InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Itunes en je mediabibliotheek

Itunes en je mediabibliotheek

Itunes en je mediabibliotheek Tegenwoordig is een zeer groot percentage van de Nederlandse bevolking in het bezit van een iPod. iPods werken via het synchronisatieprogramma iTunes van Apple (meegeleverd bij iedere iPod). Hiermee kan je je iPod naar hartelust indelen. Dit kan echter, en vooral in het begin, nog wel eens voor problemen of onduidelijkheden zorgen. Met deze handleiding customize jij je iPod in een handomdraai zoals jij dat wil!

Muziek toevoegen

Allereerst zul je de muziek die je wil luisteren, in iTunes moeten toevoegen. Dit doe je als volgt:
  • Open iTunes (evt. na installatie)
  • Klik op Bestand > Bestand aan bibliotheek toevoegen ... of Bestand > Map aan bibliotheek toevoegen .... Als je voor de eerste optie kiest, kan je losse nummers in iTunes inladen, kies je voor de tweede optie, dan voeg je in één keer een hele map in.
  • iTunes laadt vrijwel onmiddellijk de gekozen muzieknummers in en past eventueel het volume aan.
  • Kijk in iTunes onder het kopje Muziek of je nummers inderdaad ingevoerd zijn.

Afspeellijsten toevoegen en verwijderen

Je hebt nu alle nummers toegevoegd in iTunes. Maar nu staan alle nummers dus op alfabetische volgorde, precies wat jij niet wil. Jij wil het een beetje ordenen. Dit kan door afspeellijsten aan te maken:
  • Klik op het plusje helemaal links onderin iTunes.
  • Een naamloze afspeellijst verschijnt; je kunt de naam veranderen. Als je een map wil maken met kerstnummers kun je je map bijvoorbeeld Kerst noemen.
  • Zodra je de afspeellijst een naam hebt gegeven, keer je terug naar Muziek en selecteer je de nummers die in eerdergenoemde map thuishoren. Via het drag-and-drop principe (je sleept de nummers naar de afspeellijst) kun je jouw afspeellijst vullen!
  • Als je een afspeellijst wilt wissen, klik je eenmaal met de rechtermuisknop op de desbetreffende afspeellijst en druk je op Verwijderen.

Je muziek bewerken

Je kunt jouw nummers ook bewerken. Dit doe je door met de rechtermuisknop op een nummer te klikken, en vervolgens te drukken op Info tonen. In dit menu kun je van alles wijzigen, van de naam van het liedje, tot het afspeelvolume en de songtekst!

De indeling van je iPod aanpassen

Vervolgens kan ik me voorstellen dat je niet alle muziek uit je bibliotheek ook daadwerkelijk op je iPod wil. Hier is ook wat aan te doen! Per nummer kun je beslissen of je hem op je iPod wil door het vinkje voor dat nummer wel of juist niet aan te vinken. Laat je het nummer aangevinkt, dan komt het nummer op je iPod. Vink je het nummer niet aan, dan komt hij logischerwijs dus niet op je iPod. Je kunt echter ook een selectie binnen je afspeellijsten maken:
  • Klik in het menu links in beeld op het icoontje en de naam van je iPod, onder Apparaten.
  • Als het goed is, kom je nu in het persoonlijke menu van je iPod. Kies het tabblad Muziek.
  • Kies voor de optie Geselecteerde afspeellijsten en maak een selectie van je beschikbare afspeellijsten.
  • Dit kan je overigens ook doen voor je video’s, je foto’s en je podcasts!

Vragen

Ik hoop dat deze handleiding je een stukje wegwijs heeft gemaakt in iTunes, mocht je toch nog vragen hebben: stel deze in een reactie op dit artikel! Ik zal dan zo snel mogelijk reageren!
© 2008 - 2014 Sanderp, gepubliceerd in Multimedia (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Muziek op uw iPod zettenDe iPods zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit onze samenleving. Op een iPod kunt u muziek zetten en deze overal…
ITunes: muziek en video beheren!ITunes: muziek en video beheren!ITunes is een muziek en videobeheerprogramma, gemaakt door Apple. Het is één van de beste programma's in zijn soort! Hie…
Hoe werkt Itunes + muziek op je Ipod zetten (handleiding)Hoe werkt Itunes + muziek op je Ipod zetten (handleiding)Ipod, Itunes is een muziekspeler die ontwikkeld is door Apple. Apple maakt naast computers ook nog de Ipod, Iphone, Ipad…
Slimme afspeellijst in ItunesSlimme afspeellijst in Itunes10 januari 2001 introduceerde Apple een digitale mediaspeler: Itunes. Met Itunes kunt u muziek, video's en dergerlijken…
De iPod van AppleTegenwoordig zijn ze mateloos populair. Ze zijn hip, compact en je kan er verschrikkelijk veel muziek op kwijt: de iPod.…

Reageer op het artikel "Itunes en je mediabibliotheek"

Reacties

Ans van der Linde, 06-11-2013 12:22 #9
Ik heb een iPod met muziek die op alfabetische volgorde staat. Als ik nummers toevoeg, staan die in mijn laptop ook alfabetisch. Zodra ik de iPod los koppel, bungelen de nieuwe nummers onderaan. Ik zie geen kans om ze op de iPod ook alfabetisch te krijgen. Hoe doe ik dat?
groeten, Ans

Pascal, 10-04-2013 16:13 #8
De functie in ITunes 11 om een MAP met mp3-bestanden toe te voegen kan ik nergens meer vinden. Alleen de zeer bewerkelijke functie Bestand aan bibliotheek toevoegen, maar dat is enorm veel werk met een paar duizend muziekbestanden. Kan dit niet op een andere manier?

Jeannine, 29-03-2012 22:52 #7
Hoe rangschik ik mijn nummers alfabetisch in een afspeellijst op mij n IPOD?

Paul Jansen, 19-06-2011 12:17 #6
In het zoekvak van tunes wil ik selecteren op genre. Deze optie is niet aanwezig terrwijl de kolom wel actief is.

Mvg Paul Jansen

Pimvdhurk, 24-01-2011 15:13 #5
Ik heb iets ingesteld op mijn computer dat mijn liedjes op mijn ipod touch niet meer alfabetisch op volgorde staan.
Dit vind ik niet zo heel fijn en zou het willen terug zetten maar weet niet hoe. Ik hoop dat jij
het wel weet. Alvast bedankt!
groetjes P. van den Hurk

Frank, 07-05-2010 19:32 #4
Wanneer ik mijn muziek op mijn harde schijf een andere naam geef, of deze naar een andere map verplaats dien ik deze weer opnieuw op te gaan zoeken als ik deze wil afspelen in itunes. Heeft I-tunes geen mogelijkheid dat deze zelf de nieuwe locatie opzoekt en ik het muzieknummer niet weer handmatig hoef op te zoeken? Alvast bedankt!

Groetjes,

Frank

Bram Biegstraaten, 30-03-2010 22:55 #3
Ik ben na veel uren intensief eraan te werken helemaal lyrisch over dit programma, het werkt gewoon heerlijk. Ik wil nu alleen mijn besturingssysteem veranderen en moet dus een backup maken van al mijn bestanden. Toen kwam ik er tot mijn schrik achter dat al mijn muziek bestanden die ik in iTunes van naam, album, genre enz heb veranderd niet in 'mijn documenten' is veranderd in hetgene wat ik in iTunes heb gedaan. Als u mij hiermee zou kunnen helpen Dank!

Gisela de Bruyn, 28-10-2009 23:59 #2
Wat hierboven staat kan ik inderdaad. Wat ik graag wil weten is hoe je mappen (die je in iTunes makkelijk kan aanmaken) ook op de iPod krijgt.

Lieven Deproost, 26-11-2008 17:54 #1
Beste,
Ik heb een probleem met iTunes bij het synchroniseren met je effectieve bibliotheek.
Ik heb de indruk dat iTunes al je geselecteerde muziek kopieert naar een nieuwe locatie. Op een bepaald moment krijg je capaciteitsproblemen en wordt maar een gedeelte van je volledige bibliotheek meer weergegeven. Om de zaak opnieuw op te zetten heb ik mijn ganse bibliotheek in iTunes gedelete (zonder fysische verwijdering). Nu stel ik vast dat het aantal bestanden in mijn originele bibliotheek bijna is gehalveerd en ik blijkbaar toch muziek kwijt ben. Heb ik iets verkeerd gedaan of is dit echt zo'n kl… programma?

Infoteur: Sanderp
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 9
Schrijf mee!