InfoNu.nl > Electronica > Multimedia > De e-reader of toch een papieren boek?

De e-reader of toch een papieren boek?

De e-reader of toch een papieren boek? Je hebt vast wel eens een boek moeten lezen voor Nederlands, een mooi verslag erbij en inleveren maar. Las je uit een papieren boek of uit een touchscreen met de tekst erop? Waarschijnlijk las je lekker uit een papieren boek met kaft zonder touchscreens en home-buttons. Maar wat is beter, een e-reader of een papieren boek? Je hebt vast wel eens een boek moeten lezen voor Nederlands, een mooi verslag erbij en inleveren maar. Las je uit een papieren boek of uit een touchscreen met de tekst erop? Waarschijnlijk las je lekker uit een papieren boek met kaft zonder touchscreens en home-buttons. Maar wat is beter, een e-reader of een papieren boek?

Welke is groener?

Het voordeel van een e-reader is dat hij heel milieu vriendelijk is. We nemen even een bekende e-reader als voorbeeld, de iPad van Apple. Brian Palmer van The Washington Post heeft onderzoek gedaan naar de milieuvriendelijkheid van de iPad en het ouderwetse papieren boek. Om een iPad te maken kost het 130 kilo CO2-equivalenten. Dit is redelijk veel want het kost maar 7.5 kilo CO2-equivalenten om een boek te recyclen. Het verschil lijkt groot maar als je meer dan 18 boeken in je boekenkast hebt dan is een iPad milieuvriendelijker. Ook kost het maar liefst 26.5 liter water om een boek te maken. De e-reader lijkt dus groener maar de iPad kost helaas wel stroom en dat si weer wat minder groen.

Kosten

De prijs is toch ook wel een belangrijk punt. Een e-reader kost toch al snel 150 tot 400 euro. De iPad kost zelfs minimaal 500 euro alhoewel je de iPad ook kan gebruiken voor andere dingen. Als je eenmaal een e-reader hebt moet je ook nog eens betalen per boek dat je wilt lezen, de rekening kan dus best oplopen. Als je al die prijzen vergelijkt met een boek dat ongeveer 25 euro kost en soms maar 10 euro kom je snel tot de conclusie dat een ouderwets papieren boek op korte termijn veel goedkoper is. Als je veel leest is een e-reader toch goedkoper.

Wat leest beter?

Milieuvriendelijkheid en de prijzen is allemaal heel leuk maar het belangrijkste is toch wel hoe lekker het leest. Een boek dat je lekker kan omslaan of een touchscreen? Veel mensen vinden het ouderwetse boek heel veel fijner. Het geeft echt het gevoel van lezen en je kan helemaal opgaan in het verhaal. Een e-reader daarin tegen heeft ook voordelen. Je kunt hem overal mee naar toe nemen en je kan hem in elke positie houden die je maar wilt. Het nadeel is wel dat je hem na een tijdje moet opladen en zo raak je niet echt een met het verhaal. Wat je zelf het fijnst vind is persoonlijk. De meerderheid vindt een papieren boek toch fijner maar is het niet dat we er gewoon te veel aan gewend zijn?

© 2010 - 2017 Freeek, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • The Washington Post

Reageer op het artikel "De e-reader of toch een papieren boek?"

Reactie

Hermesse (infoteur), 01-06-2011 11:48 #1
Hi Freeek, ben het met je artikel eens. Er is een groot verschil met de iPad en de gewone boeken: je kunt de letter vergroten bij de ipad. Ik ben slechtziend geworden en moet gewone boeken met een loupe en een leesbril lezen. Ik kan niet wachten totdat mijn Sony e-book eindelijk arriveert… door mijn familie voor me besteld in januari. Tja Sony heeft 10 fabrieken moeten stilleggen in Japan vanwege de kernramp.
Het voordeel dat je de boeken kunt laden is een argument van de familie geweest om me het e-book te geven, ze krijgen wat van al die opgestapelde boeken in het huis! En in een e-book is het allemaal geordend, thuis een boek terugvinden wordt een crime.
Groetjes, Hermesse James.

Infoteur: Freeek
Gepubliceerd: 02-10-2010
Rubriek: Electronica
Subrubriek: Multimedia
Reacties: 1
Schrijf mee!