InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > LED-TV: Array LED backlight - Edge Lit

LED-TV: Array LED backlight - Edge Lit

Net nu bijna iedereen overgeschakeld is naar een plasma of LCD TV, is een nieuwe technologie razendsnel zijn opmars aan het maken, meerbepaald de LED-TV of LED-televisie. Hoe snel gaat deze nieuwe LED-TV de woonkamer veroveren? En zijn deze toestellen ook beter?

LED-TV uitgelegd

Een LED-TV is in feite niet meer dan een variant op de alom gekende LCD TV. Een LCD TV bestaat uit een LCD paneel dat het beeld creëert en een achtergrondverlichting die het beeld zichtbaar maakt. Bij een LCD TV is deze achtergrondverlichting of "backlight" een soort verbeterde TL lamp, meerbepaald een Cold Cathode Fluorescent Lamp (CCFL). Deze lampen zijn erg dun, worden niet al te warm en geven uitermate helder licht weer. Deze CCFL heeft dus vergelijkbare eigenschappen met LED verlichting, dat nog minder ruimte inneemt, erg weinig warmte produceert en helder licht weergeeft. Bij een LED-TV is de CCFL vervangen door een groot aantal LED's. LED heeft als voordeel weinig energie te verbruiken en bovendien blijkt het ook de beeldkwaliteit ten goede te komen. Dit zijn dan ook voldoende redenen om aan te nemen dat LED-TV in de toekomst meer en meer zal gaan domineren.

De voorlopers van LED-TV

De eerste LED-TVís waren de Backlight RGB en de Backlight white LED.

Backlight RGB LED
Bij deze TVís zijn de CCFLís vervangen door rode, groene, en blauwe LEDís. De noodzaak in het gebruik van kwik was niet langer noodzakelijk en was dus een groot voordeel voor het milieu. Door het gebruik van een groot aantal RGB LEDís waren de productiekosten zo hoog dat deze TV's nooit verkoopbaar zouden zijn.

Backlight white LED
Deze technologie is vergelijkbaar met backlight RGB. Alleen worden er enkel witte LEDís gebruikt i.p.v. RGB LEDís. Bij deze techniek worden er veel minder LEDís gebruikt wat resulteert in minder warmte afgifte, minder energieverbruik en dus een langere levensduur. Het nadeel is wel dat het kleurenspectrum kleiner is dan van en RGB LED-TV.

Twee huidige LED backlight systemen voor LED-TV

Array LED backlight (matrix van LED lampjes)
Array LED backlight is een systeem waarbij een matrix van LED lampjes achter het LCD scherm worden geplaatst. De lichtsterkte van de LED lampjes kunnen afzonderlijk geregeld worden. Dit wordt ook wel " local dimming" genoemd. Er zijn nog maar weinig TV's op de markt die dat kunnen. Bij de meeste TVs kan de lichtsterkte van de LEDís in het geheel aangepast worden en dan spreekt men over "Full LED backlight".

Edge Lit
Bij het Edge Lit systeem, zijn de LED lampjes aan de randen van het LCD scherm aangebracht en dus niet over het gehele oppervlakte. Kleine reflectoren die achter het LCD scherm zijn gemonteerd, zorgen voor een gelijkmatige verdeling van het licht. Een groot aantal reflectoren heeft als gevolg dat de diffusieplaat veel dunner kan zijn en nog steeds een acceptabel beeld oplevert. Dit resulteert in een lichtopbrengst van 20%.Bij dit systeem is er geen Local dimming mogelijk.

LED-TV goedkoper en dunner

Het verbruik van LED-TV's is erg laag in vergelijking met LCD TV's. Het verbruik ligt ongeveer een 30% tot zelfs 50% lager. Maar een laag energieverbruik is natuurlijk erg relatief. Zo zal zelfs een LED-TV nog opvallend meer verbruiken dan een oude beeldbuisTV. Maar een LED-TV is ook nog op een ander vlak beter voor het milieu. Zo bevatten LED's geen giftige kwikdampen zoals dit wel het geval is bij de CCF Lampen. Iedereen wil een zo plat mogelijke TV. De LCD TV was al erg dun en men experimenteerde reeds met extra dunne CCF Lampen , maar LED-TVís zijn dus nog een stuk dunner. Zo kan je gemakkelijk een TV vinden die maar 3 cm dik is, waardoor het amper nog opvalt in het interieur.

De beeldkwaliteit van LED-TV

De laatste generatie LCD TVís leverde reeds een beeld van erg hoge kwaliteit. Soms kon er echter nog een afwijkend contrast optreden aan de randen van het toestel. LED-TVís maken gebruik van erg veel LED's die gelijkmatig over het gehele scherm zijn verdeeld, waardoor het beeld geen afwijkingen meer vertoond. Door de grote hoeveelheid lampjes kan men ook beter het verschil tussen licht en donker laten weergeven. Bij een LCD TV werden die diepzwarte beelden eveneens beschenen door de achtergrondverlichting. Hierdoor bleef het diepzwart er vaak als grijs uitzien. De LED's kunnen hier beter op inspelen. In de toekomst zullen er zelfs LED´s gebruikt worden in verschillende kleuren, zodat de kleurweergave nog beter en realistischer zal zijn. Vooral in de kleuren groen en donkerrood zal men heel wat terrein winnen. Sommige huidige LED-TV's kunnen een contrastwaarde bereiken tot maar liefst 500.000:1 (F96 LCD Full HD LCD ).

Snellere respons

Een LED-TV kan beter overweg met het typische "veeg" effect van een LCD TV. Dit komt door de snellere schakeltijden van de LEDís. Bewegende beelden zullen dus beter tot hun recht komen bij bijvoorbeeld sportwedstrijden en snelle actiefilms. Ook het flikkeren van het beeld is een stuk minder. De levensduur van LED´s zou eveneens langer zijn dan bij CCFL. Volgens Samsung zouden LED-TVís twee keer langer meegaan. Natuurlijk zal de vooral de tijd hierover uitsluitsel moeten geven. Wat wel vast staat is dat LED´s tijdens hun volledige levensduur dezelfde lichtsterkte blijven voortbrengen, waar de CCF Lampen wel degelijk met de jaren verouderen en aan helderheid verliezen.

OLED (Organic Light Emitting Diodes)

Op langere termijn zal ook de LED-TV achterhaald geraken en plaats moeten ruimen voor de OLED-TV´s. Hierbij kan de volledige achtergrondverlichting verdwijnen en zal een paneel van LED´s de beelden zelf weergeven. De schermen van OLED televisies zullen op die manier slechts enkele millimeters dik worden, niet meer dan 2 kilo wegen en het verbruik zal nog eens lager liggen dan bij de LED-TVís. Op dit moment zijn er reeds OLED-TVís te koop. De prijs is wel gemakkelijk driemaal zo hoog in vergelijking met de huidige LED schermen. Dezelfde technologie kan je ook reeds aantreffen in mobiele telefoons en mp3 spelers.

De prijs van LED-TV

het grootste probleem van de LED-TVís is de prijs. Op dit moment zijn ze nog erg duur in vergelijking met LCD schermen (1200 euro tot 2600 euro). Het zal pas interessant worden voor de consument als de meerprijs van de toestellen gemakkelijk te compenseren valt met de besparing in energieverbruik. Op korte termijn zullen ze alvast de energieverslindende plasmaschermen uit de markt verdringen. Ik vermoed dat het geen drie jaar zal duren alvorens de prijzen van LED-TVís vergelijkbaar zijn met de prijzen van de huidige LCD TVís. Het loont dus zeker de moeite om even te wachten alvorens een LED-TV aan te schaffen.

Aantal handelsmerken die LED televisies aanbieden

Edge Lit

Array LED of Full LED backlight televisies (local dimming)
  • De Samsung 9 serie
  • De Philips Philips 42PFL9803
  • De Philips 9700 serie
  • De Toshiba 46SV685D en 55SV685D
  • De Sony X4500 LED-TV serie
  • De Sony KDL-70X3500
  • De Sharp Aquos XS1E serie (RGB LED)

Array LED of Full LED backlight televisies( geen local dimming)
  • De Sharp Aquos LE700E- en LE600 HDTV serie

Wil je weten wat andere denken omtrent LED-TV of LED televisie? Ga dan naar het Forum testaankoop.

Lees ook het artikel: Ledverlichting: het licht van de toekomst
© 2009 - 2014 Raphaella, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Bespaar op uw energiefactuur.
Gerelateerde artikelen
Voor overal en Altijd - Samsung SMX-K40 CamcorderVoor overal en Altijd - Samsung SMX-K40 CamcorderStandard Definition (SD) camcorders zijn nog altijd erg populair. Niet zo gek, want ze zijn behalve betaalbaar zeer bree…
High Definition TV, het nieuwe tv-signaalHigh Definition TV, het nieuwe tv-signaalHDTV is enorm in opkomst. Vermoedelijk zal HDTV nog dit jaar (2008) definitief doorbreken in Nederland. Via de satelliet…
Recensie mobiele telefoon: Samsung Galaxy MiniEr zijn vele telefoons op de markt. Een ervan is de Samsung Galaxy Mini, over deze telefoon wordt meer beschreven in dit…
Digitale HDTV zenders via de satellietDigitale HDTV zenders via de satellietHDTV is een grote hit in Amerika en hier in Europa begint het in een stroomversnelling te komen. Steeds meer HD diensten…
Samsung Galaxy Tab - 7 inch tabletSamsung Galaxy Tab - 7 inch tabletDe Galaxy Tab van Samsung is een van de concurrenten van de iPad van Apple. De Galaxy Tab heeft een scherm van 7 inch en…
Bronnen en referenties
  • LED-TV van Samsung: http://www.samsung.com/be/experience/tv/led/?pid=be_subtypelanding_lbanner1_led#/led-technologie http://www.samsung.com/be/ebrochure/avd/#/1/

Reageer op het artikel "LED-TV: Array LED backlight - Edge Lit"

Infoteur: Raphaella
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!