InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > Films downloaden en door het hele huis streamen

Films downloaden en door het hele huis streamen

Films downloaden en door het hele huis streamen Het is eenvoudig om films te downloaden en vervolgens te streamen door het hele huis. Via dit artikel word uitgelegd welke software en apparaten je nodig hebt, welke instellingen je moet instellen en wat de voordelen en nadelen ervan kunnen zijn.

Wat is "streamen"?

Het streamen van media houd in dat je de media afspeelt op een apparaat waar het daadwerkelijk niet op staat. Bijvoorbeeld; Op computer 1 heb je een film gedownload. Op computer 2 of via een media speler speel je deze film af op je lcd-tv. Een media speler kan een computer, media player of spelcomputer zijn. De media die afgespeeld word door apparaat 2 word via een netwerk vanaf apparaat 1 opgehaald. Op deze manier kan er door het hele huis een film afgespeeld worden welke maar op 1 apparaat staat.

Welke computer hardware gebruiken voor het downloaden van films

Het beste kan je een computer kopen welke niet al te veel stroom gebruikt en niet te veel herrie maakt. Er bestaan computers met passieve koelers (geen bewegende onderdelen) welke op die manier meteen als kleine verwarming fungeren. Computers met waterkoeling is af te raden voor het downloaden van films vanwege de hardware zo duur is en totaal niet nodig is. Een voorbeeld van een computer samenstelling voor films te downloaden is:
  • Goede Intel processor
  • Minimaal 4GB geheugen (DDR of type maakt niet zo heel veel uit)
  • Een gangbaar merk moederbord (Asus)
  • Twee of drie harde schijven met minimaal 5200 toeren, liefst 7200 toeren met elk 1 terabyte (1000 gigabytes) opslag.
  • Videokaart kan goedkoop.
  • Netwerkkaart kan goedkoop echter bij kijken van HD films let dan goed op dat je er een netwerkkaart in zit welke niet 10/100MB p/s is echter 100/1000MB p/s, een gigabit netwerkkaart dus.
  • Geluidskaart, floppydrive is niet nodig.
  • Zorg voor zoveel mogelijk passieve koelers.

Het is bijna onmogelijk om de processor ook van een passieve cooler te voorzien echter er zijn manieren voor om dit door een bedrijf te laten doen door middel van koperen draden te monteren op de processoren en deze te geleiden naar een groot aluminium blok buiten de computer. Op deze manier word de warmte naar buiten begeleid.

Hoe films streamen door het hele huis

Het is eenvoudig om films door je hele huis te streamen. Wanneer je eenmaal het apparaat klaar hebt staan waarmee je de films download en deze op je netwerk hebt aangesloten is het daarna een kwestie van de media speler, computer of spelcomputer te plaatsen met daarbij een monitor of tv. Het is aan te raden om een playstation 3 te gebruiken aangezien deze bijna net zo duur kosten als een media speler. Naast het feit dat ze bijna net zo duur zijn kan je met de playstation 3 straks ook meteen 3D films kijken welke je eerder gedownload hebt.

De software die je ervoor nodig hebt

Om films te kunnen streamen heb je wat software nodig namelijk:
  • Een programma die aangeeft waar de films staan voor het downloaden, bijvoorbeeld FTD en GrabIt. Beide zijn gratis.
  • Een software programma; Java PS3 Media Server voor het streamen naar een playstation.
  • Een software programma; VLC media player.

Hoe films downloaden

Door een programma te gebruiken als FTD zal je al snel opvallen dat er een makkelijk overzicht is van het aanbod van allerlei media zoals films, geluid, spelletjes en applicaties. Films zijn in meerdere formaten aangeboden. Bij het aanklikken van een film kan de locatie zien waar de NZB file staat. De NZB file is de file die verzameld waar alle stukjes van een film staat. Bij het downloaden van de NZB file en deze te openen met het programma grabit zal grabit de film downloaden. Films die binnen 30 dagen geplaatst zijn, zijn gratis op te halen, films die je wilt downloaden die meer als 30 dagen geleden geplaatst zijn zal voor betaald moeten worden middels een eenmalig abonnement.

De apparaten die je ervoor nodig hebt

De volgende apparaten heb je nodig voor het streamen van films door je hele huis:
  • Een computer waar je de films mee download
  • Een mediaspeler waarmee je de films mee streamt.
  • Een tv waarop je de films bekijkt.
  • Een netwerk welke eenvoudig is aan te sluiten. (gebruik altijd een bekabeld netwerk om haperingen te voorkomen)

Hoe je alles moet instellen

In de Java PS3 Media server software moeten er een aantal dingen ingesteld worden:
  • Bij het tabblad navigatie, de locatie waar de films staan.
  • Verbeterde multicore ondersteuning voor H264 HD content aanzetten (voor HD films)
  • A/V sync alternative methode aanzetten
  • Schakel over naar tsMuxer wanneer H264 video PS3 compatible is.

De voordelen van een Gigabit netwerk

Bij het gebruik van een gigabit netwerk word het verzenden van film bestanden tot 1000MB per seconde ondersteund. Dit is een perfecte oplossing voor het kijken van HD films. Tevens kan de buffer waarmee bestanden eerder worden verzonden dan dat ze worden afgespeeld groter zijn waardoor haperingen minder snel voor zullen komen. Om een gigabit netwerk te kunnen gebruiken heb je niet meteen ook een gigabit modem nodig. Je kan bijvoorbeeld eerst een gigabit switch aansluiten op je modem en vanuit de switch al je apparaten gaan aansluiten. Films zal je alleen binnenshuis gebruiken en zal in die zin dus geen probleem zijn. Verder heb je gigabit netwerkkaarten nodig om 1000MB per seconde te kunnen ondersteunen.

Voor en nadelen van films streamen

Enkele voordelen van films streamen zijn;
  • Slechts één opslag apparaat in het hele huis waar het hele huis gebruik van kan maken.
  • Geen computers in bijvoorbeeld de huiskamer, slaapkamer etc.
  • Alle media op 1 locatie te beheren.

Enkele nadelen van films streamen zijn;
  • Het zorgen van goede back-ups omdat alles op 1 locatie staat.
  • Het streamen van films kan haperingen geven op moment de computer waarvan de films gestreamt word op dat moment films aan het downloaden is en de gedownloade files aan het uitpakken is.
  • De aankoop van een extra computer

Extra mogelijkheden bij het gebruik van een media speler

Een media speler is voor zeer veel functies te gebruiken namelijk voor het streamen van;
  • Films en foto's die je met je eigen camera hebt gemaakt.
  • Het streamen van muziek door je hele huis.
  • Het streamen van foto's door je hele huis.
  • Het streamen van 3D films door je hele huis.
© 2010 - 2014 Knowledge4all, gepubliceerd in Multimedia (Electronica) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Films downloaden, Online film kijken, Film downloadshop, Top100 films en Top10 films.
Gerelateerde artikelen
De mogelijkheden van Playstation Network (PSN)De mogelijkheden van Playstation Network (PSN)PlayStation Network is de online multiplayer en digitale media dienst ontwikkeld door Sony voor de PlayStation 3 en de P…
Gratis films downloaden met Nederlandse ondertitelingGratis films downloaden met Nederlandse ondertitelingWaar en hoe kun je gratis films downloaden met Nederlandse ondertiteling? Veel meer mensen ontdekken dat dvd's niet meer…
Downloaden, wat is verboden en wat niet?Iedereen download wel is, maar weet je ook wat wel en niet mag downloaden? Is het legaal om mp3's te downloaden? of toch…
Gratis Nederlandse films online kijken of downloadenGratis Nederlandse films online kijken of downloadenWaar kun je gratis Nederlandse online films kijken of downloaden? Lees hier hoe en op welke websites je gratis Nederland…
Gratis online tv series kijken - Nederlandse ondertitelingGratis online tv series kijken - Nederlandse ondertitelingHet gratis online kijken van tv series op het internet is in opkomst. Maar hoe en waar kun je online gratis tv series ki…

Reageer op het artikel "Films downloaden en door het hele huis streamen"

Reactie

Clemens Lettinck, 25-01-2013 10:15 #1
Slechts een apparaat in huis om te streamen is niet zo met Plex. Ik haal informatie van al mijn computers naar mijn tv met Plex.

Infoteur: Knowledge4all
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 1
Schrijf mee!