InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > De slimme meter heeft nadelen

De slimme meter heeft nadelen

De slimme meter heeft nadelen In Nederland wordt begin 2015 begonnen aan de grootscheepse uitrol van de slimme meter. Een energiemeter die draadloos aan de energieleverancier doorgeeft hoeveel stroom en gas er verbruikt wordt. Een van de doelstellingen is om een nauwkeurige eindafrekening te kunnen leveren. Tevens is het doel de gebruiker inzicht te kunnen geven in het energieverbruik, zodat er verantwoord (zuinig) mee om wordt gegaan. De energieleverancier kan de gebruiker waarschuwen wanneer er bijvoorbeeld plots veel meer stroom gebruikt wordt. Ook kunnen ze de hoeveelheden zonne- en windenergie die binnenkomen zien, om zo een beter beheer hierin te creëren. Kortom: ze kijken mee!

Europese unie

Daar waar in Nederland een grootscheepse uitrol nog moet plaatsvinden zijn er landen wereldwijd waar dit al gebeurd is. In Europa is de uitrol van slimme meters volop bezig. De Europese Unie geeft als richtlijn dat haar lidstaten (waaronder ook Nederland), moeten zorgen dat tegen 2020 80% van de consumenten zijn voorzien van een slimme meter. Zweden, Finland en Spanje hebben dit al bijna bereikt. Nederland en Frankrijk beginnen in 2015 met de grootschalige uitrol van de slimme meter. Elke lidstaat volgt zijn eigen pad, aanpak en tempo.

In Nederland

In juli 2008 was de Tweede kamer al akkoord met de grootscheepse uitrol van de slimme meter. De eerst kamer plaatste echter vraagtekens bij de privacy en de kosten en baten van de slimme meter. De bedoeling was dat de netbeheerders verplicht de slimme meter bij kleingebruikers (bij mij en u) installeerden en de gebruiker had geen keus. De Tweede kamer stelde voor om eerst te beginnen bij nieuwbouw, ingrijpende renovatie en op verzoek van de consument.
10 maart 2014 maakt minister Kamp van EZ (economische zaken) na intensief overleg met het parlement, bekent dat er een keuzevrijheid is voor de burger: de slimme meter mag geweigerd worden.

De ervaringen uit andere landen

Uit verschillende delen van de wereld, zoals Canada en Australië, komen berichten naar buiten dat mensen gevoelig worden voor elektromagnetische velden van de slimme meter en ernstige klachten krijgen na installatie van deze meter. De klachten zijn:
  • Slapeloosheid
  • huiduitslag
  • hoofdpijn
  • hartkloppingen
  • pijn op de borst
  • duizeligheid
  • onvermogen om te concentreren
  • geheugen verlies en
  • flauwvallen
  • Velen zijn door deze klachten gedwongen om hun huis te verlaten. Weg van de slimme meter, geplaatst bij de buren.

Een onderzoek uit Canada over de slimme meter

Een recent (13-12- 2014) rapport uit Canada geeft aan dat de uitrol van de slimme elektriciteitsmeters gigantisch veel kost en dat de voordelen waar de gebruiker mee lekker wordt gemaakt, niet gehaald worden. De meters bleken niet kostenbesparend te zijn voor de consument en de veronderstelde energiebesparing wordt niet waargemaakt. Dit geeft, volgens het onderzoek, het vermoeden dat de reden achter de slimme meter komt van grote technologiebedrijven die hun nieuwe ‘slimme’ producten willen verkopen en daarvoor actief lobbyen bij overheden. Dit alles ten koste van de consument. Dat de zo mooie voordelen uit de duim gezogen zijn. De realiteit is dat het de maatschappij handenvol geld kost, dat de privacy wordt aangetast en vooral dat slimme meters ‘stralingsbommen’ zijn en de gezondheid schade zal toe brengen.

Gezondheidsschade door de slimme meter werkt

De slimme meter geeft dag en nacht gepulste* straling. Deze hoogfrequentie straling, worden door onze zintuigen niet waargenomen: ze zijn onzichtbaar, reukloos en niet tastbaar. Via GPRS (een techniek waarmee snel mobiele data worden verzonden) stuurt de slimme meter de meterstanden door aan de energieleverancier.
*Bij gepulste straling wordt de draaggolf (frequentiegolf) herhaaldelijk onderbroken. Er is geen sprake meer van een continue draaggolf. Onderzoek geeft aan dat gepulste straling door het lichaam opgevat wordt als te vergelijken met een 'kogelregen van een mitrailleur'. Er treden veel sneller en bij veel lagere blootstellingsniveaus, biologische effecten op.

Elektromagnetische straling waarvan een aantal wetenschappers, zoals professor Pall, waarschuwen dat het desastreuze gevolgen kan hebben voor de gezondheid en de toekomst van onze jongere generatie. De onzichtbare frequentiegolven die negatieve invloeden hebben op mens, dier en plant.

Privacy aantasting

De bezorgdheid bij de consument over de privacy is groot. Er wordt een apparaat geïnstalleerd waar een ander (netbeheerder of energieleverancier) bij kan zonder dat de controle bij de consument ligt.
Volgens de overheid mogen netbeheerders en energieleveranciers de slimme meter uitlezen:
  • 1 keer per jaar voor uw jaarlijkse energierekening
  • 6 keer per jaar voor uw tweemaandelijkse overzichten
  • wanneer u overstapt naar een andere leverancier of als u verhuist
  • wanneer dat noodzakelijk is voor het beheer of onderhoud van het energienet.

Kan die garantie waargemaakt worden? De controle hierop ligt bij een ander. Wat ziet de ander nog meer? Krijgt men ongevraagd advies om een energiezuinige wasmachine aan te schaffen? Om de wasdroger minder te gebruiken? Volgens de overheid niet. Die zegt:” de slimme meter kan niet zien wat uw leefpatroon is. Via uw slimme meter is dus niet te zien of u veel of weinig televisie kijkt. Of wanneer u thuis bent”.

Veiligheid

Wat de overheid al heeft aangehaald: kan het mogelijk zijn om mee te kijken of iemand thuis is? Een slimme meter verzendt gegevens via het internet. Wat en wie garandeert er dat hier geen misbruik van gemaakt wordt door derden. Door de mens met kwade bedoelingen?

De consument heeft gelukkig nog een keus. De verplichte installering van de slimme meter is omgezet naar een keuze voor de consument;
  • de slimme meter weigeren.
  • de slimme meter uitzetten. Bij kenbaar maken aan de netbeheerder wordt het uitlezen van de slimme meter geblokkeerd. Wanneer de slimme meter uitstaat kan de meter niet meer communiceren. Of alle data verkeer dan helemaal stopt is niet duidelijk. Het energieverbruik wordt wel gemeten.

Gevolgen van het uitzetten van uw slimme meter en bij weigering:
  • de meterstanden moeten zelf doorgeven worden en
  • het tweemaandelijkse overzicht wordt niet ontvangen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slimme energiemeter, voor de consument en energieleverancierDe slimme energiemeter, ook wel slimme meter genoemd, geeft inzicht in het energieverbruik voor de consument maar ook vo…
Waarom de slimme meter weigeren?Waarom de slimme meter weigeren?De slimme meter geeft automatisch aan de energieleverancier of netbeheerder hoeveel gas en elektriciteit er verbruikt wo…
De slimme fiets: Fiets van de toekomst?De slimme fiets: Fiets van de toekomst?In december 2014 werd het prototype van de zogenaamde ‘slimme fiets’ gepresenteerd. Deze slimme fiets zou eind 2015 op d…
Smart Grid heeft slimme meters nodigSmart Grid heeft slimme meters nodigSlimme meters die het energieverbruik digitaal registreren rukken langzaam op in Nederland en Belgie. Nu steeds meer hui…
De slimme meter: ideaal en handig? Of onveilig en onnodig?De slimme meters hebben de afgelopen jaren al een aantal malen het nieuws gehaald. Soms positief, soms negatief. Er word…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: EVB Energy Ltd / Wikimedia Commons
  • https://www.youtube.com/watch?v=FLeCTaSG2-U&feature=related
  • www.YouTube.com/ watch? v = b_wxM6IAF1I & feature = colike .
  • http://www.stopumts.nl/doc.php/Verhalen/6610/australi%C3%AB_arts_ernstig_ziek_na_installatie_slimme_meter._(update_met_ext._en_opm._stopumts)
  • http://www.ravage-webzine.nl/2014/03/11/huishoudens-krijgen-spionagekastje-als-meter/
  • http://www.wijvertrouwenslimmemetersniet.nl/
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/energie-thuis/vraag-en-antwoord/hoe-zit-het-bij-de-slimme-meter-met-mijn-privacy.html

Reageer op het artikel "De slimme meter heeft nadelen"

Reacties

Suzanne, 15-12-2015 21:26 #2
Hallo,
Een paar maanden geleden heb ik een Slimme meter (opgedrongen) gekregen. Er was mij niets bekend over straling, nadelen en gezondheidsrisico's. Na een paar maanden hoofdpijn, spierpijn in nek, soort van elektrische schokjes in mijn kaken en opeens supertraag internet, wil ik van m'n meter af. Nu heb ik gelezen dat het verwijderen van de meter en weer terug naar een draaischijf, MIJ een hoop geld zou gaan kosten. Daar zit ik nu ook niet echt op te wachten en ik voel me best geborduurd hierbij: een gezondheidsrisico 'gratis' krijgen, en ervoor moeten betalen om er vanaf te geraken. :( Reactie infoteur, 16-12-2015
Hallo Susanne,
Heel vervelend. Dit is wat ik weet: als je de meter laat uit zetten zend hij nog, dus dat is niet de oplossing. Je moet weer een ouderwetse analoge meter vragen. Dat er kosten aan verbonden zit, kan toch niet want je huurt de meter toch? En anders maar kosten, want je gezondheid gaat voor. Vertel het anderen die nog geen meter hebben. Weiger de slimme meter. Vraag het eens aan het telefoonteam van de stichting elektrohypersensitiviteit: de https://www.stichtingehs.nl/lotgenotencontact.
Succes, Ria.

Lanceburton (infoteur), 23-10-2015 01:45 #1
Hallo Rieja,

Mooi artikel! Bevestigt helemaal de duistere keerzijde van al dat (slimme) gebeuren in de "nieuwe" wereld. Fijn om te lezen dat die overbodige rotzooi gelukkig geweigerd mag worden. Reactie infoteur, 23-10-2015
Hallo Lorenzo,

Ja, gelukkig na veel protest (schending privacy) nog een beetje democratie.

Groet, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 25-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Radiogolven
Reacties: 2
Schrijf mee!