InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Kopen van een Apple TV

Kopen van een Apple TV

Sinds 2007 is het apparaat op de markt: de Apple TV. Toch is het nog niet bij iedereen bekend wat het precies is en wat je er mee kan. Een Apple TV is een mini PC voor de televisie en het home entertainment systeem. Het koppelt de mogelijkheden van je iPhone, iPod, iPad en iMac aan de televisie. De mogelijkheden zijn sinds 2007 flink uitgebreid. Als je een Apple TV wilt aankopen dan kun je op verschillende zaken letten.

Wat is Apple TV?

In 2006 is de Apple TV aangekondigd door de toenmalige directeur van Apple: Steve Jobs. Oorspronkelijk was de naam iTV. Het doel was van begin af aan steeds hetzelfde: het koppelen van alle Apple producten aan de televisie en vaak aanwezige bijbehorende geluidsinstallatie. Dat is dan ook wat de Apple TV doet. Daarnaast is het een mini PC waarmee ook andere zaken vanaf het internet naar de tv gestreamd kunnen worden. Sinds 2007 zijn er allerlei versies van het apparaatje op de markt gekomen. In 2016 is de vierde generatie geïntroduceerd.

Specificaties vierde generatie

Inmiddels is er veel veranderd sinds 2007. Niet alleen de naam iTV is veranderd in Apple TV, maar ook de technologie en omvang van het apparaat zijn doorontwikkeld. De vierde generatie Apple, het meest actuele systeem in 2016, kent de afmeting van 35x98x98 (in millimeters). Het gewicht is 425 gram. Vanaf de vierde generatie is er een harde schijf in het apparaat aanwezig van 32 of 64 gigabyte (gb). De processor heeft een A8-chip met 64-bits architectuur. Qua aansluitingen zit er een HDMI-poort op, een aansluiting voor op het internet (zowel ethernetkabel als 802.11 wifi) en een USB-C aansluiting. Die laatste is alleen te gebruiken voor service en ondersteuning. Een gewone USB-stick of een externe harde schijf zal hier niet op werken. Apple TV is compatibel met HD-tvís met HDMI. De Apple TV komt met een remote control die werkt op draadloze Bluetooth 4.0-technologie. De Siri Remote genaamd. Met behulp van een microfoon in de afstandsbediening is de welbekende Siri applicatie gebruiken.

Wat kun je met Apple TV?

De Apple TV ontsluit de producten en diensten van Apple voor de televisie. Dit kan bijvoorbeeld door met AirPlay het scherm van de iPhone of iPad te streamen naar de tv en geluidsinstallatie. Met het apparaat komt ook toegang tot de App store. De applicaties en spelletjes die voor de andere Apple producten te downloaden zijn, zijn hierdoor ook voor de televisie te gebruiken. Uiteraard is er ook gebruik te maken van de iTunes diensten. Hiermee zijn tegen betaling onder andere muziek en films te streamen.

Een dienst die in 2016 is geïmplementeerd voor Nederland is de persoonlijk assistent Siri. Met behulp van spraakherkenning gaat Siri voor de bestuurder aan de slag om diverse informatie op te zoeken. Bij de Apple TV valt te denken aan hulp bij het zoeken naar bijvoorbeeld de laatste films of documentaires.

Omdat Apple TV op internet is aangesloten zijn er ook diverse andere diensten beschikbaar. Foto's opslaan en bewerken kan met Flickr. Met Netflix kun je films en series streamen en ook Youtube is via Apple TV bereikbaar.

Een Apple TV kopen: waar op letten

Zoals aangegeven is er bij de vierde generatie een keuze te maken tussen een 32gb versie en een 64gb versie. Als je van plan bent om veel films te gaan downloaden of foto's op het apparaat op te slaan is het handig om te kiezen voor de versie met de grootste harde schijf. Een externe harde schijf is er helaas niet op aan te sluiten. Heb je dus een externe harde schijf voor al je foto's dan dien je deze eerst te kopiëren naar de Apple TV voordat er gebruik van gemaakt kan worden. Een andere oplossing is om via de iMac te streamen.

Let ook op de systeemvereisten van Apple TV. Voor kopen en huren in de iTunes omgeving en om thuis te kunnen delen is een iTunes-account nodig. Ook is 802.11 (a, b, g, n of ac) wifi vereist voor het draadloos streamen van video. Ook moet je rekening houden met de aanschaf van een HDMI-kabel. Deze wordt niet met de Apple TV meegeleverd. Tot slot dien je wel een HD-televisie te hebben met HDMI-aansluiting.
© 2016 - 2017 Maurelius, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Introductie van de iPad van AppleIntroductie van de iPad van AppleNa de iPod en iPhone is er weer een nieuwe gadget geïntroduceerd door Apple, de iPad. Liefhebbers in Nederland van dit f…
AppleCare: garantie Apple productenAppleCare: garantie Apple productenApple is een populair merk dat inmiddels miljoenen trouwe fans achter zich heeft geschaard. Apple staat voor kwaliteit i…
Wat is iTunes Match?IPhone-fabrikant Apple lanceerde onlangs zijn muziekdienst iTunes Match. Wat is dit voor een dienst?
Apple's iPad 2. Wat te verwachten van deze nieuwe tablet PC?De nieuwe iPad 2 zal vanaf maart 2011 in onze winkelrekken liggen. De iPad 2 is de opvolger van Apple's welbekende iPad…
Apple meest waardevolle merkApple meest waardevolle merkApple is bekend van onder andere de IPhone, de IPad en de IPod. Het merk Apple is wereldwijd bekend en Apple heeft een r…
Bronnen en referenties
  • https://support.apple.com/nl-nl/HT205300
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Apple_TV
  • http://www.apple.com/nl/tv/specs/
  • http://www.hdtvnieuws.nl/hdtv/review-apple-tv-2015-4e-generatie-20151030/
  • http://www.iculture.nl/reviews/apple-tv-4/

Reageer op het artikel "Kopen van een Apple TV"

Infoteur: Maurelius
Gepubliceerd: 17-11-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!