InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Tips bij het aanschaffen van een computer

Tips bij het aanschaffen van een computer

Tips bij het aanschaffen van een computer Je wil een computer kopen, maar je weet niet waar je moet op letten? Niet onbegrijpelijk. Men jongleert met moeilijke termijn en cijfergegevens waarbij men zich als doorsnee mens niets kan voorstellen. Enkele tips om de reclame te ontcijferen en een computer te kiezen die aan je behoeften voldoet.

De processor ( moederbord )

De keuze van de processor weegt zwaar door in het budget van je pc. Vaak is deze processor van het merk Intel of AMD.. Intel heeft al jaren de Celeron op de markt. Dit is geschikt voor het meeste standaard surf- en kantoorwerk, maar ook niet meer. Populairder zijn de Core Duo en de Core 2 Duo chips die tot 30% meer vermogen hebben. Dit vermogen wordt altijd weergegeven in Megahertz ( MHz ) en hoe langer hoe meer in Gigahertz ( GHz ). Hoe meer Gigahertz, hoe sneller je pc zal werken. Dit is bijvoorbeeld belangrijk voor de tijd die je pc nodig heeft om een programma op te laden of te openen. De Centrino processors van Intel zijn ontwikkeld voor de notebooks ( laptops ), waardoor Intel die markt opnieuw sterk beheerst. Om te weten welke processor het beste bij je behoeften past kan je best even surfen naar de websites van de fabrikanten alwaar je al hun producten met elkaar kan vergelijken.
http://compare.intel.com
http://products.amd.com

Het RAM-geheugen

Dit is het dynamische geheugen van de pc. Hoe meer RAM-geheugen je hebt, hoe meer toepassingen je pc tegelijk zal kunnen uitvoeren. Zo zal je met meer RAM-geheugen meer vensters en programma´s tegelijk kunnen openen en in werken. Je moet er wel rekening mee houden dat door de jaren heen de nieuwe Windows versies en andere programma´s zwaarder zijn geworden, waardoor er op zich al meer nood is gekomen aan extra RAM-geheugen. Voor Windows Vista alleen al heb je minstens 2 Gb RAM nodig. Voor een notebook is het ook erg duur om later extra geheugen bij te plaatsen, wegens plaatsgebrek.

De hard drive ( vaste schijf )

Ook de ene vaste schijf is sneller dan de andere. Dit wordt dan weer uitgedrukt in rpm ( omwentelingen per seconde ). Daarnaast heeft het ook nog eens een snelheid waarmee de gegevens worden uitgewisseld met de processor. Een IDE of een P-ATA is bijvoorbeeld trager dan een S-ATA schijf. Ook de opslagcapaciteit bepaald de prijs. Vandaag de dag is een schijf van 20 Gb erg al een de kleine kant. Schijven van 100 Gb zijn lang geen uitzondering meer. Ze dienen vooral groot te zijn als je vel geluid- en filmbestanden op je computer wil opslagen. Een nieuwere technologie die net als bij een USB-stick niet meer met rondraaiende onderdelen werkt is de SSD schijf. Zij zijn beter om tal van redenen, maar ook duurder. Hun opslag is voorlopig beperkt tot 64 Gb.

De grafische kaart

Hierbij dien je er vooral op te letten of de kaart en eigen geheugen heeft of niet. Als het geen eigen geheugen heeft, dient het gebruik te maken van het RAM-geheugen van de centrale processor. die dan zelf minder werkgeheugen overhoud. Dit eigen geheugen is 128, 256 of 512 Mb groot. Geef de voorkeur aan een kart met een eigen geheugen, zeker als je regelmatig films en grafisch zware spelletjes wenst te spelen op je computer

De DVD stations.

De DVD spelers/schrijvers hebben de cd-rom stations verdreven. Het DVD station kan nu immers alles lezen en branden Stilaan komen nu ook de Blu-Ray schrijvers en branders op de markt die alles kunnen wat de DVD kan, maar ook nog eens in HD kwaliteit.

Het beeldscherm

Tegenwoordig zijn enkel nog de flatscreen schermen beschikbaar in tal van groottes. Standaard zijn de 17" en 19" schermen. Als je veel documenten tegelijk wenst te bewerken of graag films wil bekijken op je pc, dan kan je overwegen een 21" scherm te kopen.

Software programma´s en extra´s

Buiten het besturingsprogramma Windows Vista, zal men vaak een beperkt Windows Office pakket meeleveren en een in tijd beperkte virusscanner en enkele kleinere hulpprogramma´s. U kunt ook niet meer zonder USB-poorten. Je hebt er al minimum 4 nodig voor de muis, een externe vaste schijf, een mp3-speler of een fototoestel. Ook de Wi-fi-antenne is hoe langer hoe belangrijker. Dit om draadloos een verbinding te maken met een netwerk. De HDMI zal binnen afzienbare tijd de standaard worden voor HD aansluitingen op bijvoorbeeld televisie. De RJ45 ingang is dan weer nodig voor de standaard internetaansluiting. Ook kan je nog kiezen voor een ingebouwde webcam om met beeld te kunnen converseren via skype of MSN. VGA ( 640X480 ) is hierbij de standaardnorm. 1,3 Mp is dan weer een resolutie die overeenkomt met het HD formaat.
© 2009 - 2014 Kristofvdh, gepubliceerd in Multimedia (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips bij het aanschaffen van een computer"

Infoteur: Kristofvdh
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!