InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Nederlandse tv ontvangen via de Astra satellieten

Nederlandse tv ontvangen via de Astra satellieten

Aanbod van de Nederlandse tv via de ASTRA satellieten 19.2º en de 23.5º Oost is enorm. Keuze tussen free to air, gratis, ongecodeerde, gecodeerde, betaaltv, abonnement, HDTV, regionale, publieke, commerciële, keuze pakketen is overweldigend. Welke tv zenders ontvang je bij welke satelliet? En welke maat schotelantenne heb je nodig in Nederland? Even een overzicht:

TV zender aanbod via de 19.2º Oost Astra satelliet in Nederland.

Free to air, ongecodeerde en dus gratis te ontvangen tv zenders op de 19.2º ASTRA satelliet:

BVN is de enige Nederlandstalige free to air zender. Veel Duitse (oa ZDF, ProSieben), Franse (TV5MondeEurope), Spaanse (TVE Internacional), Italiaanse (RAI I), wat engelse (BBC World, CNN), hier en daar een Poolse en een Catalaanse zender en een paar (soft) erotische Duitse zenders. Rond de 200 nationale en internationale tv en radio zenders zijn free to air te ontvangen via de schotelantenne.

Gecodeerde, betaal tv zenders via een abonnement, zijn oa op de 19.2º Astra satelliet:

De gecodeerde, betaal zenders zoals oa RTL, SBS, NET5, Discovery (etc) op de 19.2º ASTRA satelliet verkrijgbaar via een abonnement van Canal Digitaal. Zij verstrekken je een smartcard met het naar jou uitgekozen keuze pakket, die in de satellietontvangst gestoken moet worden. Zorg dat je digitale satellietontvanger Mediaguard coderingstechnologie ondersteunt. Door de geleverde smartcard kan de ontvanger de signalen decoderen.

Verschillende keuze tv zenderpakketten (betaaltv) via de 19.2º Astra satelliet:

  • Toppakket: een compleet tv pakket met alles er op en er aan: familie, nieuws, sport, film, erotiek, muziek (etc)
  • Familiepakket: tv voor het hele gezin, oa met zenders als: Ketnet, Canvas, Cartoon Network, Hallmark Channel, Extreme Sports, TV Oranje
  • Basispakket: Discovery Channel, Animal Planet, RTL8, Nickelodeon, Eurosport, MTV, TMF
  • Set Top Box pakket: NED1, 2, en 3, RTL, SBS, NET5, Veronica. LET OP: Dit Set Top Box pakket met de NLse zenders zit automatisch bij: het: Basis, Familie, Entertainment, Combi en bij het Toppakket.
  • Entertainmentpakket: alle zenders van het familiepakket, plus erotiek, Hustler tv, Dorcel Tv en ActionNow.
  • Recreatiepakket: meer zenders voor in de zomer, van 21 Maart tot 21 September, het zijn dezelfde zenders als in het Basispakket.
  • Film1Sport1 pakket: drie zenders met het beste film aanbod zonder reclame en Sport1 geeft alle rechtstreekse sportwedstrijden weer uit de grootste en belangrijkste competities.
  • Combipakket: zenders van het Basispakket plus: de zenders van Film1Sport1, NASN en ActionNow!

Satellietontvangst benodigdheden voor de 19.2º Astra satelliet:

Voor zowel de free to air als de gecodeerde betaal tv zenders, heb je genoeg aan een kleine schotelantenne (60 cm), 1 LNB en 1 digitale Mediaguard satelliet ontvanger.

TV zender aanbod via de 3A 23.5º Oost Astra satelliet in Nederland

HDTV (high definition) via de satelliet ASTRA 3A 23.5º via Canal Digitaal

Via een abonnement, waar je maandelijks voor moet betalen, zijn er tegenwoordig HDTV pakketten te verkrijgen via Canal Digitaal. HD betaal zenders zijn oa
  • National Geographic HD,
  • DISCOVERY HD en
  • BRAVA HDTV. Deze laatste is de eerste cultuurzender die HD uitzend in Europa en is reclamevrij.

HD tv zenders zijn alleen op de 23.5º Oost Astra satelliet te verkrijgen!

Free to air, ongecodeerde dus gratis te ontvangen tv zenders op de 23.5º Astra satelliet:

Dat zijn de 10 regionale Nederlandse tv zenders, oa:
Omroep Brabant, Omroep Zeeland, RTV Rijnmond, L1mburg tv, RTV Noord (etc) Regionale zenders zijn niet in HD!

Themapakketen, betaal tv zenders, via de 23.5º Astra satelliet:

Themapakketen gaan via een abonnement, met oa de tv zenders:
Nederland4, Holland Doc, Geschiedenis TV, Playboy tv, NGC Wild, Discovery Science.

Themapakketen zijn niet in HD verkrijgbaar!

  • Voor zowel de free to air als de gecodeerde betaal tv zenders, heb je genoeg aan een kleine schotelantenne (60 cm), 1 LNB en 1 digitale Mediaguard satelliet ontvanger.
  • De TV thuis moet geschikt zijn voor het ontvangen van HDTV, te herkennen via het HD-ready of het FULL HD logo op de TV.
  • Kijk je via de satelliet HD heb je een HDTV satellietontvanger nodig. Met een “gewone” satelliet ontvanger kan er geen HD signalen opgevangen, gelezen en doorgegeven worden.

Satellietontvangst benodigdheden voor de twee 19.2º Astra 1 en de 23.5º Astra 3 satellieten samen op een schotel

Een schotelantenne van 60 cm, een DUO-LNB, waaraan TWEE digitale satelliet ontvangers die Mediaguard coderingstechnologie ondersteunen op aangesloten worden.

Activatie smartcard

Voor CanalDigitaal en TVVlaanderen: check eerst of je de free to air tv zender BVN kan ontvangen, voer de smartcard met de chip naar boven in de satellietontvanger en zet de ontvanger op 1 van de Nederlandse en/of Belgische zenders. Activeren kan online, via een sms of het bellen met de activatielijn. Met 60 minuten moet de kaart geactiveerd zijn.

Smartcard moet een SECA2 kaart zijn!

Let op bij de aanschaf van een nieuwe smartcard dat het een SECA2 kaart is. Het (ver)oude(re) IRDETO smartcard vallen wegens “technische” redenen enkele zenders weg!

UPDATE: Smartcard moet een SECA3 kaart zijn per eind 2008

Canal Digitaal: De nieuwe smartcard in 2009 zal met een nieuwe coderingssyteem werken, de mediaguard 3, of Seca 3. Canal Digitaal zou gedwongen zijn om deze stap te maken. De nieuwe codering is een update van de beveiliging, aangezien hackers dicht in de buurt zijn van het kraken van het "oude" (Mediaguard 2/Seca2 of ook wel Merlin genoemd) coderingssysteem.

Mediaguard 3 coderingssysteem voor nieuwe en bestaande abonnees

Voor nieuwe abonnees van Canal Digitaal:
Nieuwe abonnees krijgen de nieuwe smartcard, dat met het nieuwe mediaguard 3 coderingssysteem werkt, in het 4de kwartaal van 2008 bij het afsluiten van een abonnement.

Voor bestaande abonnees van Canal Digitaal
Bestaande abonnees krijgen stapsgewijs in de loop van 2009 een nieuwe smartcard met de juist codering toegestuurd.

CD abonnees die in het buitenland zitten
Als het abonnement loopt via familie in Nederland, zal diegene die de kaart indertijd aangeschaft heeft, de nieuwe Canal Digtaal smartcard toegestuurd krijgen met het nieuwe coderingssysteem!

Mediaguard2 of Seca2 coderingssyteem zal worden uitgeschakeld!

Zodra iedereen die abonnee is een nieuwe smartcard heeft ontvangen met de nieuwe mediaguard3 codering, wordt het oude Mediaguard 2 of Seca 2 coderingssysteem uitgeschakeld!

Lees verder

© 2008 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Multimedia (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Astra satellietenAstra satellietenEigenaar van de Astra satellieten is SES ASTRA in Luxemburg van de SES groep. De SES groep is het grootste, beursgenotee…
Digitale HDTV zenders via de satellietDigitale HDTV zenders via de satellietHDTV is een grote hit in Amerika en hier in Europa begint het in een stroomversnelling te komen. Steeds meer HD diensten…
Professionele satelliet installatie: Astra service dealerProfessionele satelliet installatie: Astra service dealerOp zoek naar een professionele satelliet installatie specialist die alles weet over digitale tv en radio via de satellie…
Britse BBC FTA tv via de Astra satellietBritse BBC FTA tv via de Astra satellietBehalve de BBC tv zenders is sinds kort de commerciële Channel4 FTA (ongecodeerd, lees: gratis) te ontvangen op de Engel…
In België TV kijken met satellietIn België TV kijken met satellietDigitaal televisie kijken met Belgacom en Telenet is erg duur. Bovendien zijn er niet erg veel alternatieven voorhanden.…
Bronnen en referenties
  • Ses-Astra
  • CanalDigitaal

Reageer op het artikel "Nederlandse tv ontvangen via de Astra satellieten"

Reacties

A. Dijkhuizen, 28-07-2014 21:23 #40
Ik heb begrepen dat Ned 1 2 3 m.i.v. 1 augustus 2014 niet meer vrij te ontvangen zijn via de satelliet. Is dit waar en zo ja wat zijn daar de redenen voor?

D. Reijs, 22-01-2014 12:09 #39
Ben woonachtig in de voormalige DDR kan ik met mijn schotel dan ook de Nederlandse tv ontvangen met een satellietkaart?

Gerard Woudsma, 20-01-2014 16:56 #38
Beste mensen,

Ik heb een vraag. Ga op vakantie met de camper naar Turkjje. I.v.m. wk voetbal wil ik graag weten of ik dan met canal plus ook ontvangst heb.
graag een reactie.

groetjes,

Gerard

Van Os, 10-10-2013 16:55 #37
Hoi,
Dat is leuk met Canal Digitaal, maar wat doe je als je geen Nederlands adres meer hebt. Wij emigreren naar Spanje en hebben hier geen verbindingen meer. Hoe kom ik aan Nederlandse zenders? Weten jullie daar en oplossing?

Groetjes van Barbara

Rita, 31-07-2013 22:19 #36
Ik ga op vakantie naar Turkije en wil mijn decoder en canal digitaal-card (abbonnement) meenemen om daar televisie te kunnen kijken.Kan dit en wat moet ik hiervoor doen?
Alvast bedankt voor de eventuele reactie

A. G. van der Wel, 24-04-2013 19:29 #35
Ik zit al sinds 1987 in Lommel in België op de camping vroeger met een grote draaibare Antenne goede ontvangst van de Nederlandse zenders. Nu heb al van het eerste moment van schotel ontvangst, ook heel goed maar naar een andere plaats op de camping veel last door de bomen. Heb nu weer ontvangst van vnml de Duitse zenders! Nu heb ik een probleem, ik wil graag de inhuldiging a.s 30 april op de TV mee maken, hoe kan ik dit doen! Mijn Canal Digitaal Smartcard is al een lange tijd niet geactiveerd, daarom kan ik de Nederlandsche Publieke zenders niet ontvangen ik ben al een oude knar, help mij AUB.
Heel veel hartelijke groeten Andre van der Wel.

Peter de Kok, 11-01-2013 01:10 #34
Hallo, ik woon sinds kort aan de Oostkust van de VS in Connecticut en zou willen weten wat de mogelijkheden zijn om via de satelliet met schotel het NL pakket te ontvangen?
In NL heb ik zelf Canaal Digitaal gehad en dat zou ik hier eigenlijk ook wel wil hebben dan. Kan dat? Hoe?

Agnes, 15-11-2012 14:22 #33
Ik ben Agnes en woon in het zuiden van Italië (Sardinië). Graag wil ik via canal digitaal een abonnement afsluiten. Kan ik via CD ned 1, 2, 3, rtl, net 5 en sbs 6 ontvangen? Wat zijn de vereisten voor een antenne en een decoder? Er zijn al aansluitpunten voor een schotel op ons dak, maar de installatie moeten we zelf doen, is dit te doen voor een leek op dit gebied?

Ed Pents, 18-09-2012 09:41 #32
Ik woon in Marokko en ik wil Nederlandse zenders en erotiek zenders ontvangen. Welke kaart kan daar voor kopen in Nederland? Ik heb alleen Aljazeera zenders.

Van Zeelst, 09-05-2012 16:30 #31
Ik woon in nederland en keek via een analoge schotel veel naar de Duits zender Sport 1(eins) vanwege de motorsport die ze uitzenden. Dit was een free to air zender. Sinds 29 mei jl. kan dit niet meer omdat ze zijn overgegaan op digitaal. Nu wil ik wel een digitale schotel kopen maar mijn vraag is of de duitse zender Sport 1(eins) nu nog steeds free to air uitzend of dat ik een smartcard moet kopen wat ik eigenlijk niet wil.

Van Hoek, 26-04-2012 12:23 #30
Ik heb problemen met tv Vlaanderen in Spanje (Torrevieja). Kent er iemand een technieker aldaar voor een nazichtje? Thanks

Lijn, 15-04-2012 20:21 #29
Ik woon in Johannesburg, Zuid Afrika. Hoe kan ik Nederlandse TV (Ned 1, 2, 3, RTL, SBS, Veronica etc) ontvangen via de sateliet? Ik heb een schotel op het dak.

Joyce, 09-03-2012 16:48 #28
Wij wonen sinds 1,5 jaar in Lommel België
Wij hebben een dreambox maar die doet het al 2 weken niet!
Is er misschien een andere manier om de commerciele zenders uit Nederland te ontvangen?

Aliça, 10-01-2012 12:40 #27
Ik woon sinds een paar maanden in Turkije-Bodrum en heb de 23.5 Astra satelliet. Maar ik kan van de Nederlandse canaldigital zenders alleen NET 5, SBS6, BVN en NED 1, 2, 3 ontvangen. Ik heb nog een groene canaldigital kaart ligt het daar misschien aan? Hiervoor woonde ik in België en daar kon ik met dezelfde kaart alle andere NL zenders ook ontvangen. Weet iemand hoe dit kan?

Gilletwin, 25-12-2011 15:31 #26
In jullie artikel(s) wordt steeds gesproken over Europa. Wat bedoelen jullie hiermee? Hoever reikt Europa voor jullie? Ik vertoef regelmatig in Mariupol (Oekraine); geografisch behoort dit land nog tot Europa, maar is dit ook het geval voor jullie? Met andere woorden: kan ik bijvoorbeeld TV Vlaanderen hier nog ontvangen met de gepaste ontvanger? Volgens de installateur hier kan BVN ontvangen worden (schotel voor 3 satellieten: Hotbird, Astra en Amos).

Ben Schlepers, 07-10-2011 11:03 #25
Ik kan met mijn canaldigitaal abonnement en mijn Philips DSR 2211 ontvanger werkelijk alles ontvangen maar geen reginale zenders. Ik heb een splinternieuwe schotel met een splinternieuwe HD kop met 4 aansluitingen. Wat kan er mis zijn? Reactie infoteur, 07-10-2011
Beste Ben,

Canal digitaal zit op een andere satelliet dan de Nederlandse regionale zenders.

Jacob, 30-06-2011 23:13 #24
Kan ik de vrije kanalen ontvangen via mijn Philips schotelontvanger zonder dat er een smartcard in hoeft?

H. Dieseraad, 09-05-2011 04:00 #23
Waarom kan ik geen regionale zenders ontvangen met de schotel plus dujo kop en 85 doorsnede schotel met een nokio ontvanger voor heen wel maar de laaste tijd niet meer wat hebben ze nu weer veranderd, is er een andere manier help mij even. alvast bedankt
groeten Henk.

F. C. 't Hart, 07-04-2011 10:54 #22
Tot voorkort kon ik de Nederlandse zenders prima ontvangen in Cairo, Egypte. Sinds een maand of 6 is de kwalitiet van het signaal echter bijna 0 en lukt het mij niet meer de Nederlandse zenders te ontvangen via Astra. De Duitse zenders zijn wel goed te ontvangen via Astra. Kan iemand mij raad geven hoe ik de Nederlandse zenders weer kan ontvangen?

Britt, 15-03-2011 20:07 #21
Ik heb ook een vraag. Ik woon sinds een jaartje in Amerika, en mis de Nederlands- talige tv. Is er ook een schotel om Brabantse zenders in Amerika te krijgen? Reactie infoteur, 08-04-2011
Beste Britt,

Buiten Europa is alleen BVN (de publieke tvzender voor Nederlanders en Vlamingen in het buitenland) te ontvangen, ik zal je de link meesturen:

http://www.bvn.nl/

Met vriendelijke groet, Roberta

Petra Albers, 13-01-2011 18:04 #20
Om als nederlander die in het buitenland woont moet je dus echt familie in Nederland hebben die alles voor je in orde maken om Nederlandse televisie in het buitenland te kunnen zien. Laat ik nu net geen familie hebben die dat wil doen. Ik heb ook geen vrienden meer, ik ben al 30 jr. weg uit Nederland. Ik wil gewoon zelf mijn smartcard betalen op mijn naam en mijn adres en betalen via de bank. Daarvoor hebben ze toch de IBANcode uitgevonden. Reactie infoteur, 14-01-2011
Beste Petra Albers,

Wij, als bedrijf, doen wel eens zaken met een Frans bedrijf waar ik je de link mee zal sturen. Op dit moment geven ze geen prijzen aan van een Nederlandse Canal Digitaal kaart, maar moet je persoonlijk even contact met ze opnemen. Het nadeel van deze sites is dat er een hogere prijs voor een kaart berekend wordt, het grote voordeel van deze sites is dat er geen familie in NL hoeft te zijn om een kaart voor je te regelen.
Heel veel succes!

http://www.tvcorner.com/index.php/cPath/21

Met vriendelijke groet, Roberta

John, 21-12-2010 15:26 #19
Is het mogelijk om de nederlandse zenders via astra op Sint Maarten te ontvangen?
Op dit moment ontvang ik via de schotel op mijn appartement wel tientallen franse zenders van canal+ haarscherp en volgens mij staat de schotel ook op astra gericht. Zou ik eventueel slechts kunnen voldoen met een ontvanger en gebruik maken van de schotel van het appartement/
Als ik in nederland een grote schotel daarvoor moet kopen, welke omvang is dan nodig.
Met vriendelijke groet, John

Cees Willemsen, 12-12-2010 11:13 #18
En hoeveel zenders kunnen wij op het nieuwe systheem krijgen? Als er 40 voor de kuststrook van Zuid-Afrika staat, betekend dat dan een zwak ontvangst?

Rob, 27-11-2010 23:07 #17
Ik heb even een vraag. Ik heb een schotel en een reciever maar geen card. Hoe kan ik aan zo'n card komen want nu heb ik er totaal niets aan. Ik heb al een beetje gezocht maar het is allemaal erg onduidelijk. Dit is namelijk de eerste keer dat ik via de sateliet tv wil kijken op vakantie. Reactie infoteur, 02-12-2010
Beste Rob,

Mocht je al in het buitenland zitten, lees het volgende artikel om aan je CD kaart te komen:
http://electronica.infonu.nl/multimedia/20939-satelliet-tv-in-het-buitenland.html

Zit je in NL, kan je bij iedere Canal Digitaal dealer in NL aan een kaart komen. Afhankelijk van je wensen kan er een pakket worden samengesteld en kan er een abonnement worden afgesloten. Verkooppunten in de buurt zijn heel handig te achterhalen door het invoeren van de postcode via deze link van Canal Digitaal:
http://www.canaldigitaal.nl/verkooppunten/verkooppunten.aspx

Met vriendelijke groet, Roberta

Marten, 22-10-2010 18:15 #16
Hallo,
Via de satellietschotel van onze comunitaire antenne kunnen wij geen Nederlandse TV kijken. De installateur zegt echter dat de schotel op ASTRA 19,2° staat gericht, de diameter 80cm is en dat er geen een kanaal is geblokkeerd (dat geloof ik niet). Ik heb met 3 satellietontvangers (t.w. een Echostar, Nevir en een COMAG) getest en steeds met hetzelde resultaat, dat ik alleen de frequenties van Digital+ (gecodeerd) ontvang met de vrije zenders daartussen de buitenlandse vrije stations (10788 - 11836GHz) daaronder en daarboven heb ik geen signaal. Mijn bedoeling was om naast BVN ook de Duitse stations te kunnen ontvangen (Gratis Nickelodeon, MTV, gratis films op de verschillende privé-kanalen, etc.). Maar omdat deze stations allemaal buiten het ontvangstbereik vallen van de installatie, kan ik deze stations dus niet zien. Via de administratie die de antenne beheert heb ik reeds een verzoek tot plaatsing van een schotel met een DUO LNB geplaatst en ben in opwachting van de uitslag. Wat raden jullie mij aan?
Groetjes, Marten (Santander - Spanje)

Melanie, 16-10-2010 17:38 #15
Kun je met een 45cm grote schotel de nederlandse zenders op astra 19,2 ontvangen of is die schotel te klein? (ik heb een lidmaatschap om de nederlandse zenders te ontvangen en kijk nu via een 60 cm schotel) Alvast bedankt voor het advies! :) Reactie infoteur, 18-10-2010
Beste Melanie,

In Nederland kan je met een kleine schotel alle bekende Nederlandse en commerciele tv zenders en kanalen ontvangen. Een schotel van 64 cm biedt garantie voor een goede ontvangst. In het gebied van Noord Oost Groningen is een iets grotere schotel beter.
Tegenwoordig zou je uit de voeten kunnen met een 45 cm schotel voor slechts 1 satelliet zoals de Astra 19.2, afhankelijk waar in NL je bevind: te dicht in de buurt van NO Groningen beter een 60 cm!

Met vriendlelijke groet, Roberta

Peter, 03-04-2010 12:46 #14
Sinds ongeveer een maand kan ik Nederland 1 niet meer ontvangen. Mijn Satellietontvanger is wel al ongeveer zeven of acht jaar oud. Maar voor de rest doet het ding het prima.
Bij CanalDigitaal is het probleem bekend. Dit is een deel van het antwoord dat ik van hen mocht ontvangen:
>>
Naar aanleiding van uw e-mail berichten wij u als volgt.

Het probleem dat Nederland 1 wegvalt is bij ons bekend. Dit is een probleem in de software van satellietontvangers die niet gecertificeerd zijn. Wij verzoeken u om contact op te nemen met uw leverancier om het probleem te verhelpen. Reactie infoteur, 18-10-2010
Beste Peter,

Canal Digitaal heeft een lijst met ontvangers die geschikt zijn voor het ontvangen van alle zenders via hun abonnement. Deze ontvangers kunnen alle aanpassingen aan die eventueel doorgevoerd worden. Een probleem met ontvangers die niet gecertificeerd zijn, is inderdaad dat als er aanpassingen gedaan worden, de software van deze ontvangers niet voldoende in staat zijn om deze nieuwe aanpassingen te kunnen oppikken.

Met vriendelijke groet, Roberta

Peirlinckx Jozef -. van Hasselt Anny, 15-03-2010 14:14 #13
Al verschillende weken hebben wij rond het nieuws van 13u geen signaal meer voor bvn en eurosport en dit duurt een paar uren. Wij bevinden ons in Spanje in het zuiden van de provincie Alicante tegen Murcia, La Manga, zodoende kunnen wij ons nieuwsbericht van 13u niet volgen en dat verveelt ons ten zeerste. Wat kunnen wij doen of waar ligt de fout? Reactie infoteur, 16-03-2010
Beste Jozef en Anny,

Als u in Spanje geen bericht zelf van BVN op uw tv scherm ontvangt dat er een frequentie verandering of iets dergelijks heeft plaatsgevonden, moet het haast wel aan de installatie bij u thuis liggen. Het zou kunnen zijn dat u een grotere maat schotel nodig heeft om tijdens de piekuren in Spanje de signalen van BVN te kunnen blijven ontvangen. Het beste wat u zou kunnen doen is contact opnemen met de satellietinstaleur bij u in de buurt (als u lid bent van een holland club weten zij vermoedelijk wel welk bedrijf het moet zijn die u moet contacteren) en vragen of ze het signaal kunnen doormeten. Het liefst tijdens het uur dat het signaal steeds wegvalt.
Een ander iets is, het weer daar in Spanje is de laatste tijd erg slechts geweest. Kan het wegvallen van het signaal te maken hebben, in verband staan met, het slechte weer daar?
Ik heb net ook even op de site van BVN gekeken en ik kom niets tegen dat ze een frequentieverandering hebben (gehad) en/of verandering van satelliet dat van belang kan zijn voor BVN kijkers in Spanje.
Ik wil u graag heel veel succes toewensen en ik hoop dat de installeur het probleem weet te oplossen!

Met vriendelijke groet, Roberta

H. A. V. Jaarsveld, 13-01-2010 15:25 #12
Zou graag willen weten of de ASTRA 1 in Saodi Arabia te ontvangen is. Reactie infoteur, 14-01-2010
Beste H.A. van Jaarsveld,

Nederlandse satelliet tv kijken via een abonnement is bedoeld voor Nederland. Ontvangst is echter in heel West Europa te verkrijgen. Buiten West-Europa zal er wat (lekkend) signaal zijn, storingen zijn dusdanig groot dat het onmogelijk is om te kijken, vooral tijdens "prime-time" uren. Voor alle nieuwe en nog te lanceren Astra satellieten geldt: het signaal zal sterker zijn binnen West Europa, al het (lekkende) signaal buiten West Europa zal in zijn geheel verdwijnen!

Voor buiten West-Europa is er slechts een goede optie beschikbaar om naar Nederlandse satelliet tv te kijken: de free-to-air Nederlandstalige tv zender BVN.

Ik weet dat er voorheen "lekkend" signaal te ontvangen was in de buurt van Saodi Arabia, ik vrees echter dat het signaal van de Astra satellieten daar in zijn geheel verdwenen is!
Advies: neem contact op met een Nederlandse Club daar en informeer bij hen welke TV systemen zij thuis hebben in Saodi Arabia.

Met vriendelijke groet, Roberta

Jose Janssen, 18-09-2009 10:59 #11
Ik had graag geweten hoe ik de nederlandse zenders kan krijgen in Egypte. Heb een astra sateliet en grote schotel. Waar en hoe kan ik een kaart kopen voor RTL zenders en eventueel ned 1 2 3 en sbs6? Alvast bedankt voor de informatie die gaat komen. Reactie infoteur, 18-09-2009
Beste Jose,
Ik ga er achteraan om uit te zoeken of er uberhaupt signaal en ontvangst is in Egypte. Misschien hier en daar wat lekkend signaal, maar ik laat zeer binnenkort wat van me horen hierover!
Alvast in de tussentijd twee links over Nederlandse tv in het buitenland:

en:

http://electronica.infonu.nl/diversen/19413-bvn-de-nederlandstalig-publieke-tv-zender-in-het-buitenland.html

Met vriendelijke groet, Roberta

Jan Ten Brinke, 01-08-2009 00:38 #10
Ik heb bijna dezelfde vraag als Cor Dijkstra. Ik verhuis binnenkort en wil daar graag de voornaamste Nederlandse en Duitse TV zenders via satelliet ontvangen. Wie kan ik daarvoor het beste in Roemenie of in Nederland raadplegen? Reactie infoteur, 03-08-2009
Beste Jan ten Brinke,

Ik heb net een reactie geplaatst bij Cor Dijkstra. Ik vermoed dat Duitse satelliet tv zenders op de 19.2º astra satelliet geen enkel probleem zullen zijn in Roemenie. Betaalde Nederlandse tv zenders (zoals bv: Net5, RTL 4, 5 (enz) Veronica en enz) zullen vermoedelijk niet te ontvangen zijn in Roemenie.

Ik ben op zoek geweest naar een geregistreerde satelliet tv installeur daar in Roemenie, maar heb niets kunnen vinden. Ongetwijfeld zullen er meer Nederlanders zijn in Roemenie, die hun zoektocht naar ontvangst van NLse tv in Roemenie al afgerond hebben. Informeer bij hen naar de mogelijkheden en wat te ontvangen is in Roemenie.

Het grote probleem is dat Roemenie pas kort toegetreden is in Europa. Astra satellieten hebben een gemeenschappelijke kenmerk: alleen signaal in Europa. Heel af en toe is er een "lekkend" signaal. Afhankelijk van waar je je bevindt in Roemenie zou je kunnen profiteren van het lekkende signaal, daar ik er niet van uit ga dat ze de satellieten hebben aangepast zodra Roemenie in Europa toetrad.

BVN moet zonder meer te ontvangen zijn in Roemenie. Lees de reactie van Cor Dijkstra, hij zit met hetzelfde euvel!

Met vriendelijke groet, Roberta

Cor Dijkstra, 21-07-2009 20:27 #9
Ik vertoef langere perioden in Roemenie en vroeg mij af of het ook mogelijk is om via de sataliet in Roemenie de Nederlandse zenders te ontvangen. Reactie infoteur, 03-08-2009
Beste Cor Dijkstra,

Ik vermoed dat het sterk afhankelijk is waar in Roemenie je zit voor eventuele ontvangst van NLse tv zenders via de Astra satelliet. Ik vrees echter het ergste! Zie hier de link van de footprint van de 19º satelliet waar de Nederlandse tv zenders op zitten, en je begrijpt wat ik bedoel:
http://www.ses-astra.com/resources/swf/en-shared/fleet_map/index.php?detectflash=false

De volgende link zou de beschikbare Duitse en Nederlandse tv kanalen en tv zenders zijn, die Romenie in principe zou moeten en kunnen ontvangen. Nogmaals, afhankelijk of de satelliet Roemenie in zijn geheel bedekt: http://astra.lu/consumer/be-nl/Programma-aanbod/Kanaalgids/search-results/index.php

Regionale tv zenders vanuit Nederland zitten op een andere satelliet dan de commerciele NLse zenders + publieke omroep. Heel goed mogelijk dat je wel de regionale NLse tv zenders in Roemenie kan ontvangen.

Overal ter wereld kan je "BVN" ontvangen, een Nederlandse/Belgische tv zender met het beste uit de publieke omroep van zowel Nederland als Belgie, hier de link: http://electronica.infonu.nl/diversen/19413-bvn-de-nederlandstalig-publieke-tv-zender-in-het-buitenland.html

Voor ontvangst van BVN in Roemenie: Een schotel van minimaal 60cm, een eenvoudige FTA (Free-to-air)-ontvanger en een schotel gericht op de Hotbird op 13 graden oost.
De zender is gratis en dus zonder abbonnement te bekijken.

Ik ga er van uit dat er een Nederlandse club in Roemenie bestaat. Neem contact met ze op, er zullen meer Nederlanders in Roemenie zijn die NLse tv willen kijken in Roemenie. Zij kunnen je precies vertellen wat wel en wat niet werkt. Behalve dat, kunnen zij je vermoedelijk ook een goede satelliet tv installeur aanraden.

Met vriendelijke groet, Roberta

Roberta (infoteur), 19-03-2009 11:54 #8
Beste Helena,
Turkije is een opmerkelijk land wat betreft de ontvangst van Nederlandse tv via de satelliet. Ergens in midden Turkije zou je met een schotelgroote van zo´n 80 cm al uit de voeten kunnen, terwijl, zo ver mijn informatie gaat, bij jouw in de buurt je vermoedelijk een schotelgrootte van zo´n 220 cm zou moeten hebben.
Ik spreek echter niet uit ervaring! Er zijn twee dingen die ik je van harte zou willen aanraden:
1. Contact opnemen met Nederlanders bij jouw in de buurt en informeren naar hun ervaringen op het gebied naar het kijken van de Nederlandse tv via de satelliet. Hoe is hun ontvangst? Welke maat schotel gebruiken ze en enz.
2. Een plaatselijke satelliet installatie bedrijf contacteren. Zij zijn het beste op de hoogte wat bij hen ( bij jou!) regionaal wel en niet kan op het gebied van Nederlandse tv ontvangst via de satelliet.

Mocht iemand meelezen die wel ervaring heeft, Helena en ik zijn erg benieuwd naar de mogelijkheden!
Met vriendelijke groet, Roberta

Helena, 19-03-2009 10:05 #7
Ik woon in Dalyan in Turkye. Heeft iemand ervaring met het ontvangen van nederlandse programma s in Turkye. Ik woon in Dalyan, tussen Marmaris en fethye, tegenover rhodos. Het zou fijn zijn als iemand reageerd die weet wat ik nodig heb en of het uberhaupt mogelijk is.

Roberta (infoteur), 20-12-2008 23:09 #6
Beste Jelle Kooi,
Ik vrees dat er geen signalen van de Astra satelliet opgepikt worden, maar van een andere satelliet. Zeker als ik lees dat er voornamelijk Arabische kanalen worden ontvangen, ga ik er van uit dat er satellet signalen van Arabsat, misschien EutelSat of misschien van de Hotbird satelliet ontvangen worden. Met de Astra satelliet, gericht op de Astra 19.2 oost, zijn er voornamelijk Europese zenders te ontvangen en geen Arabische! De schotel moet opnieuw uitgericht worden.
Als er Nederlanders en/of Vlamingen in de buurt wonen, kijk bij hun in welke richting de schotel staat. De schotel goed uitrichten om de juiste satelliet te pakken te krijgen, is een nauwkeurig werkje! Desnoods een "vakman" erbij halen. In Malaga zitten een aantal engelse satelliet tv bedrijven die ook de schotel in de juiste positie zetten, mocht het niet lukken! Heel veel succes toegewenst!
Met vriendelijke groet, Roberta

Jelle Kooi, 20-12-2008 08:44 #5
Ik heb in Andalusië (omgeving van Malaga) zojuist een 80 cm schotel met ontvanger gekocht en geplaatst. Bij deze ontvanger zit geen Smartcard maar wel de mogelijkheid om zo'n kaart te plaatsen. De Astra op 19,2 Oost ontvang ik met een signaalsterkte van 80%. De ontvanger (Frans fabrikaat "Boston", type DVB4600) vindt 480 TV-kanalen en circa 150 radiokanalen. Die kanalen zijn achter allemaal Arabisch of voor Arabische landen bedoeld. Ik ontvang geen enkel westers kanaal, ook geen kanalen waarvan wordt aangegeven dat ze "scrambled" zijn. Hebben jullie een verklaring voor dit probleem?

Roberta (infoteur), 21-10-2008 13:00 #4
Beste John Lok,
Wegens vakantie een late reactie:
Via de Astra satelliet kan je (gratis, zonder abonnement) naar de Free To Air Nederlandstalige zender BVN kijken.
Betaal Tv (abonnement via CanalDigitaal) via de Astra 19.2 satelliet voor de Oekraine:
Abonnement regelen in NL,
Maat schotel voor in de Oekraine:
Volgens de Astra footprint moet je in het Westen van de Oekraine het met een 1.20 meter schotel CD kunnen ontvangen. Voor het centrum en zuiden van de Oekraine zijn begin dit jaar successen geboekt (lees: goede ontvangst van zowel beeld als geluid) met een 2.40 meter Prime Focus schotel antenne. Vlak bij de Russische grens is er (helaas) geen ontvangst meer mogelijk.
Als er een Nederlandse Club bestaat in de Oekraine, zou ik zeker informeren naar hun ervaringen in de Oekraine op het gebied van de Nederlandse satelliet tv. Heel veel succes!
Met vriendelijke groet, Roberta

Roberta (infoteur), 21-10-2008 12:17 #3
Beste Venturi Daria,
Wegens vakantie een late reactie:
Aanschaf van je abonnementskaart/smartcard in het buitenland
Woon je in het buitenland, dan zal je of je familie of je vrienden moeten inschakelen om aan een kaart te komen. Wegens internationale tv-rechten en auteursrechten is verkoop van Nederlandse satelliet tv kaarten verboden in het buitenland. Dit is ook de reden waarom de aanbieder van de abonnementskaarten de signalen heeft moeten coderen. De kaart wordt alleen uitgegeven aan mensen met een Nederlands paspoort. Diegene geeft ook een Nederlands adres op. Diegene die de kaart voor je aanschaft, zal hem ook in Nederland moeten activeren door een Nederlands telefoonnummer te bellen. Op dit opgegeven adres komt de rekening voor de registratie van de kaart (eenmalig) en de rekening voor het abonnement. Betaling dient gedaan te worden via een Nederlands bankrekeningnummer.

Succes! Met vriendelijke groet, Roberta

John Lok, 08-10-2008 20:33 #2
Kan ik met de astra satelliet nederlandse programma's ontvangen in oekraine?

Venturi Daria, 26-09-2008 14:59 #1
Is het mogelijk om in Italie een SET TOP BOX pakket aan te kopen? Wat zijn anders de alternatieven?

Infoteur: Roberta
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 40
Schrijf mee!