InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > De Camera-Telefoon rage - De 5 megapixel rage

De Camera-Telefoon rage - De 5 megapixel rage

De ene reclame na de andere: een nieuwe mobiele telefoon met een vijf (!) megapixel camera. Hier zitten natuurlijk voordelen aan, maar natuurlijk ook nadelen. Wat zijn deze voor- en nadelen precies, dat lees je hier.

Megapixels

Het aantal pixels zijn het aantal ‘puntjes’ in een foto of afbeelding. Deze puntjes zie je niet als je een foto op ware grote bekijkt. Als je de foto of afbeelding uitvergroot zul je deze pixels wel zien. Vanzelfsprekend is dus; hoe meer pixels, hoe groter je de afbeelding kunt uitvergroten, dus hoe beter de kwaliteit.
Een megapixel staat gelijk aan 1.000.000 pixels. Dit lijkt veel, maar voor een fototoestel is dit erg weinig, nagaande dat een fototoestel al snel 10 megapixels heeft.

Mobiele telefoons met camera

Een camera is niet meer weg te denken in een mobiele telefoon. Aangezien je dit toestel altijd bij je draagt kun je overal en altijd een foto ‘schieten’. Hierbij komt het voordeel kijken dat je alle foto’s en video’s direct door kunt sturen via MMS of E-mail.

De kwaliteit van de camera’s in mobiele telefoons schiet snel vooruit. Een aantal jaar geleden was 1.3 megapixels de meest voorkomende resolutie in een mobiele telefoon. Al snel werd dit uitgebreid naar 2.1 megapixels. Dit is nu nog de meest voorkomende resolutie in een mobiele telefoon. Er bestaan mobiele telefoons met 3 megapixels, en nu dus middenin de ‘5 megapixel-rage’; de telefoons met 5 megapixels als hoogste resolutie!

De ‘5 megapixel rage’

Telefoonmerken proberen elkaar als maar te overtreffen. Een telefoon met een camera die 5 megapixels aankon bestond een tijdje geleden nog niet, maar na de eerste volgde de rest. Er bestaan nu een aantal telefoons van een aantal merken die deze ‘camera-phones’ aanbieden.
  • Samsung SCH-S250 – De aller eerste 5 megapixel camera
  • Samsung SGH-G600
  • Samsung SGH-G800
  • LG Viewty (KU990)
  • Nokia N95

De grote vooruitgangen met deze cameratelefoons in vergelijking met de vroegere 1, 2 of 3 megapixel camera’s, is dat er veel meer mogelijk is. Bij al deze telefoons zijn de camera instellingen veel uitgebreider. Je zou zelfs kunnen zeggen dat vrijwel alle in te stellen instellingen aanwezig zijn die ook aanwezig zijn in een gewone digitale camera.

Voor- en nadelen

Voordelen:
  • Aangezien je je telefoon vaak bij je draagt heb je vaak een camera bij de hand
  • De kwaliteit is veel hoger in vergelijking met andere camera’s op mobiele telefoons
  • De instellingen zijn uitgebreider dan op vorige camera telefoons
  • Je kunt je foto’s of video’s direct doorsturen

Nadelen
  • Erg duur in vergelijking met andere mobiele telefoons en camera’s
  • Kwaliteit blijft lager dan de meeste digitale camera’s van het moment

Een cameraphone is op dit moment erg duur. De prijzen dalen snel, net zo als dat gegaan is bij vorige dure telefoons en camera’s. Sta ook niet versteld als je een van deze telefoons aanschaft dat binnen enkele maanden een mobiele telefoon te koop is met een resolutie van 6 megapixels of zelfs hoger.
© 2008 - 2017 Grotefrits, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De belangrijkste functies van de LG Viewty (KU990) besprokenDe LG Viewty is een van de 5 megapixel cameraphones van het moment. De functies van mobiele telefoons groeien met de dag…
Waar moet u opletten als u een digitale camera koopt?Digitale camera’s worden verkocht met: ‘Meer functies, meer megapixels’. Echter, ze hebben vaak minder kwaliteit. Vaak w…
Welke digitale camera kopen?Welke digitale camera kopen?Altijd al ee digitale camera willen kopen, maar u heeft geen flauw benul welke? Neem dan gerust een kijkje in dit artike…
Het verschil tussen goedkope en dure camera’sHet verschil tussen goedkope en dure camera’sVraag je je ook wel eens af waarom de ene camera voor 700 euro te koop is en de andere voor nog geen 100 euro? Maakt het…
De Nokia N8 smartphoneDe Nokia N8 smartphoneDe Nokia N8 is het in 2010 gelanceerde topmodel van de Finse telefoongigant. Met een supersnel besturingssysteem Symbian…

Reageer op het artikel "De Camera-Telefoon rage - De 5 megapixel rage"

Infoteur: Grotefrits
Gepubliceerd: 08-02-2008
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!