li-Fi), in de toekomst de draadloze communicatie ver zal overtreffen qua snelheid.

Het zichtbare licht van de ledlampen, heeft een golflengte van 375 nanometer (nm) en 780 nm. en een frequentie tussen de 400 Terahertz (THz.) en 800 THz. Terahertz straling is niet zichtbaar met het blote oog en THz. straling gaat door allerlei materialen heen. Normaal gaat er een constante stroom door de ledlamp maar bij het visual light communication systeem, verandert de hoeveelheid stroom door de ledlamp. De communicatie tussen zender en ontvanger kan verlopen in één richting of tegelijk in beide richtingen. De flikkering die dat geeft is niet waarneembaar voor het menselijk oog, maar wel voor de ontvanger. De ontvanger is de frontcamera (om te beeldbellen) van je telefoon en neemt wél de flikkering waar, waarna een app, van de supermarkt ze kan matchen met de identificatiecodes van de ledlampen in de winkel.

Doel voor de consument

  • Nooit meer zoeken naar een product. Nooit meer hoeven te zoeken naar iemand die je kan vertellen waar een product wat op je boodschappenlijstje staat, te vinden is. Dus tijdbesparing!
  • En plots schiet je in de winkel te binnen dat, omdat de appels zo goedkoop zijn, je een appeltaart wil bakken. Lekker met warme vanillevla en echte slagroom. Maar wat is er ook alweer nodig voor een appeltaart? De app en de ledlampen wijzen de route waar de ingrediënten liggen voor een appeltaart.
  • De aanbiedingen verschijnen automatisch op het scherm van de smartphone of tablet. Laat de spuitslagroom toch in de aanbieding zijn!

Nadeel voor de consument

Het milieu in de supermarkt qua straling van alle draadloze technieken wordt enorm verhoogd. Geen bekendheid en waarschuwingen worden hiervoor gegeven. Terwijl vele buitenlandse onderzoeken en waarschuwingen van overheden aangeven om voorzichtig te zijn met draadloze technologieën, wordt dit in Nederland nog steeds niet genoemd!

Doel van de winkelketen

De detailhandelaar wijst klanten op aanbiedingen. Dit houdt in dat ze dus meekijken! Daarnaast is ledverlichting energiezuinig. Maar of ledverlichting op de lange termijn wel zo veilig is, is niet bekend.

Pilot

Tijdens de vakbeurs Euroshop in Düsseldorf voor supermarkten en consumenten is dit systeem gedemonstreerd door Phillips. Een driejaarlijkse winkel-, en interieurbouw beurs. Phillips verwacht de software en de speciale lichtarmaturen in op de markt te kunnen brengen. Bij enkele winkelketens wordt het ‘ indoornavigatiesysteem’ momenteel al getest. Welke winkelketens dit zijn, wordt niet genoemd. Een publieke test wordt gedaan in leiden in het Museum Boerhave. Daar krijgen bezoekers met een smartphone of tablet, informatie over een schilderij waar ze voorstaan. Tevens wordt getest met welke smartphone het systeem het beste werkt, om bij de lancering álle smartphones en tablets te kunnen bedienen met het slimme supermarkt systeem.
Gerelateerde artikelen
Philips Hue LED verlichtingPhilips Hue LED verlichtingDe welbekende elektronicafabrikant Philips produceert al een aantal jaar LED verlichting. Echter gaat Philips naast de n…
Philips Hue Led lampen starterspakketPhilips Hue Led lampen starterspakketPhilips Hue LED-licht kan op afstand kan worden bediend met een smartphone of tablet door middel van de Hue-app. Als je…
Een tablet, een spelcomputer of toch een E-reader?Een tablet, een spelcomputer of toch een E-reader?Computers en games zijn niet meer weg te denken uit het leven van jongeren. Door de komst van de tablet is het nu goedko…
Smartphones en TabletsSmartphones en TabletsTegenwoordig wordt er voor de term mobiele telefoon ook wel het woord smartphone gebruikt. Dit is een mobieltje met uitg…
BlackBerry PlaybookDe BlackBerry Playbook is een tablet die draait op BlackBerry Tablet OS. De Playbook is ontwikkeld door Research In Moti…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ElasticComputeFarm / Pixabay
  • http://kassa.vara.nl/actueel/diginieuws/artikel/nieuws/led-verlichting-wijst-klant-de-weg-in-supermarkt/
  • http://www.nu.nl/tech/3702432/philips-toont-slimme-supermarktverlichting-.html
  • http://www.foodholland.nl/nieuws/artikel.html?id=156490
  • http://tweakers.net/nieuws/94366/philips-maakt-met-led-lampen-indoor-gps-voor-supermarkten.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Visible_light_communication

Reageer op het artikel "Slimme supermarktverlichting en slim boodschappen"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 21-10-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!