InfoNu.nl > Electronica > Huishoudelijk > Stofzuiger kopen: Waarop moet je letten bij het vergelijken?

Stofzuiger kopen: Waarop moet je letten bij het vergelijken?

Er bestaat tegenwoordig niet meer zoiets als een normale stofzuiger. Kruimeldieven zijn tegenwoordig stofzuigers geworden. Stofzuigers hebben geen stofzuigerzak meer. Stofzuigers zijn soms zelfs robots, die hun eigen weg vinden door het huis. Wat voor stofzuigers bestaan er? Hoe weet je als consument waarop je moet letten bij de aanschaf van een nieuwe stofzuiger? Hoe weet je welk type stofzuiger bij je past? En wat kost zo'n ding nou eigenlijk?

Wat voor soorten stofzuigers bestaan er?

Het normale type stofzuiger dat je achter je aan trekt, terwijl je aan het stofzuigen bent, is nog steeds het meest verkochte type stofzuiger. Minder vaak voorkomend zijn de zogenaamde steelstofzuigers, die niet uit een vast gedeelte en een slang bestaan maar één geheel vormen. Sterk in opkomst zijn vergrote uitvoeringen van de traditionele kruimeldief. Lichtgewicht stofzuigers, die handzaam zijn en letterlijk in je hand passen. Het gemak van dit type stofzuiger is groot en steeds meer mensen kiezen dus voor een variant op de kruimelzuiger, die handiger te bedienen en ook op te bergen is.

Alle drie de types stofzuigers bestaan er in een variant mét en zonder stofzuigerzak. Een stofzuiger zonder stofzak is natuurlijk handig, omdat je niet telkens stofzuigerzakken hoeft te vervangen en te kopen. Wel heeft een stofzuiger of kruimeldief zonder stofzak soms een minder krachtig zuigvermogen, dit geldt echter zeker niet voor alle merken stofzuigers.

De stofzuiger heeft zich de laatste jaren steeds meer ontwikkeld tot een stijlitem. Net als design koelkasten zijn er nu ook design stofzuigers en kruimelzuigers. Mensen worden ook graag gezien met een robot stofzuiger; deze cirkelvormige stofzuiger beweegt zich zelf door een kamer, terwijl je lui achterover leunt in je favoriete stoel.

Hoe weet je welk type stofzuiger bij je past?

Voor mensen met rugklachten is een steelstofzuiger of robot stofzuiger een duidelijke aanwinst. Je hoeft je niet in nare bochten te wringen om je huis goed schoon te krijgen. De andere types zijn al snel "no go's", omdat ze ofwel te zwaar zijn of in een nare houding moet lopen tijdens het stofzuigen.

Wanneer je weinig tijd hebt voor het huishouden is een robotstofzuiger een goede aanschaf en bovendien een leuke gadget. Een stofzuiger zonder zak is voor mensen met weinig vrije tijd ook raadzaam, omdat je niet telkens speciaal naar de winkel hoeft om nieuwe stofzuigerzakken te kopen.

Verder is de keuze natuurlijk heel persoonsafhankelijk. Wil je een hippe design kruimelzuiger zonder stofzak of toch liever een gewone, sterke stofzuiger die zijn werk goed doet?

Waarop moet je letten bij het vergelijken van stofzuigers?

Let er bij de aanschaf van een stofzuiger in eerste instantie op dat de stofzuiger voldoende vermogen en dus ook zuigkracht heeft. Let ook op hoe de stofzuiger of kruimeldief te bedienen en te gebruiken is: Hoe ligt de stofzuiger in de hand, hoe is hij op te bergen en hoe gemakkelijk kun je hem gebruiken? Features zoals het automatisch oprollen van het snoer mis je behoorlijk, wanneer ze geen vast deel uitmaken van de stofzuiger. Houd er verder rekening mee dat bij een stofzuiger of kruimelzuiger zonder stofzuigerzak er toch ook een stofreservoir in het apparaat zit dat geleegd en van tijd tot tijd gereinigd moet worden.

Om te weten of een stofzuiger goed is doe je er goed aan om productreviews op Internet te lezen en verschillende producten te vergelijken op kenmerken, gebruiksgemak en prijs.

Wat is een goede prijs voor een nieuwe stofzuiger?

Stofzuigers zijn al te koop vanaf ongeveer 50 EUR maar over het algemeen is het aan te bevelen om te kiezen voor een wat duurdere stofzuiger of kruimeldief. Anders wordt goedkoop zeker duurkoop. Wanneer je een keuze hebt gemaakt voor een type, model en merk stofzuiger of kruimelzuiger vergelijk dan de prijs bij verschillende winkels en webshops voordat je een definitieve aankoop doet.
Gerelateerde artikelen
Stofzuigers: meer vermogen is niet altijd beterStofzuigers: meer vermogen is niet altijd beterStofzuigen is niemands favoriete bezigheid. Daarom is het des te belangrijker dat een stofzuiger zijn taak zo goed en ef…
Kopen van een stofzuigerKopen van een stofzuigerWanneer je een nieuwe stofzuiger nodig hebt, is het nog niet zo gemakkelijk om de beste keuze uit het gigantische aanbod…
Stofzuigers zonder stofzak: alleen maar voordelen?Stofzuigers zonder stofzak: alleen maar voordelen?Een stofzuiger zonder stofzak. Nooit meer op zoek naar de juiste stofzak en dus ook meer dure stofzakken hoeven kopen. D…
Waarom zijn katten bang voor de stofzuiger?Waarom zijn katten bang voor de stofzuiger?Enkele uitzonderingen daargelaten, zijn vrijwel alle (huis)katten bang voor de stofzuiger. Maar waar komt deze angst van…
Stofzuiger kopen: wat moet je weten?Een huishouden zonder stofzuiger is tegenwoordig zo goed als ondenkbaar. Ook al vinden veel mensen stofzuigen een vervel…

Reageer op het artikel "Stofzuiger kopen: Waarop moet je letten bij het vergelijken?"

Infoteur: Sterretje999
Laatste update: 11-02-2012
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!