InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > LCD- of plasma-tv?

LCD- of plasma-tv?

De keuze tussen een LCD- en een plasma-tv is voor veel mensen een sprong in het donker. De technieken lijken identiek, de verkoper maakt je niet veel wijzer en de gegevens lezen even vlot als de handleiding in het pools. Een poging om door het bos weer wat bomen te zien.

Uiterlijke kenmerken

LCD-schermen zijn al langer bekend van bij de computer. Sinds een paar jaren worden er bijna geen klassieke beeldbuizen meer gebruikt. Om voordelen van gebruiksgemak, efficiënter plaatsgebruik, beeldkwaliteit en rationeler energiegebruik zijn de "platte" LCD-schermen een waardige opvolger. In het begin (meer dan 10 jaar geleden dus) hadden LCD-schermen een heel zachte oppervlak, en was het beeld alleen te bekijken als men recht voor het scherm zat. Was dat niet het geval, dan waren de kleuren sterk vervormd en zag men meestal niks meer. Sinds de TFT-technologie is dit verleden tijd: de schermen hebben nu een harde front en zijn uit bijna 180° scherp te bekijken.

Plasma-schermen zijn eerder onbekend bij het grote publiek. Ze zijn traditioneel groter dan LCD-schermen. Ze werken met kleine bubbeltjes plasma, die niet, zoals de meeste mensen denken, los "vloeien" achter het scherm. Wie heel dicht kijkt zal zien dat ze allemaal netjes op hun plaats zitten, in rijtjes, afwisselend de drie hoofdkleuren. Deze worden verhit tot zeer hoge temperaturen en zo lichten ze op. Dit is de reden waarom een plasma-tv, en dan vooral de bovenkant, wel eens heel warm kan worden. Dit wijst niet op een defect maar op de normale werking van het toestel. Ook kan het toestel bij het opstarten en afsluiten een "klikkend" geluid maken. Dit is volstrekt normaal en wordt veroorzaakt door de temperatuurverschillen. Het toestel is hierop voorzien, het klikken is zelfs een veiligheid ingebouwd om het mogelijke uitzetten van sommige onderdelen op te vangen.

Verschillen in beeldkwaliteit

Over het algemeen verdient plasma de voorkeur als het op beeldkwaliteit aankomt. Dit heeft voornamelijk te maken met de staat van de technologie op dit ogenblik: op alle kenmerken doet men voortdurend aan research and development, maar op dit ogenblik is plasma op alle vlakken beter. Een overzichtje:

Wat de resolutie betreft, is het zo dat plasma over het algemeen een grotere resolutie heeft, maar plasma schermen zijn ook groter. Dit is dus niet echt een voordeel.

Wat de helderheid betreft, heeft plasma een duidelijk voordeel: er zijn schermen beschikbaar met een ratio van 1:6000 over 1:10000 tot zelfs 1:15000. De helderheid van het scherm is zeer belangrijk: het bepaalt hoe "ver" wit en zwart op je scherm uiteen liggen. hoe groter de ratio, hoe beter: het zwart wordt zwarter en alle kleuren worden levendiger.

Wat de lichtoutput betreft, is er ook een voordeel voor plasmaschermen. Het nadeel van dit kenmerk is dat sommige merken het anders definiëren. Het is ook minder bepalend voor de kwaliteit van het scherm. De enige manier is om naar de winkel te stappen en gewoon naar het beeld te kijken.

Kies ik nu LCD of plasma?

Je keuze hangt voornamelijk van je eigen voorkeuren af.
Wil je een groot scherm (>100 cm diagonaal), dan neem je misschien beter plasma. Plasmaschermen zijn in dit segment doorgaans minder duur dan LCD-schermen. Wil je een kleiner scherm, dan neem je best een LCD-scherm, die goedkoper zijn in dit segment. Overigens zijn er bijna geen plasmaschermen kleiner dan 90 cm diagonaal.

Het enige nadeel van plasma is dat het iets "minder lang" meegaat, en dan vooral de achtergrondbelichting. Maak je geen zorgen, het scherm garandeert je sowieso JAREN kijkplezier, maar als het erop aankomt om 20 tot 30 jaar tv te kijken, neem je misschien beter een LCD.

Een gouden raad: koop geen tv op papier!!!! In foldertjes wordt je om de oren geslaan met technische gegevens. Niets is echter zo goed te vertrouwen als een face 2 face confrontatie met je toekomstige tv.

Laat je niet betoveren door hoge resolutiecijfers. De resolutie wordt voorgesteld als dé sleutel tot een scherp beeld, maar dit is helemaal verkeerd. Een scherm met een heel lage resolutie kan soms een beter en scherper beeld genereren dan een scherm met een hoge resolutie. Dit komt omdat alle beeldbronnen (kabel, digitale tv, VHS, dvd, blue ray) hun eigen resolutie hebben. Voor een programma op de kabel te bekijken, heb je horizontaal zo'n 600 pixels nodig, dus waarom zou je extra kosten doen om 1500 ipv 1200 pixels horizontaal te hebben? DVD en blue ray hebben uiteraard een hogere resolutie.
Véél belangrijker dan de resolutie zijn de scalers: kleine programmaatjes in je tv die de resolutie omzetten. Als deze goed zijn, zal je een haarscherp beeld hebben op elke resolutie. Zijn deze slecht, dan heb je een wazig en onscherp beeld, zelfs bij zeer hoge resoluties. Scalers worden evenwel niet vermeld in foldertjes, om deze te 'proeven' moet je bij je dealer langs gaan.

Een laatste gouden tip: laat je niet verleiden tot een emotionele aankoop. After all... het is maar een tv
© 2007 - 2017 Guggenheimer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De beste LED televisies in 2016De beste LED televisies in 2016Hier een kort overzicht van de beste led-televisies voor hd tv in 2016. Zo wordt er gekeken naar wat kwalitatief de best…
De Camera-Telefoon rage - De 5 megapixel rageDe ene reclame na de andere: een nieuwe mobiele telefoon met een vijf (!) megapixel camera. Hier zitten natuurlijk voord…
GSM Vergelijking; Htc Desire S vs Galaxy S; Welke is beter?De HTC Desire S en de Samsung Galaxy S. Twee verschillende toestellen met een gelijknamige naam. Beide toestellen zijn g…
3D TV: Een nieuw digitaal tijdperk10 jaar geleden was iedereen in de ban van de dvd -speler, nog even verder terug in de tijd keken we allemaal nog naar z…
Vergelijking; Samsung Galaxy S vs Galaxy Ace; Welke is beterVergelijking; Samsung Galaxy S vs Galaxy Ace; Welke is beterDe Samasung Galaxy S en de Galaxy Ace zijn twee toestellen met vrijwel dezelfde naam. De verschillen zijn echter goed te…

Reageer op het artikel "LCD- of plasma-tv?"

Reacties

Tedje, 22-05-2013 21:59 #26
Ik heb een Sony KE P42M1B WEGA plasma tv, het is inmiddels al een oudje ca. 10 jaar. Als ik de berichten allemaal lees, zou de tv nog wel een aantal jaartjes mee kunnen gaan. Echter krijgt de tv nu wat problemen, ik kan er helemaal niets over terugvinden online wat eventueel de problemen kunnen zijn. Na een tijdje aan te hebben gestaan, gaat het beeld flikkeren en krijg je over het hele scherm strepen. Als ik de tv uitzet en even later weer aan, gaat het even goed, maar dan begint het weer. Wie heeft hier ook ervaring mee? Zou het een kleinigheidje zijn, of wordt het tijd voor een nieuwe?

F. Maters, 11-04-2013 20:31 #25
Twee huizen verderop hebben ze nu een plasma tv. Om 18.00 uur gaat dat ding aan en om 23.45 pas uit. Tijdens TV tijd is mijn kortegolf ontvangst en een groot gedeelte van de middengolf één en al geratel. Ik ben radiozendamateur met zendvergunning en (toen nog PTT) examen techniek en morse seinen. Ik bouw en repareer radio's. Deze hobby en gedeeltelijk mijn beroep kan ik onder TV tijd niet meer uitoefenen. Wie voor een plasma TV zit zit, zich zelf te bestoken met radiostraling en TV kijken doe je langer per dag dan met de GSM bellen. Het zelfde geldt overigens ook voor internet via het stopcontact, dat stoort ook tot honderden meter in de omtrek en gaat 24/7 door!

John, 10-02-2012 21:10 #24
Ik heb een Panasonic met een neo plasmascherm 42 inch gekocht in 2011, geweldig beeld met vooral hele natuurlijke kleuren. Het energie verbruik heb ik gemeten en dat ligt wel iets hoger dan een LCD scherm maar het valt mij dik mee.

Ben, 27-11-2011 12:56 #23
Wie wil er nu nog en tv die twintig of 30 jaar meegaat. De huidige technieken gaan zo snel dat alles dan al lang is achterhaald. Ik heb twee tv's in huis, Een LCD (LED) en een plasma. De LCD haalt het niet bij de plasma. Mijn advie koop een plasma. Door nieuwe technieken is het energieverbruik van plasma ook sterk gedaald.

Willem, 06-10-2011 02:51 #22
Even wat reacties: De kijkhoek van de meeste LCD/Led schermen is nog altijd kleiner dan die van een Plasma. Er is nagenoeg nog geen scherm te vinden dat de kijkhoek van een Plasma evenaart, ondanks dat men wel hoge cijfers opgeeft.

Het klikkende geluid bij in- en uitschakelen heeft niets met opwarming van doen. Wat je hoort zijn de relais in het toestel. Het materiaal kan gewoon werken en dat kan wel hoorbaar zijn, maar dat uit zich dan in 'knappen' of kraken. Vaak zijn het dan de schroeven die her en der in de achterzijde van het panel zitten. De achterwand kan dit knappen ook veroorzaken, maar daar zitten meestal wat stukjes band tussen.

Het verhaal over de hogere resolutie ontgaat me. Die kan n.l. bij Plasma en LCD/Led gewoon gelijk zijn. Sterker nog: de kleinere Plasma toestellen waren zelfs vaak HD-ready. Maar of het nu om Plasma of Led gaat: bij Full-HD is de resolutie gelijk.

De helderheid bepaalt niet hoe 'ver' wit en zwart op je scherm uiteen liggen, maar het contrast. Overigens geeft men tegenwoordig vaak het dynamisch contrast op en niet het native contrast, wat helaas een vertekend beeld geeft. Daardoor lijkt een LCD soms een hogere contrastwaarde te hebben dan een Plasma.

De lichtopbrengst van een Plasma is doorgaans lager dan die van een LCD/Led. Daarom valt Plasma in een verlichte winkel vaak minder op en zal men eerde geneigd zijn voor een LCD of Led te kiezen, waarbij het beeld in de thuis situatie vaak fel, hard en gekunsteld is. De weergave van een Plasma is veel rustiger en natuurlijker.

"Het enige nadeel van plasma is dat het iets "minder lang" meegaat, en dan vooral de achtergrondbelichting". Een Plasma heeft helemaal geen achtergrondverlichting (backlight) dus dat kan ook niet defect raken.

DVD heeft, zoals gezegd geen hogere resolutie en is dus gewoon SD.

De scaler in een TV, of externe bron, zorgt ervoor dat er als het ware, de nodige beeldlijnen worden 'bij verzonnen' als de resolutie van de bron lager is dan die van de TV. Een TV zal altijd die resolutie weergeven, waarvoor deze is gemaakt. Tegenwoordig is het vaak ook mogelijk de bron te laten upscalen. Heeft dit altijd voordelen? Nee, dat hangt af van de kwaliteit van de gebruikte scalers. Zijn die in de bron beter, dan kan die beter de upscaling verzorgen, maar voor hetzelfde geld, doet de TV het net zo fraai, of zelfs beter. Alleen bij de TV is het niet in te stellen, en deze zal dus altijd het signaal upscalen indien nodig. Maar een Full-HD TV presteert het best met HD bronmateriaal. Soms wordt wel aangegeven welke chipsets zijn gebruikt voor de upscaling, maar dat zegt de meeste mensen niets. Daarom is het raadzaam gewoon te vergelijken of je bron, of je TV dit het best doet. Bij Blu-ray is dit uiteraard niet van toepassing, omdat dit formaat 1080P is. Maar wordt een DVD in een dergelijke speler gelegd, dan is het wel van toepassing.

Mrwhite, 20-09-2011 12:37 #21
Even een kleine wijziging in het verhaal. DVD heeft geen hogere resolutie dan een normaal televisie signaal. Beiden zijn opgebouwd uit 720x576 pixels. BluRay gaat tot 1920x1080 pixels (ook wel bekend onder de marketingterm FullHD).

John M., 20-05-2010 11:22 #20
Hoe zit dit nu als je een 3d tv wilt hebben de nieuwste sensatie onder de technologische ontwikkeling van tv's. Welke keuze moet je dan maken. Informatie over een 3d tv kan ik wel vinden, maar wat nu beter is lcd of plasma 3d tv?

Mvg.

John

Drshoep, 06-05-2010 22:29 #19
Zwart is echt zwart op een plasma tv en de kleuren komen veel mooier over.

N., 28-01-2010 20:35 #18
Waarom worden hier reacties verwijderd die wijzen op het feit dat plasmaschermen storingen veroorzaken op de kortegolf? En wel zodanig dat Complete stukken op deze kortegolfbanden niet meer te beluisteren zijn door deze storingen. Met name zijn hier de echte radioamateurs getroffen, die hierdoor hun hobby niet meer kunnen uitoefenen
Ik bedoel dan ook ECHTE amateurs die een examen moeten afleggen zodat ze een vergunning krijgen van het AGENTSCHAPTELECOM om op de kortegolfbanden radiouitzendingen te mogen plegen. Ik spreek hier niet over 27mc oid.

zie de volgende links : tp://www.eham.net/articles/4285 (engels)
Storing door Plasma TV en PowerLine Transmissie ( Internet via stopcontact)
http://www.youtube.com/watch?v=BJwSu6f5w-k
http://www.youtube.com/watch?v=g9h1-kTuzP0&NR=1

Heb U de links bekeken? Ook de filmpjes? Lekkere herrie komt er dan uit je luidspreker!
En dan zijn de mensen zo bang voor GSMstraling. De straling van PlasmaTV's is veel breedbandiger!
Zij die een PlasmaTV in hun bezit hebben, beseffen niet dat ze zelf ook meedoen aan ethervervuiling.
De prijzen van de PlasmaTV's zijn niet voor niets omlaag gegaan… ze worden anders niet verkocht.

Peter, 10-09-2009 22:09 #17
Plasma onstaat in de beeldpunten door er spanning op te zetten. Zie elk beeldpunt als een mini tl buis. Plasma heeft geen achtergrondverlichting maar de beeldpunten geven zelf licht. Als het beelpunt uitstaat, geeft het geen licht en wordt dus echt zwart. Het verschil tussen aan en uit (het contrast) is daarom groter als bij LCD.

LCD werkt mbv achtergrondlicht, hier zitten dunne TL buisje van links naar rechts achter het gehele scherm, de beeldpunten worden gevormd door krstallen die licht kunnen blokkeren of doorlaten (zie hier de beeldpunten als raampjes die open en dicht gezet kunnen worden). LCD's gaan ook geen 20 jaar mee, de achtergrond verlichting houdt dat niet vol. De nieuwste LCD schermen hebben LED's als achtergrondverlichting, dat maakt ze een stuk zuiniger (maar ook duurder).

Het maximale contrast (verschil tussen aan en uit of wit en zwart) ligt lager dan plasma (de achtergronlicht staat altijd aan, er komt altijd wat licht door de raampjes heen ookal staat het beeld op zwart).

De maximale resolutie van het scherm is zeer belangrijk het bepaalt immers hoevel detail het kan weergeven.Het klopt dat bij een analoog tv signaal een hogere resolutie geen beter beld geeft, maar reken erop dat over 3 jaar de TV uitzendingen allemaal in HDkwalitetit worden uitgezonden. En dan heb je een HD tv nodig om hier profijt van te hebben. Ga dus altijd voor fullHD en niet voor HD ready.

Schermgrootte is niet afhankelijk van het type, zowel plasma als LCD zijn in grotere formaten te krijgen. Kleinere plasma schermen

Paul, 02-09-2009 00:44 #16
Het is misschien een beetje late reactie, maar bedankt voor deze nuchtere uitleg!

Die naar mijn idee, nu ik 2 jaar later opzoek naar een goedkope (al dan niet verouderde) tv nog geld! Ik twijfelde tussen een 37" plasma van 450eu of een goedkope (full-hd) lcd van 550eu en neig toch naar die plasma tv.

Bastiaan, 26-08-2009 17:58 #15
Humm, kijk, ik heb een plasma. Weet je waarom? Mooier beeld. Dat vind ik het belangrijkste wanneer ik een tv koop. Dus energie etc intreseren mij niet echt. Levensduur van 15 jaar of 20 jaar maakt mij ook al niet uit. Dan heb ik allang weer een nieuwe. Iemand die een tv koopt die naar de engergie en prijs zit te kijken koopt een lcd of led. Maar iemand die een tv koopt voor het beeld koopt een plasma. Maar dan wel een Panasonic of liever een Pioneer (heb ik zelf ook!)
Maar ja, wou ik toch even kwijt!

Jee Pee, 21-07-2009 15:46 #14
Een LED-tv is technisch vrijwel identiek aan een LCD-tv, maar heeft LED-verlichting als achtergrondverlichting; that's all. Het grootste voordeel is een wat lager energieverbruik. Er is inmiddels vrij veel informatie over beschikbaar op het internet. Even Googelen dus…

André Smit, 24-06-2009 21:46 #13
Dit is een duidelijke uitleg waar je wat aan heb. Helaas staat er niets over de nieuwe ontwikkeling van de LED TV.

Jaap, 21-06-2009 19:28 #12
Dankzij dit artikel heb ik een keus kunnen maken. Ik heb een hele tijd lopen twijfelen en denken of het nou plasma of lcd zou worden. Het is lcd geworden en dit artikel heeft voor mij de doorslag gegeven. Ik heb hem nu een aantal weken en ik zit nu met groot plezier naar tv te kijken. Het is een hd tv en ik kijk digitaal. Een superscherp beeld en heldere natuurlijke kleuren, die ik niet eerder op een tv zag. Bedankt voor de goede uitleg.

Brian, 22-02-2009 13:43 #11
De half-helderheidstijd van een modern plasmascherm bedraagt gegarandeerd 30.000 uur. Bij een dagelijks gebruik van 6 uur, dus goed voor ca. 14 jaar kijkplezier. Dit wil overigens niet zeggen dat dit het einde van het plasmascherm is! Er is geen reden om aan te nemen dat het scherm niet nog vele jaren dienst kan doen.

Anders is dit bij LCD. Het paneel heeft een zeer lange levensduur (> 50.000 uren) De lichtbron achter het LCD scherm gaat echter tussen de 10.000 en 25.000 uur mee. Wordt deze verlichting niet vervangen dan is de levensduur beëindigd. Over de kosten van vervanging van de lichtbron zult u bij de betreffende fabrikant moeten informeren. Zoals bij de meeste reparaties zal dit een relatief kostbaar karwei zijn en tegen die tijd mogelijk de investering niet waard. Het LCD scherm zelf gaat dus langer mee dan de lichtbron. Sommige LCD schermen, vooral de grotere formaten, bevatten meer dan één lamp. Indien de lampen niet even snel slijten, hetgeen niet ondenkbaar is, wordt het LCD scherm ongelijkmatig verlicht. Het scherm is hierdoor niet meer prettig om te bekijken. Plasma heeft hier geen last van.

L. P. Bronneberg, 18-11-2008 12:49 #10
Plasma of LCD? Doe mij maar LASER-TV. Een nieuwe technologie die nu al voor het zgn early adaptor segment beschikbaar is in Amerika voor $ 6000. Ik zou nog een jaartje tot 2 jaar wachten en dan voor een TV met laser technologie gaan. De tv wordt geproduceerd door Mitsubishi en de eerste versie heet de LaserVue. Verbluffende kleuren en zeer strak design.

Eric Nys, 29-10-2008 10:26 #9
Dit is eigenlijk geen 'reactie', het is meer een 'vraag': Waar kan ik kleine tv-schermpjes (ong. 10cm op 15 cm) ZONDER 'tuner' of iets dergelijks vinden? Ik heb alleen de schermpjes nodig (12 stuks) en die worden allemaal gestuurd door 1 dvd-speler (of laptop). Ik denk dat er tussen elk schermpje wel een soort 'beeldversterker' zal moeten geplaatst worden, liever niet natuurlijk, indien mogelijk.

Roy de Bats, 02-10-2008 19:35 #8
Het stroomverbruik van een plasma is variabel en afhenkelijk van het aangeboden beeld en de door je zelf ingestelde contrast, helderheid etc. Per defenitie kan een plasma zelfs zuiniger zijn dan lcd, het scheelt niet veel maar toch. een lcd een heeft een constant verbruik door de lamp die aan de achterkant constant maximaal brandt.
v.w.b. de levensduur, mijn plasma heeft 100.000 branduren, ik weet niet hoeveel jullie tv kijken, maar in mijn geval zal na 30 jaar inmiddels al iets mooiers te koop zin. LCD is absoluut beter geworden afgelopen jaar, maar een echte film danwel sport liefhebber gaat voor plasma. Kijk er maar eens wat langer naar!

Wim, 01-09-2008 20:18 #7
Als ik het mag geloven dan blijkt dat plasma "niet" duurder is met energie dan lcd tv's? De techniek is verbeterd en alles wat zwart is verbruikt (bij plasma) geen stroom zeggen de laatste test resultaten. Wat hier van waar is weet ik niet maar…

H. J. van den Heuvel-Renema, 11-08-2008 16:58 #6
De uitleg is duidelijk, ook ik zou iets willen weten over het energie verbruik. Zou u mij iets wijzer willen maken?

E. H. A. Sanders, 22-05-2008 15:45 #5
Dit geeft in ieder geval meer duidelijkheid. Het maakt mijn keuze iets makkelijker. Ik zou graag willen weten wat hetverschil is in energie gebruik. Door infocentrum wordt aangegeven dat Plasma schermen een kortere levensduur hebben, wat is de verhouding?
De uitleg is goed, maar er blijven nog veel vragen, de verkopers willen niets liever dan verkopen, ik wil slechts een duidelijk advies.

Joop Winkelmolen, 02-03-2008 15:11 #4
Hartelijk bedankt voor de goede uitleg, hier hebben we wat aan.

Infocentrum (infoteur), 12-10-2007 18:57 #3
Bekend is dat plasma niet langer mee gaat dan lcd tv's, maar plasma tv's gaan ook niet erg zuinig om met energie.
Ook moet m'n rekening houden dat een plasma tv met licht langs de zij kant, beter op een muur uitkomen dan loosstaand.

Jan, 13-08-2007 21:24 #2
Duidelijk verhaal waar ik wat mee kan:-)bedankt.

Johan, 01-08-2007 10:46 #1
Goed geschreven, vlot artikel! Kern van de boodschap komt helder over, bedankt! Reactie infoteur, 10-08-2007
Dank je wel!

Infoteur: Guggenheimer
Laatste update: 02-06-2008
Gepubliceerd: 15-04-2007
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 26
Schrijf mee!