InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Rookmelders op het lichtnet

Rookmelders op het lichtnet

Rookmelders op het lichtnet Optische rookmelders met een automatische aansluiting op het lichtnet. Met een 9 volt alkaline batterij als back-up voor het geval de stroom uitvalt. Geschikt voor gebouwen met een woonfunctie en koppelbaar voor twaalf melders. Melders met een zeer indringend geluid wanneer ze allemaal tegelijk afgaan. Horen en zien vergaat je. Neen, liever niet!

NEN normen

Vanaf 1 januari 2003 zijn in nieuwbouw en bij renovatieprojecten van woonhuizen en appartementen rookmelders op het lichtnet verplicht en worden in nieuwbouw woningen standaard geplaatst. Een en ander moet voldoen aan het Bouwbesluit 2e fase en de rookmeldernorm NEN 2555. Het Bouwbesluit bevat eisen waaraan een bouwwerk moet voldoen. De eisen worden in NEN normen kenbaar gemaakt. Nen 2555 geeft als eis dat een nieuw te bouwen of een te renoveren woning een of meerdere niet- ioniserende rookmelders toegepast moeten worden. Het doel is om de inwoners met geluid te waarschuwen voor rookontwikkeling veroorzaakt door brand. NEN-normen worden opgesteld en uitgegeven door het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN).

Verschillende rookmelders op het lichtnet

  • Draadloos koppelbaar. Door een meegeleverde RF (radiofrequente) sokkel.
  • Bedraadbaar koppelbaar. Koppelbaar houdt in dat wanneer er één afgaat alle rookmelders afgaan. Het aantal te koppelen rookmelders kan oplopen tot veertig stuks.
  • Een rookmelder geschikt voor detectie van smeulbranden (universeel toepasbaar) of een
  • multisensor melder. Gecombineerde detectie van rook en hitte met intelligente software: bij rookdetectie checkt de melder tegelijkertijd of de temperatuur toeneemt en vice versa.

De beste plek

  • in de gang of ruimte tussen keuken en woonkamer
  • op elke verdieping in huis
  • altijd aan het plafond. Rook is lichter dan lucht en stijgt dus op. Een ruimte wordt dan ook van boven naar onder gevuld met rook. Aan het plafond wordt de rook dus het eerste opgemerkt.
  • en meer dan 50 cm van de hoekmuren van een vertrek.

Controle op functioneren

Bij normaal functioneren van rookmelders op het lichtnet brandt er een groen ledlicht en flitst een rood ledlicht elke 40 seconden. Wanneer het groene lampje niet brandt dan werkt de melder niet op de stroom van het lichtnet maar op de batterij. Een korte pieptoon die elke 40 seconden te horen is, betekent dat de 9 volt blokbatterij vervangen moet worden. Is de batterij zo goed als leeg en wordt deze niet vervangen, dan gaan de koppelbare rookmelders allemaal op een vast tijdstip af, met een oorverdovend vreselijk geluid.

Een rookmelder op het lichtnet kan een hele buurt wakker houden

Toen in 2010 ergens in Nederland de nieuwbouwwoningen werden opgeleverd en de bewoners erin trokken kregen ze te horen dat de rookmelders op het lichtnet geïnstalleerd waren. De back-up batterij werd niet genoemd en een handleiding hadden de meeste bewoners niet gezien. De eerste batterij van de nieuwbouwwijkwoningen raakte na een jaar leeg (de levensduur is een tot twee jaar van de batterij) en na het afgeven van de piepjes om de 40 seconden ging het over tot het afgaan van alle rookmelders tegelijk op een vast tijdstip. Midden in de nacht om half vier! De hele wijk was wakker en de eigenaren waren op vakantie!

Het onderhoud en ongewenst alarm

Geluidshinder is een ingewikkelde problematiek. Hinder wordt individueel beleefd en is afhankelijk van persoonlijke omstandigheden. Ook het soort geluid speelt een rol. Het oorverdovende geluid van een rookmelderalarm is conform de norm, namelijk 85 dB (A). Maar vijf, twaalf of veertig koppelbare rookmelders die tegelijk afgaan moeten dan toch ver boven ver de norm uitkomen? De gemiddelde wettelijk piekbelasting voor geluid en particuliere woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
  • overdag (07.00 - 18.00) 50 db(A) 70 db(A)
  • 's avonds (18.00 - 23.00) 45 db(A) 65 db(A)
  • 's nachts (23.00 - 07.00) 40 db (A) 60 db (A)

Gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, waarbij met behulp van een enquête is vastgesteld bij welke geluidsbelasting mensen dit als hinderlijk ervaren. Geluidshinder is individueel en niet iedereen wenst blootgesteld te worden aan een geluidsniveau van 85 Db (A) maal vijf of twaalf.

Maar is de NEN norm dan verplicht?

Volgens het ministerie van VROM is er een andere mogelijkheid:
De mogelijkheid om een ‘gelijkwaardige oplossing’ toe te passen. In dit geval is het doel is om de inwoners akoestisch te waarschuwen voor rookontwikkeling veroorzaakt door brand. Rookmelders hoeven dus niet op het lichtnet, wanneer dat niet gewenst is.
Gerelateerde artikelen
Het belang van rookmeldersIn meer dan 5.000 Nederlandse woningen breekt er jaarlijks brand uit. Rookmelders kunnen dan wel geen brand voorkomen, z…
Rookmelder en KoolmonoxidemelderRookmelder en KoolmonoxidemelderDe één leeft wat zorgelozer dan de ander. Je hebt mensen die voor ze naar bed gaan alles even nalopen. Ze kijken of deur…
Brandpreventie met rookmeldersEen rookmelder waarschuwt je op het moment dat er brand uitbreekt. Ieder huishouden en bedrijf zou moeten werken met roo…
Rookmelders en andere brandbeveiliging verplicht stellenIn ieder huis zouden rookmelders moeten zitten of een andere vorm van brandpreventie. De kans op brand in uw woonhuis is…
Alles over rookmeldersBrand is helaas een voorkomend verschijnsel. Vuur grijpt snel om zich heen en daarom is het verstandig om een of meerder…
Bronnen en referenties
  • http://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd6/afd6-5/art6-21
  • http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem-e-o/arnhem/slapeloze-nachten-door-rookmelders-1.3021025?ls=pl
  • http://nsg.nl/nl/geluids_is_te_meten_maar_geluidshinder_niet.html
  • http://www.mkbservicedesk.nl/2498/wat-zijn-nen-normen.htm

Reageer op het artikel "Rookmelders op het lichtnet"

Reactie

Marianneschuren, 07-01-2016 05:47 #1
Mijn vraag is kan ik in de buurt van zo'n brandmelder een lichtpunt maken en een hanglamp ophangen? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik zit in een huurflat. Bij brand zou de verzekering niet uitkeren als je een lichtpunt maakt in de buurt van een rookmelder. Reactie infoteur, 07-01-2016
Hallo Marianne,
Wij hebben alles in handen gegeven aan een gespecialiseerd elektrotechnisch bedrijf op het gebied van elektroallergie. Eén rookmelder zit op een afstand van 40 centimeter van de lichtbron. Het was díe rookmelder die vaak zomaar begon met afgaan, terwijl er niets aan de hand was. Ik vermoed stofdeeltjes, maar het zou ook het licht kunnen zijn. Eenmaal geplaatst kunnen rookmelders op het lichtnet moeilijk verwijderd worden. We hebben ook het beschermhoesje erom heen gedaan, zodat de melder niet meer zou afgaan (wat ook niet de bedoeling is van rookmelders). Ik zou losse rookmelders kopen waar jezelf de baas over bent en kunt plaatsen en verwijderen wanneer jíj dat wilt. Vraag aan de verzekering wat de afstand dan moet zijn van rookmelder tot lichtbron.

Groet en succes, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 27-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 1
Schrijf mee!