InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > De Seeburg V200 en VL200 jukebox

De Seeburg V200 en VL200 jukebox

De Seeburg V200 en VL200 jukebox Na de revoluties die Seeburg veroorzaakt had door het op de markt brengen van de eerste 100 select jukebox en vlak daarna de eerste 45-toeren jukebox, was de rust langzaam wedergekeerd tussen de concurrenten. Hoewel Seeburg nog steeds jukeboxen met 100 selecties verkocht, hadden andere fabrikanten reeds 120 select jukeboxen op de markt gebracht, zoals bijvoorbeeld AMI met de E-120 of Rock-Ola met de Comet Fireball uit 1954. De rust was niet van lange duur, in augustus 1955 presenteerde Seeburg twee nieuwe modellen. De Seeburg 100J voor net geen 1100 dollar en het nieuwe topmodel; de Seeburg V200 voor nog geen 1200 dollar. De V200 was de eerste jukebox die 200 selecties kon afspelen en hiermee wist Seeburg de concurrentie wederom op achterstand te zetten.

Inhoud

Techniek achter de Seeburg V200
Types Seeburg V200
Introductie en prijs van de Seeburg VL200
Aanpassingen aan de selectierollen
Aanbod en aanschaf van de Seeburg V200 en VL200
Productieaantallen en prijzen van de Seeburg V200 en VL200

Techniek achter de Seeburg V200

Hoewel bij de introductie van de Seeburg V200 de 200 selecties de belangrijkste innovatie was, was het niet de enige nieuwigheid in deze V200. Zo had Seeburg nu voor het eerst de Tormat ingevoerd; het selectiegeheugen zonder bewegende delen en had men een systeem ontwikkeld om verschillende prijzen te vragen voor een single en een EP. Naast de technische innovaties was het uiterlijk van de V200 simpelweg imponerend; de prachtige brede kast met sierlijke zijkanten en de chromen buizen in de speakergrill wisten menig consument te verleiden er geld in te gooien. De gebogen ruit aan de bovenzijde omsloot niet alleen het selectiemechanisme, maar ook de selectierol welke door middel van een druk op één van de vijf knoppen draaide om andere selectiemogelijkheden te laten zien. Door het gebruik van deze selectierol wist men te voorkomen dat het uiterlijk van de V200 gecompromitteerd zou worden door een overdaad aan titelkaartjes. Het grote uitspringende chromen toetsenbord zou het majestueuze uiterlijk complementeren.

Types Seeburg V200

Bij de Seeburg V200 bood met twee verschillende beprijzingen aan. Enerzijds was er de V200N, waarbij een plaatje 5 cent kostte en een EP het dubbele, anderzijds de V200D waarbij een single 10 cent kostte en een EP 15 cent.

Introductie en prijs van de Seeburg VL200

Een jaar na het introduceren van de V200 bracht Seeburg een nieuwe variant op de markt; de VL200. Deze was in feite hetzelfde als de V200, maar had wel een ander kleurenschema en een aantal kleine technische aanpassingen. Hieronder viel bijvoorbeeld het loopwerk dat een paar kleine wijzigingen kende en een aangepaste Tormat, welke iets betrouwbaarder is. Ook van de VL200 kwamen twee verschillende versies; de VL200N (5 cent per single, 10 per EP) en de VL200D (10 cent per single, 15 per EP). In maart 1957 zou de laatste VL200 van de band lopen. De VL200 kostte bij introductie in 1956 bijna 1300 dollar; hiermee dus 100 dollar meer dan de V200 een jaar eerder. Ter vergelijking, een gemiddeld jaarsalaris lag in 1956 tussen de 5.000 en 6.000 dollar per jaar in de VS.

Aanpassingen aan selectierollen

Hoewel Seeburg altijd bekend heeft gestaan als een fabrikant van betrouwbare jukeboxen, hadden de V200 en de VL200 toch een veelvoorkomende storing aan de selectierollen. Hier sprongen diverse partijen direct op in, door aanpassingskits te verkopen om de kast van de jukebox dusdanig aan te passen dat er een volledig titelkaartjesrek ingezet kon worden. Deze kasten worden tegenwoordig nog steeds aangetroffen en af en toe wordt er in Nederland nog eens een te koop aangeboden. Deze aanpassingen maken de jukebox echter niet alleen minder aantrekkelijk om naar te kijken, maar zorgen ook nog eens voor een flinke waardedaling. Het ombouwen van een dergelijke jukebox zou echter ook zonde zijn, gezien de historische waarde die een dergelijke vroege ombouw vertegenwoordigd.

Het vinden van een mooie V200 is niet lastig, deze jukeboxen worden regelmatig aangeboden en zijn vaak in een goede staat. Wel is het opletten bij een V200; vaak wordt een VL200 bij een restauratie meteen omgebouwd naar een V200 aangezien die makkelijker verkopen. Hierbij gaat echter wel een stuk originaliteit en geschiedenis verloren. Ook worden vaak reproductiekasten gebruikt voor het restaureren van een V200 en er zijn zelfs V200s opgebouwd vanuit het niets. Deze laatste zijn vaak te herkennen aan het typeplaatje, aangezien er kopie typekaartjes beschikbaar zijn op het internet; mochten de nummers hetzelfde zijn, betreft het vaak een niet bestaande V200 die is opgebouwd uit een reproductiekast met reproductie- en reserveonderdelen.

Hoewel de V200 tezamen met de 100J gepresenteerd werd, zorgde het kleine verschil in aanschafprijs en het enorme verschil in uiterlijk, verdiencapaciteit en techniek ervoor dat de V200 vele malen beter verkocht werd dan het budgetmodel, de 100J en 100JL. Een goede schatting zou, uitgaande van bijna 14.000 V200s en 11.000 VL200s, uitgaan van factor 5.

In 1956 was het bedrijf niet langer een familiebedrijf, daarmee kan de V200 als de laatste echte Seeburg gezien worden. De vierkantere styling van het model daarna, de KD200 zou de jaren daarna bepalen tot de LPC1 van Seeburg de console of bronze age zou starten. Een goede Seeburg V200 of VL200 kost tegenwoordig gemakkelijk rond de 10.000 euro.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.norman-automatics.nl/v200.html

Reageer op het artikel "De Seeburg V200 en VL200 jukebox"

Infoteur: Polkozic
Gepubliceerd: 19-10-2015
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Special: Jukebox, bijzondere modellen
Schrijf mee!