InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Wanneer krijg je een schadevergoeding na een stroomstoring?

Wanneer krijg je een schadevergoeding na een stroomstoring?

Wanneer krijg je een schadevergoeding na een stroomstoring? Een stroomstoring is altijd zeer vervelend, alle apparaten vallen uit, je kan je werkzaamheden op de computer of laptop niet meer uitvoeren. Als de stroomstoring lang aanhoudt kunnen etenswaren bederven en kan het geld gaan kosten. Er bestaat gelukkig een wettelijke compensatieregeling voor langdurige stroomstoringen om dit soort schade te compenseren. Maar hoe hoog is dit bedrag eigenlijk, in welke gevallen geldt deze compensatieregeling en bij wie moet je aankloppen na een stroomstoring?

De nadelen van een stroomstoring

Tijd is vaak geld, als de stroom uitvalt kunnen we niet meer op de computer werken. Dit betekent dat klanten niet meer bereikt kunnen worden, of het schrijven van belangrijke sollicitatiebrieven zal moeten wachten. Winkels kunnen tijdens een stroomstoring hun deuren niet openen, want zowel de beveiliging als de kassa functioneren het niet. Wanneer men niet over een mobiele telefoon beschikt zal de telefoon het tijdens een stroomstoring niet doen en is men dus niet bereikbaar (wel via een analoge ouderwetse telefoon met draaischijf). Even de tv of radio aanzetten om te vernemen hoe erg het met de stroomstoring is gesteld is helaas niet mogelijk (wel via een mobiele telefoon met ingebouwde radio of internet verbinding, of een ouderwetse radio met batterijen). Vervelend wordt het wanneer een stroomstoring etenswaren doet bederven. De koelkast kan doorgaans wel een paar uur lang koel blijven zonder stroom, maar als de storing nog langer duurt loopt de temperatuur flink op. Ook winkels die levensmiddelen verkopen zitten na vele uren stroomstoring met een flinke schadepost, er zal veel weggegooid moeten worden. In de winter is een stroomstoring zo mogelijk nog vervelender, want als de stroom uitvalt doet de gasketel het vaak niet meer, in huis zal het snel koud worden. Ziekenhuizen en andere belangrijke openbare voorzieningen beschikken meestal over een noodaggregaat, maar het mag duidelijk zijn dat het ook voor dit soort instellingen behelpen blijft tijdens een stroomstoring.

De voordelen van een stroomstoring

Ieder nadeel heeft zijn voordeel, dus een stroomstoring ook. Het is altijd goed om even bewust te worden van de dingen die normaal zo vanzelfsprekend zijn. Als de computer het even niet doet, kun je wat anders gaan doen. Op je werk zul je waarschijnlijk even de gang oplopen en met je collega’s een praatje maken en thuis besluit je om toch maar weer eens het gras te maaien, schoon te maken of met een notitieblok een planning voor deze week te maken. Het is soms wel even prettig om geen computer aan te hebben staan en niet bereikbaar te zijn.

Wanneer heb je recht op een schadevergoeding na een stroomstoring?

Er bestaat een wettelijke compensatieregeling voor stroomstoringen, het toezicht op de naleving van deze regeling gebeurt door de ACM, de Autoriteit Consument en Markt. De ACM is een fusie van de voormalige Consumentenautoriteit, de OPTA en de Nederlandse Mededingingsautoriteit. Om in aanmerking te komen voor deze compensatieregeling is het belangrijk dat de oorzaak van de stroomstoring moet hebben plaatsgevonden in het netwerk dat stroom aan huishoudens levert, bijvoorbeeld in een onderverdeelstation. Dit netwerk wordt beheerd door de regionale netbeheerders*. Als de storing plaatsvond in een hoogspanningsnetwerk van 220kV of hoger, bijvoorbeeld in een hoogspanningsstation, dan is er geen recht op compensatie. Het hoogspanningsnetwerk wordt beheerd door TenneT.

Hoogte van de compensaties
De bedragen van compensatie zijn als volgt (in 2016). Bij een standaard huishouden bedraagt de stroomaansluiting veelal maximaal 3x25 ampère. De vergoeding bedraagt dan na de eerste vier uren € 35,-. Voor ieder volgende volle vier uren bedraagt de compensatie telkens € 20,-. Bij een stroomaansluiting groter dan 3x25 ampère en een spanning kleiner dan 1kV bedraagt de compensatie € 195,- na de eerste vier uren, en € 100,- voor elke daarop volgende vier uren. Bij een spanning van 1kV tot 35kV bedraagt de vergoeding na de eerste twee tot en met vier volledige uren € 910,-, voor elke vier uur extra komt er € 500,- bij. Bedraagt de spanning 35kV of meer dan is de vergoeding weer wat minder, namelijk € 195,- na het eerste uur tot en met vier volledige uren, voor elke vier uur extra daar bovenop bedraagt de vergoeding € 100,-. Een stroomstoring van 12 uur bij een gewone aansluiting levert dus een vergoeding van € 75,- op. Een stroomstoring van 6 uur bij een grote aansluiting en een spanning hoger dan 1kV (maar kleiner dan 35kV) levert € 910,- op.

Uitkering van de compensaties geschiedt automatisch en wordt binnen zes maanden uitbetaald door de netbeheerder, je hoeft in principe niets te doen maar je mag wel een brief sturen naar je regionale netbeheerder als je dat wilt. Veel informatie is ook te vinden op de website van de ACM en het consumentenloket van de ACM: www.consuwijzer.nl.

* Er zijn in Nederland acht regionale netbeheerders: Cogas Infra & Beheer B.V., Delta netwerkbedrijf, Endinet, Enexis, Liander, Rendo, Stedin en Westland Infra. De beheerder van het hoogspanningsnetwerk is TenneT. De energieleverancier (bijvoorbeeld Nuon, Essent of Eneco) is dus niet verantwoordelijk voor een schadevergoeding.

Alle compensaties in een tabel:
Type aansluiting Geen vergoeding Wel vergoeding Extra vergoedingen
Tot en met 3x25 A Tijdens eerste vier uren Na de eerste vier volle uren € 35,- Na elke vier extra uren € 20,-
Groter dan 3x25 A en spanning lager dan 1kV Tijdens eerste vier uren Na de eerste vier volle uren € 195,- Na elke vier extra uren € 100,-
Groter dan 3x25 A en spanning 1kV tot 35kV Tijdens eerste twee uren Na twee tot en met vier volle uren € 910,- Na elke vier extra uren bovenop de eerste vier uren € 500,-
Groter dan 3x25 A en spanning 35kV of hoger Tijdens eerste uur Na een tot en met vier volle uren € 195,- Na elke vier extra uren bovenop de eerste vier uren € 100,-

Schadeclaim

Compensatie en geleden schade zijn twee verschillende zaken. Je kan altijd als je van mening bent dat je meer schade hebt geleden dan het bedrag dat de compensatieregeling uitkeert een claim indienen bij je regionale netbeheerder. Ook tijdens stroomstoringen korter dan vier uur kan schade ontstaan, denk bijvoorbeeld aan apparaten die stuk gaan. De regionale netbeheerder Liander bijvoorbeeld geeft op haar website zelf informatie over het indienen van een schadeclaim. Bij je eigen verzekeraar kan ook worden geprobeerd de schade vergoed te krijgen via de inboedelverzekering.

Tip: haal informatie over de stroomstoring uit het nieuws

Als de stroomstoring voorbij is, is het zaak om op diverse (regionale) nieuwssites te achterhalen wat de oorzaak is geweest van de stroomstoring. Voorbeeld: op 4 juli 2016 vond er omstreeks 08.00 uur een redelijk grote stroomstoring plaats in Arnhem en omstreken. Deze storing duurde vrij kort, maar was qua omvang groot; het betrof zo’n 55.000 huishoudens. Het ziekenhuis en de regionale omroep moesten op een noodvoorziening overgaan om stroom te kunnen gebruiken, en ook de bekende Arnhemse trolleybussen moesten even op diesel rijden. Na de stroomstoring was op de website van de krant de Gelderlander te lezen dat de stroomstoring onder beheer van de regionale netbeheerder Liander viel. Hieruit was af te leiden dat de stroomstoring niet in een hoogspanningsnetwerk van TenneT plaatsvond, maar in een gewoon netwerk van de regionale netbeheerder (ze vond plaats in een drietal onderverdeelstations). De stroomstoring duurde voor de meeste huishoudens gelukkig slechts een uur, compensatie was dus voor de meesten niet aan de orde, maar eventuele aansluitingen groter dan 3x25 ampère en een spanning van 35kV of groter zouden misschien compensatie kunnen krijgen. Een kleine groep van 4.000 huishoudens had pas weer om 10.00 uur stroom, mogelijk zouden onder hen aansluitingen groter dan 3x25 ampère en een spanning van 1kV of meer ook recht hebben op compensatie.
© 2016 - 2017 Blauwevinvis, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schadevergoeding voor slachtoffer geweld en seksmisdrijvenSlachtoffers van gewelds- en seksmisdrijven krijgen vaak een schadevergoeding toegekend. Tot september 2011 was het vaak…
SchadevergoedingSchadevergoedingOngevallen en letsel behoren tot de dagelijkse praktijk van het leven. Slachtoffers van een dergelijke letselschade zaak…
Tijdelijk contract opzeggenEen tijdelijk contract loopt van rechtswege af, dus na afloop van de termijn die in het contract wordt genoemd. Het is e…
Smartengeld na een ongeval (been- en voetletsel)Smartengeld na een ongeval (been- en voetletsel)Na een ongeval denken veel mensen niet direct aan smartengeld om het leed enigszins te verzachten. Soms weet men niet ee…
Smartengeld na mishandeling (been- en voetletsel)Smartengeld na mishandeling (been- en voetletsel)Schadevergoeding na mishandeling lijkt voor velen een ver van mijn bed show. Toch is er reeds enkele malen een schadever…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: JJuni / Pixabay
  • https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/loket/afnemers-van-energie/elektriciteit/vergoeding-bij-stroomstoringen/
  • https://www.consuwijzer.nl/energie/veiligheid-storingen/stroomstoring-vergoeding
  • https://www.liander.nl/contact/schade
  • http://nos.nl/artikel/2027369-schade-door-stroomstoring-wordt-niet-vergoed.html
  • http://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2112740/Grote-stroomstoring-in-regio-Arnhem-opgelost
  • http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem-e-o/arnhem/weer-stroom-op-alle-55-000-adressen-rond-arnhem-1.6163723

Reageer op het artikel "Wanneer krijg je een schadevergoeding na een stroomstoring?"

Infoteur: Blauwevinvis
Gepubliceerd: 06-07-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!