InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Keukenmachines overzicht

Keukenmachines overzicht

Keukenmachines overzicht Heeft u ook van die keukenmachines die u nooit gebruikt? Zeker weten dat ze op een onmogelijke plek in het keukenkastje zijn opgeborgen, misschien nog wel in de doos! De huidige keukenmachines kunnen u echter een hoop werk uit handen nemen. Foodprocessors, blenders, sapcentrifuges de trend om design apparatuur op het aanrecht te stallen zet zich voort, vooral omdat ze binnen mum van tijd uw voedsel hebben gekneed, gemalen of gesneden. Groeten aan de snijplank met mes!

Voedselbereiding in keukenmachines

Voor de bereiding van voedsel zijn er talloze keukenmachines op de markt. Sommige apparaten richten zich specifiek op een bepaald doel, andere hebben een grote hoeveelheid mogelijkheden. Mixers zijn onder te verdelen in staafmixers en handmixers. Foodprocessors en keukenmachines zijn niet dezelfde apparaten, en blenders en hakapparaten verschillen eveneens van elkaar. Let erop dat u eventuele hulpstukken eenvoudig los kunt maken, bijvoorbeeld door een simpele druk op een knop en dat het snoer in het apparaat kan worden opgeborgen, zodat het niet los bungelt. Voorts is het een gegeven dat mensen hun keukenmachines niet gebruiken als ze ver achterin keukenkastjes worden opgeborgen. Zorg er dus altijd voor dat ze voor het grijpen staan.

Staafmixer

De staafmixer is bedacht om kleine porties voedsel te bewerken. Het is een snel, handzaam en licht apparaat waarmee u kunt pureren, mengen, hakken en malen. Soms kunt u de voet afnemen en deze in de afwasmachine reinigen. Roestvrijstalen voeten zijn hiervoor altijd geschikt, bij een kunststoffen voet kijkt u in de gebruiksaanwijzing. Staafmixers zijn voorts onder te verdelen in die met een lange, en met een korte voet, bestemd voor diepe en ondiepe kommen. Is er een kom bijgeleverd dan is die uiteraard altijd geschikt. Een staafmixer zet u aan door middel van een pulsknop. Zodra u die indrukt is hij aan, laat u de knop los, dan is de machine uit. Dit is om veiligheidsredenen gedaan. Sommige staafmixers hebben ook een toerental dat regelbaar is, hetgeen handig is voor de controle van de bewerking. Luxe staafmixers zijn voorzien van meerdere accessoires zoals een sapfilter, hakmolen en mengbeker. Nog luxere hebben zelfs een icecrushmes om ijsblokjes fijn te kunnen malen.

Handmixer

Er bestaan twee typen handmixers, namelijk de losse handmixer en de handmixer op een standaard met een draaiende mengkom. De laatste is geschikt als u frequent deeg wilt bereiden en is ook geschikter voor grotere hoeveelheden deeg. Handmixers hebben altijd gardes en deeghaken. De gardes zijn bedoeld om te kloppen, te mengen en te mixen, de deeghaken worden ingezet bij het zwaardere werk waaronder het kneden en mengen van deeg. De diverse snelheden van de mixer kunnen soms worden vergrendeld. Er bestaan ook modellen met een 'soft start' functie die zoals de naam al zegt, een langzaam begin waarborgt waardoor de 'spetters in de rondte' worden voorkomen. Sommige handmixers zijn net als staafmixers ook uitgerust met een pulsknop dat handig is wanneer u bijvoorbeeld slagroom klopt. Tenslotte is de speciale turbostand nuttig als u heel snel, dus met een hoog toerental, ingrediënten wilt toevoegen aan het mengsel.

Foodprocessor

Een keukenmachine lijkt op een foodprocessor in die zin dat ze allebei mixen, kneden en kloppen, maar een keukenmachine is een basisapparaat dat door de aanschaf van hulpstukken sterk kan worden uitgebreid zodat deze machines ook kunnen raspen, hakken en snijden. Keukenmachines zijn groot, professioneel en duur, maar gelukkig is er de foodprocessor, de alleskunner onder alle keukenhulpen. Een foodprocessor heeft een aantal gereedschappen waarmee voedsel wordt verwerkt. Zo is er een stalen sikkelmes dat kan hakken en blenden. Met speciale kneedhaken of een kunststof sikkelmes kneedt de foodprocessor voedsel. Met een schijf kan worden geraspt en gesneden. Vaak zijn er aparte schijven voor een grof of fijn resultaat.

In een foodprocessor kunt u behalve allerhande deeg bereiden ook bijvoorbeeld chocolade hakselen, even snel een pesto maken of kaas raspen. Aardappelen, tomaten en komkommers lust de foodprocessor rauw. Patat is met een frietenschijf zo gemaakt. Groenten schaven tot flinterdunne julienne-reepjes is een fluitje van een cent. Wilt u slagroom kloppen dan is er de platte schijf of een kleine garde. Een losse adapter perst vervolgens uw citrusfruit. Het te bewerken voedsel wordt in een mengkom gedaan waarna u het apparaat aanzet door de momentschakelaar ( pulsknop ) in te schakelen. Een knop voor continu gebruik is er ook. Foodprocessors zijn veilig door de dubbele vergrendeling en als de deksel open is gebeurt er niets. Sommige foodprocessors hebben een opbergsysteem om de accessoires in op te bergen.

Citruspers en sapcentrifuge

Elektrische citruspersen hebben een afneembaar reservoir dat het sap opvangt. De vrucht die u wilt persen wordt op de perskegel gezet. Voor extra vruchtvlees zijn er vaak aparte perskegels bijgeleverd. Let erop dat het sapreservoir groot genoeg is. Sapcentrifuges zijn groter, een staaltje design gecombineerd met functionaliteit. Allerhande sappen, ook van groenten, kunt u hiermee bereiden. Ze hebben een grote vultrechter waar een complete vrucht, al of niet hard, in een keer in kan worden gedaan. De snelheid is instelbaar, afhankelijk van de groente- en fruitsoort. Losse onderdelen kunnen veelal in de vaatwasser.

Blender

Wilt u sauzen, soepen, sappen en milkshakes maken dan kunt u een blender aanschaffen. Blenden stamt van het Engelse woord 'to blend' dat staat voor 'mengen'. Blenders werken met uitneembare mesjes die onderin de mengbeker zitten. U kunt er bijvoorbeeld een cakebeslag in bereiden, Voor het fijnmaken van ijs hebben sommige blenders ook een set speciale mesjes, waardoor de blender een ijscrusher wordt. In dat geval heeft de blender ook een glazen mengbeker. Blenders zijn voorzien van meerdere standen met een continu toerental en ook de pulsstand. Door een dubbel veiligheidssysteem, ook tegen oververhitting, wordt de veiligheid gewaarborgd.

Hak- en snijapparaat

Een hakapparaat of hakmolen is wat eenvoudiger en wordt gebruikt voor de bereiding van uien, noten, kruiden, babyvoeding enzovoorts. In een enkel geval dient het ook als ijscrusher. Met sommige hakapparaten kunt u zelfs mayonaise maken, slagroom kloppen en nog vele andere vloeistoffen bewerken. Een hakapparaat heeft een mengbeker waarin een sikkelmes ronddraait voor het vaste voedsel. Voor vloeistoffen wordt meestal een ander hulpstuk gebruikt. Een hakmolen werkt niet zonder de juiste mengbeker. Hakapparaten zijn veilig. Een snijapparaat is iets anders, namelijk een elektrisch mes dat moeiteloos door taart, brood en vlees kan snijden.

Keukenweegschaal

Een mechanische, analoge keukenweegschaal is uit de tijd. Tegenwoordig werkt men met een elektronische (digitale) keukenweegschaal op batterijen die gemakkelijker is af te lezen, en evenzo belangrijk, veel preciezer is. De weegschaal is tot op de gram nauwkeurig. De keukenweegschaal heeft een los en vlak weegplateau met erop een losse mengkom die soms is af te sluiten waardoor hij zo in de koelkast past. Met een keukenweegschaal tot 2 kg zit u doorgaans goed. Vaak is er een aanduiding voor centiliters en deciliters: Een centiliter is 1/100 liter en een deciliter is 1/10 liter. Met een elektronische weegschaal kunt u doorwegen want na toevoeging van een hoeveelheid voedsel kunt u de weegschaal weer op 0 zetten. Sommige keukenweegschalen hebben zelfs een ingebouwde kookwekker. Voor zeer kleine porties voedsel is een dieetweegschaal een optie, of de brievenweger. Let erop dat u de keukenweegschaal los opbergt, dus niet met iets erop.

"There has always been a food processor in the kitchen. But once upon a time she was usually called Mom." ~ Sue Berkman

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een foodprocessor kopenEen foodprocessor kopenIn de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw was er in nagenoeg ieder huishouden wel een keukenmachine of foodproc…
De foodprocessor of keukenmachine is een prettige hulpDe foodprocessor of keukenmachine is een prettige hulpWie eenmaal een foodprocessor in huis heeft zal merken dat dit apparaat erg handig zijn en veel werk uit je handen nemen…
De voordelen van een slowjuicerDe voordelen van een slowjuicerBen je dol op sapjes en gebruik je hiervoor een blender? Je laat dan kostbare vitaminen en mineralen verloren gaan. Een…
Smoothies: gezonde, verrassende en verfrissende smoothiesSmoothies: gezonde, verrassende en verfrissende smoothiesIn een smoothie zit eigenlijk alles wat een mens nodig heeft. Zuivel, vitamines en vocht voor een goede innerlijke huish…
Heerlijke sapjes uit de sapcentrifugeHeerlijke sapjes uit de sapcentrifugeVeel mensen hebben moeite om elke dag weer de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit te eten. En iedereen met kinderen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Keukenmachines overzicht"

Infoteur: Astrid-d-g
Laatste update: 20-10-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Consumentenwijzer
Schrijf mee!