InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Airco kopen? Waar moet ik op letten?

Airco kopen? Waar moet ik op letten?

De airco ook wel climate control genoemd, word steeds bekender en word steeds vaker gebruikt. Zo is de airco in de auto al bijna niet meer weg te denken, maar ook de airco's thuis word steeds gebruikelijker. En dan vooral om tijdens een warme zomerdag een verkoelend briesje te hebben binnenshuis. Daarnaast bestaan er nu ook airco's die als bij verwarming kan worden gebruikt. Dit artikel gaat over airco's binnenshuis

Verschillende soorten

Er zijn verschillende soorten airco's
  • Mobiele Airco's
  • Wandairco's

Mobiele airco's
De mobiele airco is ook weer te verdelen in 2 verschillende uitvoeringen
  • Monoblock
  • Splitsysteem
Er bestaat een verschil tussen deze twee uitvoeringen. Zo is de monoblock airco makkelijker te verplaatsen en word de warme lucht via een buis naar buiten afgevoerd. Het splitsysteem, daar in tegen, heeft een beter vermogen en bestaat uit twee onderdelen waarbij 1 deel zich buiten bevind en de andere binnen staat. Deze twee onderdelen zijn verbonden met elkaar met een buis. Het voordeel hiervan is dat het onderdeel wat het meeste geluid maakt, zich buiten bevindt.

Wandairco's
De wandairco moet, zoals de naam al zegt, aan de muur worden bevestigd. Deze airco bestaat uit een unit voor binnen en een unit voor buiten.

Functies

Airco's kunnen meerdere functies hebben dan alleen maar verkoeling op een zomerse dag. Naast dit kan een airco ook voor ontvochtiging zorgen, ventileren. Nu denkt u ventileren? Maar dan hoef ik toch geen airconditioning te kopen? Het verschil tussen een airconditioning en een ventilator is, dat een ventilator alleen een luchtstroom kan maken. Bij een airconditioning worden deze luchtstroom ook nog een verkoeld.
Daarnaast zijn er ook airco's op de markt die ook kunnen verwarmen.

Geluidsniveau

U zit natuurlijk niet te wachten op geluidsoverlast in uw slaapkamer door de airco. Let daarom altijd goed op hoeveel geluid het apparaat maakt en wat het geluidsniveau is. Let vooral op bij monoblock airco's, want deze staan bekend als de airco's die het meeste geluid produceren.

Koelvermogen

Misschien wel het belangrijkste wat een airco kenmerkt, het koelvermogen. Hier moet ik vooral goed opletten, want er zijn veel factoren waar opgelet moet worden. Heeft uw huis veel ramen? Zijn er veel mensen in het huis? Zijn er veel apparatuur in huis, die veel warmte produceren? Al deze dingen hebben zorgen ervoor dat de airco meer vermogen moet hebben om de kamer te kunnen koelen. Let daarom goed op bij het kopen van een airco. De fabrikant geeft naast het koelvermogen ook aan wat de maximale grootte is van de kamer waar de airco voor geschikt is.

Verstelbare uitblaasrichting

Dit is ook erg handig, want wanneer de uitblaasrichting lange tijd op 1 plek is gericht, kunnen er vuile plekken op de muren of plafon verschijnen

Installatie

Hier zitten ook wat regeltjes aan vast. Zoals hierboven is verteld, is er een afvoer/verbindingsbuis nodig bij veel verschillende airco's. Deze kan niet zomaar door het raam of door een deuropening aangebracht worden, omdat er anders weer warme lucht de kamer in kan stromen.
Voor installatie, onderhoud en reparatie van een splitsysteem airco's is het wettelijk vastgelegd dat hierbij een STEK-erkend installateur ingeschakeld moet worden. Deze installateur is te herkennen aan NVKL logo of het STEK logo. Het is wettelijk vastgesteld omdat de koelmiddelen die bij airconditioning gebruikt worden, een schadelijk effect kunnen hebben op het milieu en het broeikaseffect. Daarom moet het op een juiste wijze geïnstalleerd worden. Daarnaast bent u er dan ook gelijk zeker van dat het goed is.
© 2009 - 2014 Maxwell, gepubliceerd in Huishoudelijk (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Airco kopen? Waar moet ik op letten?"

Infoteur: Maxwell
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!