InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Ventilatorkacheltje voor kille avonden

Ventilatorkacheltje voor kille avonden

Soms is het kil in huis maar nog geen tijd om de centrale verwarming al te laten werken. Dikwijls is een trui aantrekken dan voldoende om een behaaglijk gevoel te krijgen. Maar in andere gevallen kan een bijverwarming voor een iets hogere temperatuur zorgen. Een makkelijke manier van bijverwarmen is door middel van een ventilatorkacheltje. Als de ruimte niet al te groot is hoeft een ventilatorkacheltje zelfs niet altijd op de hoogste stand te worden gezet en kost het verwarmen op die manier betrekkelijk weinig stroom.

Gebruik van ventilatorkacheltje

Een ventilatorkacheltje kan bijvoorbeeld worden gebruikt in een, badkamer, camper, caravan, garage, hobbyruimte, kelder, tuinhuisje, woonkamer of zolder. Doordat de warmte direct de ruimte wordt ingeblazen kan een ventilatorkacheltje een vertrek zeer snel verwarmen. Een nadeel is echter dat de ventilator voortdurend enig lawaai maakt wat op den duur kan irriteren. Maar soms is het voldoende om het kacheltje slechts met tussenpozen te gebruiken waardoor de rust tussendoor steeds terugkeert.

Werking van ventilatorkacheltje

Een ventilatorkacheltje zuigt aan de achterzijde lucht aan, verwarmt deze door een speciaal element en blaast de warme lucht aan de voorzijde de ruimte in door middel van een ventilator. Een enkel model zwenkt daarbij automatisch naar links en rechts uit wat ook wel oscillatie wordt genoemd. Door die oscillatie wordt de warmte beter verspreid. De werking van dit systeem is zeer direct omdat de warme lucht niet in het apparaat blijft hangen maar meteen de ruimte in wordt geblazen. Het apparaat zelf wordt daardoor (met uitzondering van het verwarmingselement) niet heet.

Veiligheidsaspecten

Bij de ontwikkeling van ventilatorkacheltjes is zeker ook aan de veiligheid gedacht. Door het gloeiende verwarmingselement zouden er bij het omvallen ongewenste dingen kunnen gebeuren of zou dat zelfs tot brand kunnen leiden. De beveiliging kent drie aspecten:
  1. Omvalbeveiliging: Deze beveiligingsvorm zorgt ervoor dat de stroomtoevoer vanzelf wordt uitgeschakeld zodra het kacheltje omvalt. Zonder stroomtoevoer dooft het verwarmingselement binnen korte tijd en kan geen brand ontstaan. Er zijn ook ventilatorkacheltjes die op dat moment een hoorbaar signaal afgeven.
  2. Oververhittingsbeveiliging: Deze beveiliging zorgt ervoor dat het kacheltje nooit een te hete staat bereikt. Bij het bereiken van een te hoge temperatuur schakelt het apparaat vanzelf uit.
  3. Dubbel geïsoleerd: Indien een ventilatorkacheltje dubbel geïsoleerd is hoeft niet perse een geaard stopcontact te worden gebruikt.

Andere aspecten van ventilatorkacheltje

Verbruik
Het energieverbruik is uiteraard afhankelijk van het aantal watt dat bij een bepaalde stand wordt gebruikt wat in de regel maximaal 2000 tot 2400 watt bedraagt. Zeer krachtige kacheltjes hebben een vermogen van 3000 watt.

Koude lucht stand
Een ventilatorkacheltje is dikwijls ook voorzien van een koude lucht stand waardoor op een warme zomerdag koelte wordt gesuggereerd door de blazende lucht. De temperatuur daalt dan echter niet zoals bij een airco installatie.

Waterbestendig
Een druipwaterbestendig of spatwaterbestendig kacheltje is geschikt voor vochtige ruimtes zoals badkamers.

Onderhoud
Aan onderhoud vergt het apparaat erg weinig en kan af en toe met een licht vochtige doek worden afgenomen. Het luchtrooster kan bijvoorbeeld een keer per jaar met een stofzuiger worden gereinigd. Onderhoud dient altijd te gebeuren als het apparaat niet werkzaam is.

Hanteerbaar
Ventilatorkacheltjes hebben als groot voordeel dat ze goed hanteerbaar zijn waardoor ze makkelijk naar een bepaalde ruimte kunnen worden gebracht.

Design en kleuren
Veel kacheltjes hebben een heel fraai design en ze zijn in diverse kleuren verkrijgbaar.

Topmerken
Enkele topmerken zijn: Bestron, DeLonghi, Domo, Dyson, Eurom, Honeywell, Rowenta en Steba.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Goed slapen tijdens warme nachtenHet is nog maar net zomer, maar de temperaturen zijn al ver boven de vijfentwintig graden. Een te warme temperatuur in d…
Vloerverwarming aanleggen, keuze uit diverse soortenHet aanleggen van vloerverwarming kan op verschillende manieren. Vloerverwarming bestaat uit de varianten hoofdverwarmin…
Bespaar brandhout met de EcoFan kachelventilator!Het Canadese bedrijf Caframo heeft een zeer ingenieuze kachelventilator uitgevonden. Deze ventilator optimaliseert de wa…
Het is hier veel te warm!Het is hier veel te warm!Toegegeven, hele warme dagen komen niet al te veel voor in onze lage landen, hittegolven nog minder. Toch kan de zomerse…
Voorkom oververhitting van je laptopVoorkom oververhitting van je laptopLaptops of notebooks willen nog al eens uitvallen wegens oververhitting. Ook kun je last hebben van een luidruchtig blaz…
Bronnen en referenties
  • http://www.kieskeurig.nl/bijverwarming/informatie
  • http://www.consumentenbond.nl/elektrische-verwarming/

Reageer op het artikel "Ventilatorkacheltje voor kille avonden"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 17-04-2016
Gepubliceerd: 14-09-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Verwarmen
Schrijf mee!