InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Mobiele betalingsmogelijkheden

Mobiele betalingsmogelijkheden

Mobiele betalingsmogelijkheden Het handelen via mobiele apparaten is een handel die steeds meer in opkomst is. Natuurlijk willen handelaren hier ook geld aan verdienen, maar hoe verlopen deze betalingen over mobiele apparaten?

Mobiel betalen

Een betaling die plaatsvindt met behulp van een draadloos apparaat zoals een smartphone of tablet wordt ook wel mobile payment of m-payment genoemd. Mobiele betalingen zijn nodig om bij mobile commerce betalingen af te ronden op een mobiele apparaat. Vrij vertaald betekent dit mobiele betaling. Er zijn volgens Deloitte vier manieren waarop je met een draadloos apparaat een mobiele betaling kan verrichten. Hierbij wordt er nog een onderscheid gemaakt tussen de betalingen waarbij je in de nabijheid van de ‘ontvanger’ moet zijn en betalingen waarbij je niet in de nabijheid van de ontvanger, bijvoorbeeld thuis, hoeft te zijn.

Eerste vorm: sms of internet

De eerste vorm van een mobiele betaling is volgens Deloitte het betalen met behulp van een tekst berichtje of door met een draadloos apparaat je voor enkele tijd op een webpagina te begeven. Deze kosten worden uiteindelijk verrekend in de rekening van de telefoonmaatschappij, direct op de bankrekening, per creditcard of via een digitaal bank account zoals mogelijk is met een PayPal rekening. Deze methode zie je onder andere terug bij shows als ‘So you think you can dance’. So you think you can dance is een danswedstrijd en realityshow die op televisie wordt uitgezonden. Bij deze en soortgelijke spelshows kan je door middel van een sms op jouw favoriet stemmen. Bij deze vorm van mobiel betalen hoef je niet in de nabijheid van de ontvanger te zijn.

Tweede vorm: applicatie

De tweede vorm van een mobiele betaling is volgens Deloitte het betalen met behulp van een applicatie. Bij deze methode laat men het geld direct van hun rekening afschrijven, verstuur je een ‘credit’ die je van tevoren hebt ingekocht of verstuur je het geld van jouw bankrekening naar een andere bankrekening. Dit geld wordt verrekend door het direct van je bankrekening af te schrijven, van je virtuele bank account af te schrijven of het middels je credit card af te schrijven. Een bekend voorbeeld van deze methode is iDeal. iDeal werd eind 2011 geïntroduceerd door de ING voor op de mobiel. In de zomer van 2012 hebben de Rabobank en de ABN Amro ook een mobiele pagina voor iDeal opgezet. Bij deze vorm van mobiel betalen hoef je niet in de nabijheid van de ontvanger te zijn.

Derde vorm: contactloos

De derde vorm van een mobiele betaling is volgens Deloitte contactloos betalen. Dit houdt in dat er geen fysiek contact benodigd is om een betaling te kunnen verrichten. Bij deze methode werk je met technieken als Near Field Communication (NFC), RFID technologie of betalingen met een numerieke code. Dit geld wordt verrekend met je bankrekening, credit card of prepaid account. Een prepaid account is een account waar je vooraf een bepaalde som geld op hebt gezet. Near Field Communication chips worden steeds vaker in telefoons ingebouwd en door hier je account aan te koppelen kan je betalingen verrichten. Een goed voorbeeld hiervan is PayPass van Mastercard. Bij deze vorm van mobiel betalen moet je in de nabijheid van de ontvanger zijn.

Vierde vorm: hybride

De vierde vorm van een mobiele betaling noemt Deloitte de Hybride betaling apparaten. Hierbij voeg je of een klein apparaatje toe aan de smartphone of wordt deze in de smartphone ingebouwd. Hierbij fungeert de smartphone als een kaart lezen om betalingen te kunnen verrichten. Een goed voorbeeld hiervan is Square. Als je Square wilt gebruiken, dan plug je een beveiligde kaartlezer van het bedrijf in je smartphone of tablet. Deze beveiligde kaartlezer kan een credit card lezen en kan zo betalingen verrichten. Bij deze vorm van mobiel betalen moet je in de nabijheid van de ontvanger zijn.
© 2013 - 2017 Dennisiej, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Deloitte. (2012). Mobile payments: A Deloitte analysis - Managing change in the ‘mobi-payscape’. Deloitte. Opgehaald van Deloitte.

Reageer op het artikel "Mobiele betalingsmogelijkheden"

Infoteur: Dennisiej
Gepubliceerd: 26-02-2013
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!