InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Een LCD- of Plasma TV aansluiten

Een LCD- of Plasma TV aansluiten

De goede oude beeldbuis met alleen een stroomkabel, een aansluiting voor antenne en een scartaansluiting, is al lang achterhaald. Maar laat je niet afschrikken door de vele aansluitingen van je LCD of plasma-TV. Want met deze tips lukt het aansluiten beslist, óók zonder hulp van een professional.

Aansluiten flatscreen-TV

In plaats van de oude beeldbuis-TV staat er tegenwoordig een mooie flatscreen-TV in de woonkamer die met satellietontvangers, DVD-recorders en Blu-ray-spelers moet samenwerken. Aansluitmogelijkheden voor digitaal beeld en geluid, componenteningangen, netwerkaansluitingen, het maakt het aan de achterzijde van een LCD-of plasma-tv voor de leek al snel onoverzichtelijk. Bekijk hier 5 aansluitmogelijkheden van uw flatscreen-TV en leer hoe je die het beste kunt benutten. Ga met je muisaanwijzer over de bovenste afbeelding en klik op het plusteken om die te vergroten.

De antennekabel wordt met een zogenaamde coaxiale-aansluiting aan de TV bevestigd. Voor analoge kabelontvangst sluit u de kabel aan op uw antenne-stopcontact. Kan uw TV digitale programma's via de antenne ontvangen, dan kunt u in plaats daarvan een actieve DVB-T antenne aansluiten. Vraag aan een deskundige, of u kunt volstaan met een staafantenne of dat u een antenne met versterker nodig heeft.

Tip: vaak hebben TV's slechts één antenne-aansluiting dus zal je een keuze moeten maken tussen analoge of digitale programma's. Tenzij je een DVB-T antenne met doorlusmogelijkheid koopt voor de analoge kabelprogramma's. In dat geval kunt u op de antenne en de TV omschakelen tussen analoge en digitale televisie.
Moderne HDTV beeldbronnen leveren de beste beeld-en geluidskwaliteit via een digitale HDMI-aansluiting naar TV. Door middel van High Definition Multimedia Interface (HDMI) transporteer je audio- en videosignalen dus in digitale vorm, een digitale variant van SCART derhalve. Bedoelde geluids- en beeldbronnen omvatten Blu-ray-spelers, HDTV televisie-ontvangers, game consoles en HD-camcorders. Voor de bedrading kan je bij elk apparaat volstaan met een HDMI-kabel, omdat die gelijktijdig beeld en geluid uitzendt. Nieuwere televisies en HDMI-players zouden zich perfect en automatisch op mekaar in kunnen stellen. Maar heb je geen vertrouwen in automatische transmissie, stel dan de HDMI-apparatuur m.b.v. van de menu's met de hand op elkaar in.
Zijn alle scart-ingangen van de TV bezet dan kunt u voor de dvd-speler bijvoorbeeld uitwijken naar de component-ingang (YUV). Hierbij worden drie kabels gebruikt om de videosignalen te zenden. Dat biedt een beeldkwaliteit vergelijkbaar met die van de scart-ingang (RGB). Voor overdracht van het geluid is er op de TV een extra ingang. U maakt de verbinding met de audio-uitgang van de speler via een Cinch RCA kabel, in ons voorbeeld dus met de DVD-speler.
Via de netwerkaansluiting kan je een TV aansluiten op een router (netwerkverdeler). Afhankelijk van het model TV kan je dan films, foto's en muziek van je PC afspelen als die ook is aangesloten op de router. De juiste bestanden kan je op de TV selecteren met de afstandsbediening.

Voor de gegevenstoegang installeer je een UPnP-server-programma. Bij "Windows Media Player 11" wordt dat automatisch meegeleverd.

Belangrijk: stel de router in op automatische adres toewijzing (DHCP).
Op de VGA-connector kan je een computer aansluiten. Raadpleeg eerst in de gebruiksaanwijzing van uw TV welke resoluties de ingang accepteert. Stel dan de grafische kaart in uw PC daarop in. Voor het geluid verbind u een audiouitgang van de computer met de juiste audio-ingang op uw TV.

Ik ben toch niet gek!

Vooral electronische apparaten lenen zich bij uitstek om aan te schaffen via Internet. Juist bij duurdere artikelen zoals televisies, computers of digitale camera´s is het de moeite waard om op Internet te vergelijken. De besparing kan al snel in de honderden euro´s lopen. Een nieuwe trend bij (vooral jonge) kopers: testen in de winkel en goedkoop kopen op internet .
Gerelateerde artikelen
LG Plasma TV 60PG7000: 60" fantastisch kijkplezierLG Plasma TV 60PG7000: 60" fantastisch kijkplezierLG presenteert de nieuwe Plasma TV met 60" kijkplezier. De LG 60PG7000 Premium Full HD plasma tv heeft ingebouwde blueto…
Beste Plasma TV's van 2013 - HDTV en 3dLees hier over de beste plasma televisies van 2013 en 2012. Zoals elk jaar worden alle hd televisies weer door de consum…
Beeldbuis, lcd of plasma televisie?Beeldbuis, lcd of plasma televisie?Geleidelijk stappen consumenten over van de traditionele beeldbuis naar een lcd televisie of plasma televisie. Wat zijn…
Uitleg HDMI splitter en HDMI schakelaarUitleg HDMI splitter en HDMI schakelaarWat heeft u nodig? Een HDMI splitter of een HDMI schakelaar? Het zijn beiden kleine kastjes met wat electronica waarop u…
Bloed: bloedplasma en serumBloed: bloedplasma en serumBloed is een vloeibaar weefsel. Maar waar bestaat het nu uit? In dit deel wordt het bloedplasma beschreven. Het bloedpla…

Reageer op het artikel "Een LCD- of Plasma TV aansluiten"

Reacties

Kees, 27-03-2012 17:13 #2
Ik heb een vraag. Ik bezit een HD-recorder, Blu-ray speler, Surroundsysteem en natuurlijk een TV (LED/HD). De apparatuur is van heel recent tot iets ouder (11/2 jaar). Bijna alles doet het behalve…
1. Geluid van de webrowser op de tv alleen als ik de interne speakers inschakel van de tv, dus niet via het surround system;
2. Ik heb alleen surround weergave als ik een dvd afspeel en dus niet als ik de TV gebruik. De twee voorste boxen van het systeem werken dan wel maar niet surround (de overige drie boxen) dus. Alles is aangesloten met HDMI en optische kabel
Wie weet de oplossing?

Ruud, 20-12-2011 20:27 #1
Vandaag een plasma Tv gekocht, alleen er zit geen scart aansluiting op. waar moet ik naar toe met deze kabel of moet iets anders doen, bv een scartkabel naar…?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 18-09-2016
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 2
Schrijf mee!