InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Waarom de slimme meter weigeren?

Waarom de slimme meter weigeren?

Waarom de slimme meter weigeren? De slimme meter geeft automatisch aan de energieleverancier of netbeheerder hoeveel gas en elektriciteit er verbruikt wordt. Alle huishoudens en kleine bedrijven in Nederland worden voorzien van een slimme meter. De uitrol van de slimme meter gaat 1 januari 2015 van start. Maar zitten we daar op te wachten? Hebben we een keus? Ja, gelukkig hebben we een keus! Weigeren of toestaan.

Waarom een slimme meter

In 2011 is besloten om de elektriciteitswet en de Gaswet uit 1998 te herzien. De reden: de verouderde wetgeving houdt geen rekening met een schonere (CO² armere) energiehuishouding. In 2011 is daarom door de Eerste en Tweede kamer besloten dat netbeheerders de slimme meter móeten gaan aanbieden. Na veel gebakkelei over het wel of niet verplichten gaat in januari 2015 nu de grootschalige uitrol van de slimme meter plaatsvinden in Nederland. Mét een keuzemogelijkheid.

Uitrol van de slimme meter

Het project van de invoering van de slimme meter is begonnen in 2012. Tussen januari 2012 en december 2013, twee jaar lang, zijn bijna zeshonderdduizend oude energiemeters vervangen voor de nieuwe slimme meters. Deze tijd is gebruikt om te evalueren. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) constateerden dat er geen belemmeringen zijn voor een landelijke introductie. Eind april 2014 werd dan ook het fiat gegeven dat er begin 2015 gestart kan worden met de grootschalige uitrol van de slimme meters.

Doel van de slimme meter

De redenering achter de invoering van de digitale energiemeters zijn:
  • middels nauwkeuriger eindafrekeningen, de verbruiker stimuleren tot beter inzicht in het energieverbruik en zo hopen tot verantwoord omgaan met gas, water en stroom, welke tot besparing zal leiden.
  • beter beheer van het energienet door de netbeheerder met het oog op de toenemende hoeveelheden zonne- en windenergie.

De mogelijkheden

De slimme meter kan op afstand bediend en uitgelezen worden door de netbeheerder. Daarnaast heeft de slimme meter de mogelijkheid voor de netbeheerder om op afstand andere apparatuur te bedienen. Zo kan bijvoorbeeld de elektriciteit afgesloten worden, bijvoorbeeld bij wanbetaling of bij (dreigende) overbelasting van het net. Slimme elektriciteitsmeters werken met twee mogelijke systemen:
  • draadloos met hoogfrequente, gepulste elektromagnetische straling (tientallen stralingspieken per minuut).Of
  • via een powerline/homeplug-systeem waarbij er blootstelling is aan laagfrequente elektromagnetische straling welke vuile stroom geeft.

Is een slimme meter dan gevaarlijk?

Nederland is niet het eerste land waar de slimme meter wordt geïntroduceerd. Andere landen gingen ons voor en wereldwijd ontstonden hevige protesten tegen de invoering van slimme meters.
  • 30-8-2010: twee gemeenten in Californië vragen uitstel voor plaatsing van de slimme meter voor hun burgers. Dit omdat niet duidelijk is wat de gevaren zijn en de nadelen.
  • 11-12-2010: hevig protest van burgers in Santa Rosa (USA) tegen de invoering van de slimme meter. Dit omdat na de invoering van de eerste slimme meters mensen gezondheidsproblemen en klachten kregen.
  • 5-5-2014: tijdens een protest tegen de slimme meter in Ierland ging het er hard aan toe. Ierse netbeheerders wilden de slimme meters plaatsen tegen de wil van de bewoners in. Het gevolg was dat hele buurten gingen protesteren tegen dit onrecht. De protesten gaven gewonden en vele arrestaties.

Ook is de bezorgdheid met betrekking tot de privacy, groot. Overheden hebben door dit tegenwerken van burgers geen keus dan de verplichte invoering aan te passen, uit te stellen of de slimme meter te verbieden. In verschillende staten in Amerika zijn slimme meters intussen verboden, werd de invoering van slimme meters uitgesteld of krijgen mensen de mogelijkheid om slimme meters te weigeren. In het Verenigd Koninkrijk werd de invoering van de slimme meter uitgesteld met als reden: gezondheidsrisico's. In Nederland is er na de evaluatie besloten tot een keuze mogelijkheid.

Keuzemogelijkheden

Tussen januari 2012 en december 2013, zijn bijna zeshonderdduizend oude energiemeters vervangen voor nieuwe slimme meters. 1,7 procent van de aangeboden meters werd geweigerd.
Na de evaluatieperiode heeft de burger in Nederland een keus tussen:
  1. de slimme meter weigeren
  2. de slimme meter uitzetten
  3. de slimme meter aanzetten

1. De slimme meter weigeren

Voor elektrogevoeligen is de enige keus om te weigeren. En gelukkig is deze keus er. Niet alle monteurs zijn van dit recht op de hoogte, dus wees alert. Helaas is het wel zo dat wanneer in een flatgebouw, rijtjeswoning of twee onder een kapper de slimme meter geplaatst wordt bij de buren, de straling van de slimme meters door muren heen gaat. Bij weigering van de slimme meter komt er een digitale meter zonder communicatiemodule. De meterstanden worden doorgegeven door de bewoner zelf en een keer in de vijf jaar komt een medewerker van het energiebedrijf (Liander) de standen controleren.

2. De slimme meter uitzetten

Wanneer de monteur in opdracht van de netbeheerder, de digitale meter met communicatiemodule plaatst, kan de meter uitgezet worden. De netbeheerder kan de meterstanden dan niet uitlezen en moeten door de verbruiker zelf doorgegeven worden. Ook het tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht wordt niet ontvangen. Een opmerking hierbij: uitzetten houdt in dat het administratief wordt uitgezet. De meter blijft zenden! Bij een digitale meter is niet zichtbaar of er een modem inzit maar wel hoorbaar met een hoog frequent meter. Een analoge meter is gewoon het veiligst om zeker te weten dat er geen hoog frequente velden in de woning komen.

3. De slimme meter aanzetten

De netbeheerder heeft de mogelijkheid om de meter uit te lezen. De afspraak is om de 15 minuten, maar wie kan dat controleren? Een tweemaandelijks verbruik- en kostenoverzicht wordt ontvangen zodat duidelijk is waarom er meer gebruikt is in een zeer koude periode en minder in een warmere periode.

Verhuizing naar een woning mét slimme meter

Je gaat verhuizen en er is al een slimme meter in de nieuwe plek. De bewuste keuze is om geen draadloos in huis te hebben, geen slimme meter, geen wifi, geen DECT telefoon, geen slimme thermostaat of slim alarmsysteem. De mogelijk is om een niet zendend type te installeren. Dit kan met kosten gepaard gaan: zon 75 euro. Is er echter een doktersverklaring waarop staat dat er klachten ontstaan zoals hoofdpijn, hartritmestoornissen, slaapproblemen, spier- en gewrichtspijn of duizeligheid, dan hoef je niets te betalen. Al meerdere mensen hebben dit zo gedaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slimme energiemeter, voor de consument en energieleverancierDe slimme energiemeter, ook wel slimme meter genoemd, geeft inzicht in het energieverbruik voor de consument maar ook vo…
Smart Grid heeft slimme meters nodigSmart Grid heeft slimme meters nodigSlimme meters die het energieverbruik digitaal registreren rukken langzaam op in Nederland en Belgie. Nu steeds meer hui…
De slimme meter heeft nadelenDe slimme meter heeft nadelenIn Nederland wordt begin 2015 begonnen aan de grootscheepse uitrol van de slimme meter. Een energiemeter die draadloos a…
Regeling Voertuigen - Lengte voertuigen en aanhangwagensRegeling Voertuigen - Lengte voertuigen en aanhangwagensDe Regeling Voertuigen -voorheen Reglement Voertuigen- is een onderdeel van de Wegenverkeerswet 1994. In de regeling zij…
Energie besparen met je slimme meter: Hoe doe je dat?Energie besparen met je slimme meter: Hoe doe je dat?Langzaam maar zeker worden er steeds meer slimme energiemeters geplaatst. De toegevoegde waarde voor de consument is nie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EVB Energy Ltd / Wikimedia Commons
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gas-en-elektriciteit-thuis/slimme-meter
  • http://www.consuwijzer.nl/energie/energiemeter/slimme-meter-weigeren
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Berichten%20Nederland/8300/slimme_energiemeter_weigeren
  • EHS bulletin nr. 44 jaargang 11
  • http://www.beperkdestraling.org/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=71&Itemid=260
  • http://www.stopsmartmetersinoklahoma.org/

Reageer op het artikel "Waarom de slimme meter weigeren?"

Reactie

H. Joosten, 25-11-2015 12:49 #1
Ik vind dit een verhelderend artikel omdat dat b.v Enexis de beuk erin gooit om de slimme meter toe te staan. Ze laten je totaal geen ruimte om een afspraak af te zeggen of de slimme meter te weigeren. Als je de afspraak annuleert staan ze evengoed voor de deur.
Uiteindelijk hebben wij besloten om in verband met privacy en straling van de meters de slimme meter te weigeren en dat is ook ingegeven door jullie artikel.

Wel heb ik nog een vraag: als je een nieuwe meter moet omdat de oude, naar hun zeggen, is afgekeurd, moet je wel kiezen voor een digitale meter? en hoe kan ik zien dat er geen communicatie module in zit?
Dit is voor ons een prangende vraag.

Met vriendelijke groeten,
Harrie Joosten Reactie infoteur, 25-11-2015
Hallo meneer Harrie Joosten,

energiemeters worden steeksproefsgewijs in opdracht van de overheid gecontroleerd. Als er in de steekproef afwijkingen worden gevonden, kan een hele groep worden afgekeurd omdat de meters dan mogelijk niet meer betrouwbaar zijn (komt nu zogenaamd goed uit!) Vraag naar de lijst met afgekeurde meters. De slimme meter is niet verplicht. Als u de slimme meter niet wilt, dan kunt u deze weigeren. U houdt dan uw oude meter, of u krijgt een digitale meter die niet automatisch de standen doorstuurt, zeggen ze. Een digitale meter zit dan geen modem in, en dit is te meten met een hoogfrequent meter. Een slimme meter is ook een digitale energiemeter. Laat ze maar bewijzen dat er geen modem in zit met een hoorbare HF meter.

Succes, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 28-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Radiogolven
Reacties: 1
Schrijf mee!