InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Media Markt BTW actie 2016

Media Markt BTW actie 2016

Media Markt BTW actie 2016 Tijdens de Media Markt BTW, weg ermee actie heb je maximaal voordeel op de aankoop van elektronica-artikelen. Ook in 2016 zet Media Markt met deze actie de elektronicaprijzen op scherp. Niet alleen de 21% BTW korting maakt de prijzen interessant maar ook het moment waarop de actie ieder jaar plaatsvindt. Ga jij dit jaar ook profiteren van 21% BTW korting bij Mediamarkt?

De Media Markt BTW actie

Als Nederlands grootste elektronica retailer kondigt Media Markt aan het begin van ieder jaar met grote reclames de inmiddels welbekende BTW, weg er mee campagne aan. Je bent toch niet gek?! Media Markt wekt de indruk dat je maar liefst 21% korting krijgt maar eenmaal in de winkel of in de webshop van Media Markt online kom je bedrogen uit. De toevoeging BTW maakt dat je effectief geen 21% korting krijg maar zo'n 17,4%.

De korting is geldig op het gehele elektronica-assortiment. Zodoende geldt de korting dus niet op accessoires als kabels, tassen, accu's en hoesjes. Ook komt het voor dat bepaalde merken niet meewerken en Media Markt deze merken uitsluit van de BTW actie. Zo is Apple al enkele keren uitgesloten van de actie en doen ook vaak de meest luxe series van Philips- en Samsungtelevisies niet mee. Ben je voornemens een van deze artikelen te kopen dan doe je er verstandig aan goed de actievoorwaarden door te lezen.

Hoe werkt de korting?

BTW staat voor Belasting Toegevoegde Waarde en zoals de naam het al zegt is dit de belastingwaarde die toegevoegd wordt aan de prijs van een artikel of dienst. De BTW op elektronica-artikelen is 21% en zodoende betaal je dus altijd 121%. Tijdens Media Markt's 21% BTW actie wordt de 21% BTW uit de verkoopprijs gehaald. Je berekent de uiteindelijke prijs die je voor je nieuwe televisie of wasmachine gaat betalen door de originele prijs te delen door 121 en vervolgens te vermenigvuldigen met 100. Vergemakkelijkt deel je de verkoopprijs door 1,21 om op de uiteindelijke prijs zonder de BTW uit te komen. Een artikel van €100,- euro kost dan €82,64 wat gelijk duidelijk maakt dat je in werkelijkheid geen 21% korting krijgt maar 'slechts' zo'n 17,4%.

Wat maakt de actie interessant

De enorme concurrentie binnen de elektronica-retail, zowel offline als online, door vergelijkingswebsites als kieskeurig en beslist zorgt ervoor dat elektronicaprijzen flink onder druk staan. In de strijd om de laagste prijs aan te kunnen bieden staan de marges in iedere artikelcategorie behoorlijk scherp. Zo nemen elektronicaverkopers als BCC, Media Markt en Saturn genoegen met minimale marges om te kunnen concurreren. Waar voorheen afdingen bij deze winkels nog wel mogelijk was, is dit met de kleine marges tegenwoordig niet meer bespreekbaar. Wanneer er dan 17,4% korting wordt gegeven op toch al behoorlijk scherpe prijzen is het dus hét moment om te gaan kopen.

Een ander voordeel is het moment waarop de actie gehouden wordt, namelijk aan het begin van het jaar. De verschillende elektronica-merken introduceren hun nieuwe artikelen in de periode tussen het voorjaar tot uiterlijk september. Hierdoor is tijdens de 21% BTW actie de introductie al een behoorlijke tijd geleden en zo de prijs al aanzienlijk gedaald omdat niet veel later de nieuwe modellen weer komen.

De prijs wordt na afloop van de actie zelfs nooit meer lager dan tijdens de actie. De BTW actie van Media Markt is dus een perfect moment om je nieuwe televisie, tablet, laptop of wasmachine te gaan kopen. De kans is erg klein dat je het artikel de komende tijd nog voor een lagere prijs zal gaan vinden of dat deze überhaupt nog veel goedkoper zal gaan worden in de periode na de actie.

Wanneer is de Media Markt 21% BTW actie 2016?

Media Markt kondigt de BTW-dagen slechts enkele dagen van te voren aan. Zo voorkomt Media Markt dat de klant wacht met kopen tot de actiedagen. Het is echter eenvoudig om te achterhalen wanneer de BTW actie in 2016 zal plaatsvinden. Allereerst vindt de actie plaats nadat het gros van de Nederlanders zijn januarisalaris heeft ontvangen. Daarnaast wil Media Markt het maximale uit deze actie halen en daarom zal de actie plaatsvinden in een weekend waarbij alle vestigingen koopzondag hebben. In 2016 zal de Media Markt 21% actie dus vrijwel zeker in het weekend van 27 tot en met 31 januari plaatsvinden.

Lees verder

© 2014 - 2017 Larry, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beste Tablets voor 2016 overzicht - iPads, Android & SamsungOp zoek naar de beste koop tablet in 2016? Hier een overzicht met de beste tablets 2016 op dit moment nu voor het nieuwe…
Media Markt Breda - Adres en OpeningstijdenMedia Markt Breda - Adres en OpeningstijdenMedia Markt Breda is één van de 32 vestigingen die Media Markt heeft in Nederland. Media Markt is een Duits consumentene…
BCC BTW-actie en vakantiegeldkorting 2015BCC BTW-actie en vakantiegeldkorting 2015Tijdens diverse acties van BCC profiteer je van hoge kortingen op je elektronica-aankopen. Met scherpe aanbiedingen maak…
De beste LED televisies in 2016De beste LED televisies in 2016Hier een kort overzicht van de beste led-televisies voor hd tv in 2016. Zo wordt er gekeken naar wat kwalitatief de best…
Lening zonder renteLening zonder renteLenen tegen nul procent rente, dat klinkt erg verleidelijk. Meteen doen, zou je zeggen. Maar is zo’n renteloze lening we…

Reageer op het artikel "Media Markt BTW actie 2016"

Reacties

Roberto, 26-01-2017 15:58 #20
De hele week staat er op de website van Mediamarkt een versterker voor € 419,- euro op voorraad in de winkel. Nu de actie begonnen is blijkt dat ze nergens op voorraad zijn. De dame van MM vertelde dat de actie altijd snel loopt… maar dat er in geen en winkel van MM deze versterker meer te koop is, is wel erg raar.

Als je nu gaat kijken op de website naar Onkyo TX-NR656 dan staat er "op voorraad", en als je op het product klikt is hij alleen online te bestellen… bij alle MM vestigingen. Pure waanzin bij dit bedrijf, en de BTW actie is geen 21%, maar 17,36%.

Ophouden met die stomme acties waar de consument voor de gek wordt gehouden, ik ga naar een echte winkel, die geeft de korting ook, en dan krijg je het apparaat ook daadwerkelijk direct mee.

D., 18-01-2016 08:39 #19
Het is niet goedkoper (na aanzien van onderzoek) want ze zetten de prijzen veel hoger dan het normaal is en zelfs met de zogenaamde korting 21% dat eigenlijk 17% is. terwijl ze het ongeveer 20 - 30 % duurder maken dus je korting is niks en betaal je ongeveer 3 - 13 % meer. Consumentenbedrog!

Melle, 29-01-2015 23:26 #18
Ik snap iets niet. De vraag van Nazia: Als je online je bestelling plaatst welke code moet je dan gebruiken? Want als ik wil afrekenen komt er te staan inclusief 21%BTW. Product die in mijn winkelwagen staat niet op de lijst van mediamarkt

Dus je krijgt geen korting via de webshop?
Je betaalt gewoon de BTW?

Actievoorwaarden van Mediamarkt:
Mijn artikel heeft geen btw-voordeel!
Het door u geselecteerde artikel kan een artikel zijn dat uitgesloten is van de btw-actie (de uitgesloten productgroepen staan in de actievoorwaarden), of een artikel waarbij de btw-korting later in het bestelproces verrekend wordt. In het laatste geval blijven de prijzen op onze website ongewijzigd maar kunt u het voordeel bij stap 4 via een actiecode invoeren.

Bij stap 4 dus een BTW code invullen?
Wat is de BTW code?

Help! Reactie infoteur, 30-01-2015
Beste Melle,

Zoals bij de vraag van Nazia staat komt MediaMarkt er niet onderuit om BTW af te dragen. Zij krijgen hiervoor geen vrijstelling van de overheid of de belastingdienst. Wat MediaMarkt doet is een korting geven op de reguliere prijs ter hoogte van de BTW. Een wat omslachtige manier van communiceren maar zoals uitgelegd in het artikel niet zonder reden. Veel mensen denken hierdoor 21% korting te krijgen terwijl dit in werkelijkheid 17,4% bedraagt. Zowel in de winkel als online zal daarom op de bon of bij het afrekenen nog wel het BTW bedrag vermeld staan.

Robin, 29-01-2015 19:57 #17
Bespaar de moeite en ga NIET naar Media Markt. Vele producten zijn al uitverkocht en de eerste leveringen zullen vanaf maandag binnenkomen, net nadat de actie voorbij is en je de volle prijs mag gaan betalen. Wij gingen net kijken voor 2 verschillende producten en waren beide uitverkocht… Reactie infoteur, 30-01-2015
Vanuit meerdere bronnen komt dit geluid. MediaMarkt doet er veel aan om haar marges te beschermen. Zo zijn sommige producten zeer beperkt op voorraad of wellicht zelfs expres uit voorraad gehaald. Bij een snelle check op enkele populaire producten viel op dat deze voorafgaand aan de actie nog wel op de site stonden en toen om 18:00 de site weer beschikbaar was deze opeens verdwenen waren. Je kan je afvragen hoe sterk het dan nog is om deze BTW actie nog te voeren.

Nazia, 29-01-2015 02:04 #16
Als je online je bestelling plaatst welke code moet je dan gebruiken? Want als ik wil afrekenen komt er te staan inclusief 21%BTW. Product die in mijn winkelwagen staat niet op de lijst van mediamarkt Reactie infoteur, 29-01-2015
Hi Nazia,

MediaMarkt draagt nog wel BTW af. Je krijgt dus een korting ter hoogte van het BTW tarief over de reguliere prijs. Er dient echter nog wel BTW betaald te worden door de MediaMarkt. Zij krijgen geen vrijstelling van de overheid en belastingdienst. Over het bedrag na BTW korting wordt dus nog gewoon BTW afgedragen door MediaMarkt.

Dick de Bruijn, 29-01-2015 00:29 #15
"maar eenmaal in de winkel of in de webshop van Media Markt online kom je bedrogen uit. De toevoeging BTW maakt dat je effectief geen 21% korting krijg maar zo'n 17,4%."

Dat klopt helemaal. Stel, een product kost netto 100 euro. Met 21% BTW bedraagt de winkelprijs dan 121 euro.
Geeft de winkel op die prijs 17,36% korting, dan resteert nog maar 100 euro. Kortom, de prijs zonder BTW, dus handelt MediaMarkt heel eerlijk. Reactie infoteur, 29-01-2015
Beste Dick,

Je legt het nog eens goed uit! Ik bedoelde ook niet dat MediaMarkt bedriegt in mijn artikel maar dat wie denkt daadwerkelijk 21% korting te krijgen bedrogen uit zal komen.

Olaf, 28-01-2015 20:26 #14
Pas op met deze actie.
wilde een combi magnetron kopen vorige week was de prijs 649,-
nu gaan ze bij mediamarkt de btw eruit halen en wat denk je, de prijs is nu 615 euro
ik weet niet welke marketing mensen hier aan werken bij de mediamarkt maar
ik ben toch niet gek! dit is geen btw actie Reactie infoteur, 29-01-2015
Het zal niet de eerste keer zijn dat MediaMarkt van sommige artikelen de prijs bevriest voorafgaand aan de actie of dat zij de prijs nog iets verhogen. Daardoor geniet je niet van de 21% btw korting op de laagste marktprijs. Desalniettemin is MediaMarkt vaak toch de goedkoopste aanbieder. Je profiteert dan wel niet van de korting waarop je had gehoopt maar betaalt nogsteeds heel wat minder dan bij de concurrentie.

Marlies Dekker, 27-01-2015 15:52 #13
Ik wil graag een canon camera kopen, helaas staat er bij "webshop only" als je enkel de body wil kopen… deze is dus niet in de winkel te krijgen… heeft iemand een idee wat de levertijd zou zijn? Reactie infoteur, 29-01-2015
Dat is afhankelijk van de voorraad in het magazijn van de MediaMarkt webshop. Als het goed is wordt dit aangeven op de website.

Anke, 26-01-2015 20:13 #12
Geldt deze actie ook voor België? Reactie infoteur, 26-01-2015
Hallo Anke,

De actie is in Nederland inmiddels officieel aangekondigd door MediaMarkt. Als dit in België niet het geval is ben ik bang dat de BTW actie alleen in Nederland zal zijn.

Jeroen, 26-01-2015 20:02 #11
Is de btw actie alleen in de mediamarkt winkels of is deze actie ook via www.mediamarkt.nl? Reactie infoteur, 26-01-2015
Hi Jeroen,

Voorgaande jaren was er ook online een BTW korting. Met de vernieuwde website is de kans groot dat het dit jaar ook weer online los gaat met scherpe prijzen. Het voordeel van de winkel is echter dat je de artikelen direct mee kan nemen. Online heb je kans dat de voorraden snel op zullen raken.

Hans, 25-01-2015 22:44 #10
Wil graag weten wanneer jullie BTW ACTIE gaat lopen en of die voor iedere media Markt geldt. Ik zou graag willen weten of de nieuwe Media Markt in Ekkersrijt in Eindhoven daar ook aan mee doet. Reactie infoteur, 26-01-2015
Goedenavond Hans,

Het is bijna zo ver. Officieel begint de actie aanstaande woensdag 28 januari. Dit is een landelijke actie dus je profiteert bij iedere vestiging van het BTW voordeel. Ook in Ekkersrijt in Eindhoven. Verschillende mensen hebben vandaag al de BTW korting gekregen in diverse vestigingen. Ga dus een langs bij je MediaMarkt voorafgaand aan de actie. Dan kan je gelijk informeren naar de voorraad van het door jou gewenste artikel.

Henk, 25-01-2015 15:49 #9
Vorig jaar tijdens de BTW actie wel een Sonos Playbar gekocht voor 580 euro in plaats van 700. Na een praatje met de verkoper over de plakbar bood hij dit zelf aan (wist van te voren natuurlijk wel dat deze overal 700 euro kostte). Volgens de verkoper mocht het dus officieel niet, maar deed hij het op die manier met een stuk of wat per dag. Ervaring leert dus dat je het gewoon moet proberen. Dit was vestiging Leeuwarden overigens. Reactie infoteur, 26-01-2015
Goedenavond Henk,

Een mooi voorbeeld van hoe er nog wel eens een uitzondering wordt gemaakt tijdens de BTW dagen. Ditzelfde heb ik ook ervaren met bepaalde series Samsung en Philips tv's die officieel uitgesloten waren van de actie. Het loont absoluut de moeite om een verkoper hierover aan te spreken. Zo blijkt maar weer uit je voorbeeld. Dit heeft je een mooie korting opgeleverd op een Sonos Playbar die normaal nooit zo voordelig wordt aangeboden.

Guus, 25-01-2015 15:43 #8
Hij komt er aan, de btw actie bij de Media markt. Het ziet er naar uit dat de Mediamarkt denkt dat we "gek" zijn. De Shure SRH 840 hoofdtelefoon die tot voorkort ook bij de Mediamarkt 149,- euro koste, gaat nu over de toonbank voor 229,- euro. Een simpele rekensom laat zien dat deze hoofdtelefoon in de actie periode zeker 40,- euro duurder is dan voor heen. Wie is hier nu "GEK"? Reactie infoteur, 26-01-2015
Goedenavond Guus,

Dat heb je goed opgemerkt. Het is niet voor het eerst dat MediaMarkt voorafgaand aan de actie de prijzen verandert. Hiervoor is MediaMarkt bij voorgaande BTW acties ook op de vingers getikt door diverse consumenten organisaties. Helaas is er niet veel aan te doen. Sowieso heeft MediaMarkt voorafgaand aan de actie maar beperkt aanbiedingen in verband met hun laagste prijs garantie. In de praktijk is het vaak wel zo dat tijdens de actie de prijzen absoluut het laagst in de markt zijn. De hoofdtelefoon die jij beschrijft vormt hier dus een uitzondering op.

Rens, 23-01-2015 16:43 #7
Doet de nexus 6 waarschijnlijk mee aan deze actie of niet (lg g3 ook of niet)?

gr. Rens Reactie infoteur, 26-01-2015
Goedenavond Rens,

Hele nieuwe artikelen zijn doorgaans nog maar zeer beperkt leverbaar. Hierdoor zal je er snel bij moeten zijn omdat deze artikelen doorgaans ook niet meer met korting te bestellen zijn. Het loont de moeite om voorafgaand aan de BTW actie al eens bij de MediaMarkt bij jou in de buurt te gaan kijken. Niet zelden wordt er afgeweken van de landelijke actievoorwaarden en is er toch nog een voordeeltje te behalen.

Jos, 23-01-2015 10:53 #6
Pim, bij de actie van vorig jaar waren alle Sonos producten uitgesloten :-( Reactie infoteur, 26-01-2015
Hi Jos,

Het loont toch de moeite even bij enkele vestigingen te gaan kijken. Hoewel in de voorwaarden staat dat bepaalde merken worden uitgesloten leert de ervaring dat er door sommige vestigingen toch van deze voorwaarden wordt afgeweken. Het proberen waard op een artikel wat anders nooit in de aanbieding is.

Pim, 18-01-2015 17:01 #5
Ik ben voornemens om een Sonos soundbar te kopen. Daar waar deze zelden afgeprijsd is mijn vraag of iemand weet of deze ook binnen deze actie zal vallen? Reactie infoteur, 26-01-2015
Hi Pim,

Net als Apple en bijvoorbeeld GoPro is Sonos een merk dat vermoedelijk niet mee betaalt aan de MediaMarkt BTW actie. Uit verschillende bronnen heb ik vernomen dat sommige vestigingen op uitgesloten merken of producten toch een aanzienlijke korting geven. Op producten als Apple en Sonos is dit toch mooi mee genomen omdat deze normaliter zelden goedkoper worden aangeboden.

Hilko, 14-01-2015 07:52 #4
De actie gaat van start op 26 januari aanstaande, ook gehoord van een werknemer.

Gr Hilko. Reactie infoteur, 26-01-2015
Officieel is het de 28e maar er gaan geluiden rond op het internet dat er bij sommige vestigingen al korting wordt verstrekt. Het loont de moeite om dus alvast te gaan kijken, wellicht is het bij de vestiging bij jou in de buurt ook het geval. Zo profiteer je direct en heb je de grootste kans dat het product op voorraad is!

Jan, 11-01-2015 16:55 #3
Van verschillende werknemers van de Media Markt heb ik begrepen dat de BTW actie dit jaar wordt gehouden van vrijdag 28 januari t/m zondag 1 februari 2015!
3 dagen dus. Reactie infoteur, 12-01-2015
Ook ik heb begrepen dat het eind deze maand moet gaan gebeuren bij de Media Markt in Deventer en Apeldoorn. Het zal dus wel landelijk zijn. Voorheen is het ook wel eens van donderdag t/m zondag geweest.

Ipad, 17-10-2014 14:00 #2
Met de btw weg ermee actie, doet de ipad air dan ook mee? Want ik ben aan het sparen voor een ipad en ik wil hem het liefst in de btw weg ermee actie kopen. Weet iemand of dat de ipad air mee doet? Reactie infoteur, 22-10-2014
De ervaring leert dat bij grote acties waarbij veel korting wordt gegeven de leverancier mee betaalt. Zo wordt de korting die gegeven wordt tijdens de BTW actie van Mediamarkt deels gedragen door de merken en deels door Mediamarkt zelf. Apple werkt echter zelden mee aan kortingsacties om prijs stabiliteit te houden. Mediamarkt bepaalt per keer of zij merken als Apple mee nemen in de BTW actie. Lees de voorwaarden er dus goed op na als de actie aangekondigd wordt. Mocht Apple wél mee doen dan zijn de BTW dagen hét moment om een Apple product zoals de iPad air te kopen. Zelden worden Apple producten met zo'n hoge korting verkocht.

Ebraat, 22-09-2014 22:13 #1
Het lijkt erop dat dit weekend (27 28 sept) ook weer de btw actie is. Ik ging hier van uit omdat ik een macbook pro aan wil schaffen en het de laatste twee jaar eind september ook btw actie was. Het feit dat de huidige modellen macbooks ineens niet in de prijslijst staan zijn lijkt er op te duiden dat de actie eraan komt… Ik heb er dus helaas niets aan.Het blijkt dus inderdaad zo te zijn dat het aanbod in de winkel/website tijdens de acties anders is als normaal. Reactie infoteur, 23-09-2014
Het zou heel goed kunnen dat er rond deze periode ook een BTW actie zal zijn bij MediaMarkt. Zelf kocht ik 2 jaar geleden toevallig ook een MacBook tijdens een BTW korting actie bij de MediaMarkt in Deventer. Dit was toen in de laatste week van september of de eerst week van oktober. Ik weet dat begin januari eigenlijk ieder jaar wel deze actie wordt gehouden maar eind september is volgens mij iets van de laatste jaren.

Infoteur: Larry
Laatste update: 10-01-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 20
Schrijf mee!