InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > LED-TV de TV van de toekomst?

LED-TV de TV van de toekomst?

De nieuwste generatie lcd-televisies heeft LED achtergrondverlichting, een techniek die wat betreft contrast en helderheid sterke verbeteringen laat zien ten opzichte van standaard lcd -schermen. Op dit moment worden er drie technieken gebruikt. Hoe werkt een LED-TV en wordt de LED-TV de tv van de toekomst?

Wat is een LED televisie?

Een is eigenlijk gewoon een lcd tv maar heeft een nieuw soort verlichting: LED (Light Emitting Diode). Een LCD TV scherm heeft achtergrondverlichting nodig om het beeld te vertonen. In de meeste HD TV's worden daar een beperkt aantal lampen voor gebruikt die worden aangeduid met de term CCFL ( Cold Cathode Fluorescent Lamp ). Bij een LED TV wordt de achtergrond verlichting dus verzorgd door een groot aantal kleine (LED) lampjes.

3 soorten led TVís:

Full LED
Deze tv heeft honderden kleine led lampjes achter het lcd-scherm waardoor het contrast veel beter is. De led lampjes kunnen worden gedimd of zelfs worden uitgeschakeld.
Deze led tv verbruikt meer stroom omdat er veel led lampjes nodig zijn. Ook is hij duurder in aanschaf dan de andere Led-tvís.

Edge-Lit LED
Deze tv heeft alleen aan de zijkanten Led-lampjes. Hierdoor krijg je een ultradun scherm omdat er geen verlichting meer aanwezig is aan de achterkant.

Array LED backlight
Bij Array LED backlight worden vier afzonderlijke LEDís gebruikt: rood, blauw en twee kleuren groen, in plaats van alleen witte lampen. De kleuren worden hierdoor nauwkeuriger weergeven.

De voordelen van LED backlight

Energieverbruik en warmteontwikkeling
Een led-tv verbruikt minder stroom dan een tv met CFFL lampen. Bovendien zijn LEDís effectiever in het uitzenden van licht. Hierdoor komt er minder warmte vrij, dit maakt de opbouw in een tv gemakkelijker.

Dunnere tvís
LEDís zijn een stuk kleiner, waardoor de tvís nog dunner gemaakt kunnen worden.

Egaal licht
led-televisies hebben minder last van een afwijkend contrast aan de randen omdat er veel ledís worden gebruikt en verdeeld over een groot oppervlakte. De witte verlichting is ook nauwkeuriger in te stellen.

Door de grote voordelen van LED (dunner, energiezuiniger, betere beeldkwaliteit) lijkt niets in de weg te staan. De lcd tv wordt hiermee ook een grotere concurrent van de plasma tv. In de komende jaren zullen led backlights op steeds meer (en goedkopere) tvís te vinden zijn, en de techniek zal nog verder verfijnd worden. OLED zal backlights uiteindelijk overbodig maken, omdat in die tvís de (o)ledís zelf het beeld maken.

Wordt de led-tv de tv van de toekomst?

Dit is nog maar de vraag. Want achter de schermen wordt druk gewerkt met een andere techniek: het OLED-scherm. Dit is een hele nieuwe techniek. Deze televisies hebben geen lichtbron, de ledís zorgen zelf voor het beeld. De voordelen van OLED: nog dunner , helderder en een nog lager energieverbruik. U moet zichzelf afvragen of u nu een led tv wilt kopen of dat u liever nog even wacht op een OLED scherm met een geheel nieuwe techniek.
© 2010 - 2017 Alice85, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Lcd wordt stilaan even goed als plasmaAls je vandaag een televisie wenst te kopen, zal je enkel nog kunnen kiezen voor een model met flatscreen. Maar niet elk…
LG Plasma TV 60PG7000: 60" fantastisch kijkplezierLG Plasma TV 60PG7000: 60" fantastisch kijkplezierLG presenteert de nieuwe Plasma TV met 60" kijkplezier. De LG 60PG7000 Premium Full HD plasma tv heeft ingebouwde blueto…
LED televisie, nu kopen of nog even wachtenPlatte televisies zijn bijna niet meer uit de huiskamers weg te denken. Maar er is een nieuwe generatie platte televisie…
LED-TV: Array LED backlight - Edge LitNet nu bijna iedereen overgeschakeld is naar een plasma of LCD TV, is een nieuwe technologie razendsnel zijn opmars aan…
Beeldbuis, lcd of plasma televisie?Beeldbuis, lcd of plasma televisie?Geleidelijk stappen consumenten over van de traditionele beeldbuis naar een lcd televisie of plasma televisie. Wat zijn…

Reageer op het artikel "LED-TV de TV van de toekomst?"

Reactie

Frank, 10-05-2010 09:25 #1
Bij Tv's geldt hetzelfde als bij computers: wat nu up to date is, is volgend jaar alweer verouderd. Je kunt als consument de technologische ontwikkelingen niet bijhouden tenzij je ontzettend rijk bent of een echte freak. Als menseen tevreden zijn over de prestaties van hun TV dan raad ik hun aan dat te blijven.Want de verschillen zijn vaak moeilijk zichtbaar, c.q. alleen meetbaar. Dat was vroeger ook met de ontwikkeling van audio apparatuur. Het gehoor van de mens heeft een bepaalde limiet en wordt daarna alleen maar slechter.

Infoteur: Alice85
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 1
Schrijf mee!