InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Satellietontvanger Dreambox

Satellietontvanger Dreambox

Satellietontvanger Dreambox Wat is het grote voordeel van de digitale satellietontvanger Dreambox? Wat is een satellietontvanger en wat doet hij? Wat is het voordeel van digitale tv? Kan de Dreambox satellietsignalen oppikken? Kan een Dreambox een smartcard delen? Wat kan je met een netwerkaansluiting doen en met welke Dreambox modekllen kan je zelfstandig een harde schijf inbouwen? Overzicht van de voordelen van een Dreambox:

Wat is een satellietontvanger?

Via een satelliet kunnen we tv beelden ontvangen. Om deze tv beelden via een satelliet thuis op de tv te ontvangen, hebben we thuis een satellietontvanger nodig.

Wat doet een satellietontvanger?

De satellietontvanger zet de satellietsignalen die worden ontvangen via een satelliet, om in beeld en geluid. Door de satellietontvanger nu te verbinden aan de tv thuis met een HDMI of met een SCART-kabel, zien we op de tv thuis de te ontvangen satellietsignalen.

Digitale televisie

Het grote voordeel van digitale televisie is de kwaliteit! Voor het ontvangen van digitale tv heb je behalve een ontvanger ook een smartcard nodig. Nu hebben vele huishoudens meerdere tv´s in huis: in de woonkamer, slaapkamer, studeerkamer, kinderkamer (enz.) Willen allen digitale tv ontvangen, zouden allen een aparte smartcard moeten aanschaffen. Een dure aangelegenheid.

Digitale satellietontvanger Dreambox

Door het Duitse firma Dream Multimedia is de satellietontvanger Dreambox ontworpen voor het ontvangen van digitale televisie.

Grote voordeel van de Dreambox

Door het plaatsen van een Dreambox in een huishouden met meerdere tv´s, kan de smartcard worden gedeeld via de dreambox. Het “sharen” van gecodeerde digitale tv zenders is bijzonder interessant geworden dankzij de Dreambox. Veel vrienden en familie delen binnen een privé netwerk de betaalde tv zenders via de satelliet dankzij de Dreambox. Ook handig is dat je met de Dreambox programma´s kan opnemen op externe harde schijven. Bovendien kan je wat je hebt opgenomen eigenhandig bewerken.

Standaard digitale tv: Digital Video Broadcast DVB

Internationaal is DVB (Digital Video Broadcast) een open standaard voor zowel digitale tv als voor digitale radio.

Dreambox DVB-S

De meeste modellen van de Dreambox serie zijn ontworpen voor het ontvangen van DVB-S satellietzenders. DVB-S is het uitzenden van digitale signalen via de satelliet. (De “S” staat voor satelliet.) Via een enkele frequentie zijn beeld en geluid kwaliteit uitstekend. Voor een perfecte ontvangst van de satellietsignalen, mag er geen enkele obstakel tussen de schotel en de satelliet aanwezig zijn. Geen gebouw of boom moet in de weg zitten.

Dreambox DVB-S2

De verbeterde opvolger van de DVB-S is de DVB-S2. De DVB-S2 bezit 20 a 30% meer capaciteit; 20 a 30% meer tv zenders ontvangen. In de praktijk zal de DVB-S2 vooral voor nieuwe toepassingen van HDTV gebruikt worden. De verbetering zit hem vooral in het doorgeven van het internetverkeer, de TCP/IP toepassing.
Nadeel van het nieuwere DVB-S2 is dat alle andere apparatuur aangepast moet worden.

Installeren van nieuwe software

Grotere Dreambox modellen, zoals 7000, 7025, 8000 (enz) kan de gebruiker zelf een harde schijf inbouwen zodat er extra software in de ontvanger gebouwd kan worden. Standaard is de Dreambox voorzien van een intern geheugen voor het installeren van software.

Netwerkaansluiting

De Dreambox beschikt over een netwerkaansluiting, waardoor de ontvanger aangesloten kan worden op andere apparaten zoals andere computers of op het internet. Deze netwerkverbinding kan gebruikt worden voor:
  • Het installeren van (nieuwe) software,
  • Kopiëren van opgenomen beelden en bestanden naar computers,
  • Sharen van privé netwerken.
© 2010 - 2014 Roberta, gepubliceerd in Multimedia (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spanje; smartcard heractiveren voor digitale Nederlandse tvSpanje; smartcard heractiveren voor digitale Nederlandse tvU woont in Spanje én Nederland en iedere keer als u na een langere periode in uw huis terugkomt doet de televisie het ni…
Digitale HDTV zenders via de satellietDigitale HDTV zenders via de satellietHDTV is een grote hit in Amerika en hier in Europa begint het in een stroomversnelling te komen. Steeds meer HD diensten…
Nederlandse tv ontvangen via de Astra satellietenAanbod van de Nederlandse tv via de ASTRA satellieten 19.2º en de 23.5º Oost is enorm. Keuze tussen free to air, gratis,…
Britse BBC FTA tv via de Astra satellietBritse BBC FTA tv via de Astra satellietBehalve de BBC tv zenders is sinds kort de commerciële Channel4 FTA (ongecodeerd, lees: gratis) te ontvangen op de Engel…
In België TV kijken met satellietIn België TV kijken met satellietDigitaal televisie kijken met Belgacom en Telenet is erg duur. Bovendien zijn er niet erg veel alternatieven voorhanden.…
Bronnen en referenties
  • http://dutchmedia.nl/blog/?p=1329
  • http://www.sat4all.com/forums/ubbthreads.php/forums/54/1/Dreambox_Database
  • http://www.enjoydreambox.com/index.php?main_page=product_info&products_id=1
  • https://www.dream-multimedia-tv.de/

Reageer op het artikel "Satellietontvanger Dreambox"

Infoteur: Roberta
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Schrijf mee!