InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Tablet of smartphone via Bluetooth op oude audio apparatuur

Tablet of smartphone via Bluetooth op oude audio apparatuur

Bluetooth is ene handige manier om op korte afstanden data of audio over te brengen. Populair voor head-sets en car-kits. En tegenwoordig wordt de smartphone of tablet steeds vaker gebruikt als muziekspeler. Maar wanneer je niet een hoofdtelefoon op wilt, is het soms niet zo praktisch de muziek uit je mobiele apparaat via gewone luidsprekers aangesloten op je stereo of audio systeem af te spelen. Misschien is dan het gebruik van een Bluetooth ontvanger iets voor jou? De meeste tablets en smartphones ondersteunen Bluetooth. En daarbij is het steeds meer gangbaar om muziek af te spelen met deze apparaten. Denk aan apps als Spotify, online radiostations of je eigen muziekcollectie die je ergens op je eigen netwerk deelt. Met een hoofdtelefoon kun je vaak nog wel genieten van de muziek die uit deze draagbare apparaten komt. Maar muziek afspelen via de gewone luidsprekers is niet echt de moeite waard.

Het beste van twee werelden

Wat je dus wilt is je telefoon/tablet wel gebruiken om muziek mee te selecteren, je afspeellijsten te beheren, en de muziek te starten/stoppen en nummers over te slaan. Maar niet om de daadwerkelijke muziek mee ten gehore te brengen. Daar kun je beter een degelijk audio apparaat voor gebruiken. Een stereo, midi of minisetje. Of een home cinema set met versterker en losse luidsprekers. Het probleem is echter dat wanneer je apparaat al wat ouder is, er geen Bluetooth op zit. Soms trouwens ook niet, wanneer het apparaat pas onlangs is gekocht.

Gebruik een Bluetooth ontvanger

Een mogelijke oplossing, waarbij je huidige apparatuur kunt blijven gebruiken is door een Bluetooth ontvanger te gebruiken. Er worden wel verschillende namen voor deze apparaatjes gebruikt. Voorbeelden zijn Bluetooth audio dongle, draadloze Bluetooth receiver en allerlei andere combinaties van dergelijke termen. Het zijn kleine apparaatjes, waarmee je toch via Bluetooth muziek kunt afspelen op een apparaat dat dit van zichzelf niet ondersteunt.

Hoe werkt de Bluetooth ontvanger

Het principe is in wezen erg eenvoudig. Het is belangrijk dat je oude audioapparaat de mogelijkheid heeft een externe geluidsbron aan te sluiten. Het beste is een aansluiting waar je een 3,5 mm plug op aan kunt sluiten. Dit is hetzelfde type plug die gebruikt wordt voor de meeste hoofdtelefoons en oordopjes. De officiële benaming is een 'mini jack'. De Bluetooth ontvanger kan op een dergelijke audio-ingang aangesloten worden. Maar aansluiten op rood/wit gekleurde audio ingangen is mogelijk. Je moet gewoon zorgen dat je het juiste type kabeltje daarvoor hebt.

Vervolgens kan het ontvangertje natuurlijk via Bluetooth gekoppeld worden, met een ander Bluetooth-apparaat. Op die manier kun je muziek of andere audio naar de ontvanger streamen. De muziek wordt omgezet naar een analoog signaal, dat via de ingang van je audioapparaat binnen komt. Het is dus zaak de betreffende audio-ingang te selecteren op je versterker, stereo of midisetje.

Er is een voedingsbron nodig

Iets waar je je van bewust moet zijn, is dat de Bluetooth ontvanger stroom nodig heeft om zijn taak uit te voeren. Daar zijn een aantal mogelijkheden voor. Let dus op bij de keuze voor een dergelijk apparaatje, dat je er eentje kiest die in jouw situatie handig is.
  • Zo zijn er modellen waar een batterij in moet. Op zich een eenvoudige en flexibele oplossing. Het grote nadeel aan een batterij is natuurlijk dat deze leeg raakt. Je hebt er dus omkijken naar: hetzij een batterij vervangen, hetzij een model met oplaadbare batterij.
  • Een andere optie is een ontvanger die een eigen voeding heeft. Deze moet je dus op een stopcontact aansluiten.
  • Een derde optie is een ontvanger die via USB zijn stroom krijgt. Natuurlijk is het dan noodzakelijk dat je audio apparaat wel een USB ingang heeft en dat geldt niet voor de meesten. Maar als het wel kan, dan is dit een erg elegante oplossing. Geen extra zaken nodig, geen extra voeding en de ontvanger staat alleen aan, wanneer het audio apparaat ook aanstaat.

Hoe goed is de geluidskwaliteit over Bluetooth?

Een belangrijk punt wanneer je van muziek wilt genieten via Bluetooth is de geluidskwaliteit. Die is namelijk niet zo goed als je misschien zou willen. De kwaliteit die mogelijk is, is wel verbeterd met latere versies van Bluetooth. Maar toch is het niet zo goed als bij de gangbare aansluitingen met een draad.

Waarom is de kwaliteit niet maximaal?

De minder goede geluidskwaliteit is goed te verklaren, wanneer je kijkt naar de technische kant van Bluetooth. De hoeveelheid data of geluid die overgestuurd kan worden is beperkt. Onder andere om Bluetooth geschikt te maken voor eenvoudige apparaten en de kans op problemen tijdens de communicatie zo klein mogelijk te maken. Bij alleen spraak zoals in het geval van headsets of een car-kit is de kwaliteit natuurlijk meer dan goed genoeg.

Alternatieven

Is audio kwaliteit dus van absoluut belang, dan is een Bluetooth verbinding niet je beste optie. Maar goed, in dat geval zal je ook geen goedkoop audio setje hebben staan en is het afspelen van MP3 files ook niet echt voor de hand liggend. Je zult dan eerder gaan kijken naar systemen die via WiFi communiceren. Systemen als die van audiofabrikant Sonos of HEOS van Denon.

Hoeveel kost een Bluetooth ontvanger?

Erg duur zijn deze ontvangers niet. Het zijn meestal ook maar hele kleine apparaatjes. Je kunt ze online voor minder dan tien euro vinden. Maar misschien moet je de prijs allesbepalend laten zijn, maar ook kijken naar reviews en ervaringen van anderen. Vooral ook met het oog op geluidskwaliteit. Daar zit namelijk weleens verschil in. Domweg de duurste kopen geeft helaas ook geen garantie. Vandaar de tip om te kijken naar meningen van gebruikers.

Conclusie

Een Bluetooth ontvanger kan een heel handig middel zijn, om eenvoudig met je smartphone of tablet muziek af te spelen via een versterker, stereo of home cinema set die zelf geen Bluetooth ondersteuning biedt. De kwaliteit is niet de absolute top, maar is met de juiste ontvanger voor de gemiddelde consument prima te doen. Daarbij zijn ze relatief goedkoop en kun je dus zonder groot risico de proef op de som nemen. Let, zoals eerder genoemd, wel even op de manier waarop een bepaalde ontvanger van stroom voorzien moet worden.

Lees verder

© 2015 - 2017 Manniel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Notion Ink Adam TabletDe Notion Ink Adam Tablet is een Tablet-PC ontworpen en geproduceerd door Notion Ink. De Adam heeft veel weg van andere…
Wifi-tethering: je smartphone als mobiele hotspotWifi-tethering: je smartphone als mobiele hotspotWil je een tablet, notebook of laptop aanschaffen, dan is de keuze onder meer of je een internetabonnement afsluit bij p…
Bluetooth: bestanden versturen naar pc en mobielDe mobieltjes van tegenwoordig zijn standaard uitgerust met de functie Bluetooth. Door middel van deze technologie kun j…
Sonos draadloos muziek streamenSonos is een draadloos muzieksysteem waarmee je muziek door heel het huis kunt streamen. Met Sonos is het mogelijk om de…
BlackBerry PlaybookDe BlackBerry Playbook is een tablet die draait op BlackBerry Tablet OS. De Playbook is ontwikkeld door Research In Moti…
Bronnen en referenties
  • http://lifehacker.com/does-bluetooth-audio-still-suck-1505063323
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bluetooth
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdtelefoon

Reageer op het artikel "Tablet of smartphone via Bluetooth op oude audio apparatuur"

Reacties

Marius, 10-12-2016 21:31 #2
Ik heb een silent piano (Yamaha P121) met 3,5 mm plug voor de hoofdtelefoon. Kan ik met een Bluetooth ontvanger (dongle) gebruik maken van een draadloze hoofdtelefoon?

Darryl, 17-06-2015 12:12 #1
Hallo,

Ik heb onlangs een bluetooth USB dongel aangeschaft maar er komt geen geluid uit m'n boxen. Mijn mobiel is verbonden met de dongel en de home cinema set staat op USB maar er komt maar geen geluid uit de boxen. Weet iemand wat ik fout doe?

Vriendelijke groet,
Darryl Reactie infoteur, 17-06-2015
Hallo Darryl,

De USB Bluetooth ontvangers beschreven in dit artikel hebben allemaal een 3,5 mm analoge audio uitgang. Deze moet dus op een audio ingang aangesloten worden van je audio apparaat. In jouw geval de home cinema set. heb je inderdaad zo'n usb ontvanger, dan is het daarna van belang dat de audio-bron (input) van de home cinema set ingesteld staat op die analoge audio ingang en niet op USB. De home cinema set moet immers de analoge signalen die door de usb ontvanger worden gemaakt weergeven. En niet proberen mp3-files vanaf de usb stick te gaan afspelen, zoals meestal het geval is bij een USB-mode.

vr gr
Manniel

Infoteur: Manniel
Gepubliceerd: 06-04-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 2
Schrijf mee!