InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Werkt een goedkope tablet net zo goed als een dure?

Werkt een goedkope tablet net zo goed als een dure?

Werkt een goedkope tablet net zo goed als een dure? Werkt een goedkope tablet net zo goed als een dure? Dat is de vraag die we ons in dit artikel stellen. Want tegenwoordig zijn er steeds meer goedkope tablets op de markt. Je krijgt ze bij een cursus of koopt ze goedkoop bij grote ketens. Maar hoe goed zijn die goedkopere tablets en werken ze net zo goed als de duurdere tablets? En waar zit het verschil tussen een goedkope en een dure tablet?

Een IPS of een lcd scherm

Wat van belang is bij een tablet is het scherm. Daar speelt zich tenslotte alles af waar je mee bezig bent. Bij goedkope tablets wordt daar vaak op bezuinigd. Duurdere tablets hebben vaak een IPS scherm. Die hebben een betere kijkhoek dan gewone lcd schermen die je vaak op goedkopere tablets vindt. Het verschil in die schermen betekent dat je een gewoon lcd scherm op een goedkope tablet zo recht mogelijk moet houden om goed te kunnen kijken wat zich daar afspeelt. Verder is de helderheid bij goedkope tablets vaak niet hoog genoeg. Om een goed beeld te hebben, moet je daarom die helderheid op de maximale stand zetten. Dit zorgt er echter voor dat de accu veel sneller leeg is.

Accu sneller leeg

Bij veel goedkopere tablets is de accu ook nog eens sneller leeg. Dat in combinatie met de instellingen voor het scherm is dat niet heel handig.

Lagere resolutie van het scherm bij een goedkope tablet

De goedkopere tablets hebben bovendien vaak schermen met een lagere resolutie. Hoe lager de resolutie, hoe minder scherp het beeld. Met 1024 x 768 (vaak van toepassing op goedkopere tablets) kan tekst minder goed te lezen zijn.

Goedkope tablet met een klein scherm

Overigens zijn er ook goedkope tablets met een klein scherm van bijvoorbeeld 7 inch (17 centimeter) in plaats van 10 inch die het wel weer goed doen. Omdat zij een klein scherm hebben, kan het ook toe met een lagere resolutie. En de tablet is veel gemakkelijker mee te nemen.

De processor van een tablet

De kracht van de processor en de grootte van het interne geheugen zijn bepalend voor hoe goed een tablet werkt. Veel goedkope tablet hebben mindere processors. Een betere processor is bijvoorbeeld die van NVIDIA. Goedkopere processoren zijn bijvoorbeeld van Rockchip. Ook die zijn weer te vinden in verschillende varianten. Doordat ze allemaal wat minder krachtig zijn werkt de tablet wel minder goed werkt. Het draaien van apps en het afspelen van video´ s bijvoorbeeld kan dan wat problematisch worden.

Des te meer geheugen, des te beter de tablet werkt

Hoe meer geheugen, hoe beter de tablet werkt. Goedkope tablets hebben vaak niet meer dan 4 gigabyte intern geheugen. Dat zit al heel snel vol als er apps op worden gezet of je foto´s of video´s neemt en ze opslaat. Voor een goede tablet is eigenlijk wel zeker 16 gigabyte interne geheugen nodig. Wel kan intern geheugen worden aangevuld met een losse geheugenkaart die in een apart slot kan worden gestoken. Daar moet dan natuurlijk wel voor betaald worden.

De sterkte van het omhulsel van de tablet

Duurdere tablets hebben vaak ook een duurdere behuizing van stevig plastic. Goedkopere tablets zijn vaak van wat rubberachtig materiaal dat kwetsbaarder is. Maar met een goede hoes is dat te voorkomen en bovendien is het verstandig om voor elke tablet een goede hoes te kopen om het apparaat goed te beschermen. Want iedereen laat hem wel eens een keertje vallen en met een goede hoes is het risico op beschadiging veel minder groot.

Camera van een tablet

Iedere tablet heeft wel 1 of 2 camera´s. Ook goedkope tablets hebben die. Vaak zijn de camera´s van goedkope tablets niet zo heel goed, hoewel je ook duurdere tablets hebt waarbij die camera´s niet bepaald goed zijn.

Meer mogelijkheden bij goedkopere tablets

Toch hebben goedkopere tablets ook vaak andere mogelijkheden die de duurdere niet hebben. Zo hebben ze vaak meer mogelijkheden voor het aansluiten op andere apparatuur. Bij de iPad moet alles bijvoorbeeld via een mini USB poort, terwijl de goedkopere tablets vaak naast een USB aansluiting ook nog een HDMI-aansluiting en een lezer voor geheugenkaarten hebben. Verder is het vaak een handige USB aansluiting omdat met een adapter de USB stick in de tablet kan worden geplaatst. Ook hebben de goedkopere tablets vaak al een adapter kabel. Ook worden de tablets vaak met een aparte ingang opgeladen en dus niet via de USB poort. Dit betekent trouwens wel dat hij niet via de PC is op te laden.

Besturing van een tablet vaak Android

Het besturingssysteem van een goedkope tablet is vaak Android. Android vraagt niet zoveel van de apparatuur en eigenlijk alle mogelijke apps zijn er nog wel op te downloaden.

Goedkope tablet kan dus best

Al met al kan een goedkope tablet dus best als je maar rekening houdt met de mogelijke beperkingen. Wat heel belangrijk is dat de accu lang genoeg meegaat en let op het scherm, de resolutie van het scherm en de helderheid daarvan. Probeer zo´n tablet dus zeker eerst voordat je hem daadwerkelijk koopt.
Gerelateerde artikelen
Goedkope tablet 7" Protab 2De Protab 2 is een goedkope tablet die erg veel mogelijkheden heeft. Het systeem draait op Android 2.3 en het apparaat b…
Goedkope tablet: Yarvik GoTab Gravity 8 inch (TAB360) tabletDe Yarvik GoTab Gravity 8 inch tablet is een van de goedkope tablets van het merk Yarvik. Dit is Yarviks eerste 8 inch t…
Goedkope tablet: Yarvik GoTab Exxa 9.7 inch (TAB465EUK)De Yarvik GoTab Exxa tablet is een van de goedkope tablets in het assortiment van electronicamerk Yarvik. De GoTab Exxa…
De tablet pc. De pc van de toekomst?Ze zijn steeds vaker terug te vinden, tablet pc's. Tablet pc's zijn kleine computers zonder hardware. Ze zijn erg makkel…
Laptop of tablet-pc?In 2010 heeft de tablet zijn intrede gedaan voor het grote publiek. Onder aanvoering van Apple hebben ook andere merken…

Reageer op het artikel "Werkt een goedkope tablet net zo goed als een dure?"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 05-01-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!