InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Drones – voor spionnen, politie en fotografen

Drones – voor spionnen, politie en fotografen

Drones – voor spionnen, politie en fotografen Onbemande vliegtuigjes, de drones, zijn regelmatig in het Nederlandse luchtruim te zien. Ze worden voor verschillende doeleinden gebruikt: fotografen maken er foto's mee, spionnen spioneren ermee, evenementen organisatoren bekijken er hun evenement van boven mee om te zien of alles goed gaat en de politie zet ze in om boeven te vangen. De apparaten worden journalistiek ingezet en spelen een rol op het strijdtoneel in conflictgebieden. Privacy-voorvechters zijn bang voor het Big-Brother-effect.

Drones

Drones zijn onbemande vliegtuigjes, unmanned aerial vehicles, die op verschillende manieren kunnen worden ingezet. Ze kunnen worden behangen met:
  • Daglichtcamera;
  • nachtzichtcamera;
  • microfoons;
  • infraroodcamera's;
  • warmtesensoren.
De vliegtuigjes, die er soms niet als vliegtuigje uit zien, zijn op afstand bestuurbaar. De bestuurder kan de vliegtuigjes vanaf de grond bedienen.

Politie

De politie zet drones in om bijvoorbeeld inbrekers op te sporen. Begin 2013 zet politie Harlingen de apparaten in boven Harlingen en Franeker. De twee Friese steden worden dan al twee jaar geteisterd door een inbraakgolf.
In december 2012 en januari en februari 2013 bewezen de drones boven die steden hun diensten. Er werden inbrekers gepakt.
De politie had de actie geheim willen houden, maar publicatie in de Staatscourant bracht het drone-gebruik aan het licht. De drones mogen alleen vliegen als het luchtruim is vrijgemaakt voor ander luchtverkeer en die bijzondere luchtverkeersgebieden worden op last van het ministerie van Defensie gepubliceerd in de Staatscourant. Oplettende Staatscourantlezers ontdekten zo de politie-actie.

Succesvol

De inzet van de drones in de strijd tegen het inbrekersgilde had in Harlingen en Franeker succes. De dadersgroep werd in de gaten gehouden vanuit de lucht en uiteindelijk werden drie Harlingers gearresteerd.

Raven

De drones die boven de twee Friese steden vlogen zijn van het type Raven, de soort die Defensie gebruikt. Het ministerie had ze aan de politie uitgeleend. Niet alleen de Friese politie zet drones in tegen de misdaad. Elders in het land worden ze ook gebruikt. Als de politie een drone in wil zetten, moeten ze daarvoor een verzoek indienen bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Ze worden ondermeer gebruikt bij;
  • Opsporen van hennepplantages;
  • bij patrouilles.

Jacht

De inzet van drones met camera’s om op geboefte te jagen, is de nieuwste stap in de jacht op inbrekers. Bij Harlingen en Franeker werden ingezet:
  • Drie onbemande vliegtuigjes;
  • een grondstation.

Lanceren

De drones kunnen op een afstand van 10 kilometer bestuurd worden. De toestellen worden met de hand gelanceerd. Ze zijn:
  • 91 centimeter lang;
  • 2 kilo zwaar;
  • Zijn in vijf minuten in elkaar te zetten.
Tijdens de vlucht kunnen de drones beelden doorsturen naar het grondstation.

Amerika

De drones werden voor het eerst ingezet door Amerikanen in 1992. Ze hadden een rol tijdens de oorlogen in Afghanistan en Irak. In de loop van de jaren is het gebruik toegenomen en worden drones algemeen ingezet.
Inzet van drones in Nederland gebeurt door:
  • Nederlandse leger;
  • politie;
  • bedrijven.

Commercie

Commerciële drones in de vorm van onbemande helikopters worden gebruikt om landbouwgewassen te inspecteren. Ook worden de vliegende camera’s gebruikt voor:
  • Het vervaardigen van bedrijfsfilms;
  • toezicht houden bij grote evenementen;
  • opsporen van vermiste mensen.

Fotograferen met een drone

Met een drone zijn prachtige luchtfoto's en - video's te maken. De beelden worden gebruikt in bedrijfsfilms en zijn op YouTube volop te zien. De drones zijn betaalbaar geworden en voor professionals en hobbyisten bereikbaar. Met de kleine camera die onderaan de drone hangt worden vanuit vogelvluchtperspectief of alsof je in een helikopter zit de mooiste beelden gemaakt.
De vliegende camera's zijn uitgerust met GPS en allerlei sensoren waarmee ze zelfstandig hun positie in de lucht behouden, zodat de fotograaf zich kan concentreren op het shot.

Er zijn drones waar je een camera onder kunt hangen en er zijn apparaten met meegeleverde kleine camera. Dit zijn ready to fly drones. Ze hebben vaak vier propellers (quadcopter) waarmee verticaal opstijgen en landen mogelijk is en ze kunnen op één plek als een biddende vogel in de lucht blijven hangen.

De Parrot is een bekend merk en al voor een paar honderd euro kun je er een kopen. De Parrot Bebop Drone is heel handig via smartphone of tablet te besturen en je kunt meteen zien wat de camera registreert. Het wordt first person view’ genoemd.
Voor de beste fotokwaliteit met een resolutie van 12 megapixels zijn duurdere versies aan te schaffen zoals de Phantom 3 van DJI of Q500 van Yuneec.

De camera zit gemonteerd op een gimbal, een elektronisch gestabiliseerde cameraophanging. Deze functie zorgt ervoor dat het schudden van de drone in de lucht wordt opgevangen en dat de camera op het punt blijft gericht dat jij in beeld wilt brengen. Dit is vooral voor het maken van video's van belang. Drones hebben een accu en kunnen niet oneindig lang vliegen. Als de accu leeg raakt, na zo'n twintig minuten, vliegt hij zelf terug naar het dok.

Boek

Wiebe de Jager schreef een boek over dronefototgrafie. Het boek heet Focus op fotografie: Dronefotografie. Hij beschrijft daarin waar je op moet letten bij aankoop van een drone, hoe je het apparaat gebruikt, wat je ter voorbereiding moet doen en hoe je met de camera-instellingen kunt spelen. Ook de regelgeving komt aan bod.

Regels

Je mag maar niet overal en zomaar vliegen. In Nederland valt vliegen met drones onder de ‘Regeling Modelvliegen‘. Een amateur mag tot 120 meter hoog. Je mag niet boven wegen, havens, dorpen en steden of mensenmenigten vliegen en je moet uit de buurt blijft van vliegvelden. Een gouden regel is dat je je eigen drone altijd in het zicht houdt en dat je privacy van bewoners respecteert. Ook mag er alleen overdag gevlogen worden.

Big Brother

Niet iedereen is geporteerd van de reguliere inzet van drones. De privacy van burgers kan erdoor met voeten worden getreden. De vliegtuigjes kunnen de gangen van mensen nauwkeurig nagaan en een Big-Brother-effect is niet ondenkbaar. Burgers die staan op hun privacy zijn bevreesd voor de ontwikkelingen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verschil tussen quadcopter, hexacopter en octocopterVerschil tussen quadcopter, hexacopter en octocopterWat is het verschil tussen een quadcopter, hexacopter of octocopter? Het zijn allemaal drones omdat ze vier of meer prop…
Kopen van een droneKopen van een droneHet is voor consumenten sinds een paar jaar mogelijk om drones te kopen. Dit zijn onbemande vliegtuigen die kunnen worde…
Tips bij het kopen van een drone of quadcopterTips bij het kopen van een drone of quadcopterEr verschijnen iedere dag weer de meest prachtige video’s op websites zoals YouTube en Vimeo die gemaakt zijn met een dr…
Imaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesImaginarium Drone met HD camera: kopen en specificatiesDe drone van het merk Imaginarium is een goedkope (onder de honderd euro) drone waar een HD camera in verwerkt is. Met d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Leeuwarder Courant
  • www.nos.nl
  • http://www.fotografie.nl/artikel/70951/fotograferen-met-een-drone geraadpleegd op 30 november 2015
  • http://www.drones.nl/wetgeving/ geraadpleegd op 30 november 2015
  • http://www.drones.nl/verandering-drone-regelgeving-vanaf-1-oktober-2015-van-kracht/ geraadpleegd op 30 november 2015

Reageer op het artikel "Drones – voor spionnen, politie en fotografen"

Reactie

Dulow (infoteur), 14-03-2013 23:45 #1
Je hoort er de laatste tijd steeds meer over. Was verbaast dat ook Nederland ze inzet, dat wist ik nog niet. Heb wel ergens gelezen dat het voor het luchtruim gevaar kan opleveren aangezien ze (als ik het goed begrepen heb) niet op de radar te zien zijn. Had gelezen over een drone die gevaarlijk dicht bij een luchthaven vloog, wat heel gevaarlijk is omdat de piloot zoiets niet ziet aankomen, dit was in Amerika als ik me niet vergis. Neem aan dat daar in Nederland wel een goede regeling voor is. Alleen jammer dat er van dit soort technologie gelijk weer misbruik gemaakt word door onder andere smokkelaars. Reactie infoteur, 15-03-2013
Dag Dulow, Wie er mee wil vliegen moet speciale toestemming hebben. De politie had het kiever stil gehouden om ook de boeven niet wakker te schudden. In Harlingen volgt de ene arrestatie na de andere na inzet van de drones. Ze hadden daar al twee jaar lang last van een inbraakgolf.

Zomaar ermee vliegen is strafbaar.

Groet,
Sjaan fan Ameland

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 29-11-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Friesland
Reacties: 1
Schrijf mee!